בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מורה נבוכים

פגם בתכנון או תקלה נקודתית: פיצוח תעלומת התרסקות המטוס האינדונזי

חקירת התרסקות טיסה 610 של ליון אייר לפני שבועיים עדיין בראשיתה. החוקרים חוששים שהגורם לתאונה היה מידע שגוי שהוכנס למערכות האוטומטיות של המטוס: "המצב הלא בטוח עלול להופיע במוצרים מאותו סוג עיצוב"

2תגובות
פינוי אחד משברי המטוס, בשבוע שעבר
BEAWIHARTA/רויטרס

בתקופה שבה טיסות מסחריות מתנהלות במידה רבה באופן אוטומטי — בתהליך שמשלב טכנולוגיות מתקדמות בצד פעילות של טייסים מנוסים — קשה להעלות על הדעת אפשרות שהמערכות האוטומטיות של מטוס יכולות לגרום להתרסקות. אבל במקרה של טיסה 610 של חברת התעופה "ליון אייר", במטוס בואינג 737 מקס 8 שצלל למימי הים כמה דקות לאחר שהמריא מבירת אינדונזיה לפני שבועיים, החוקרים סבורים שייתכן כי זו בהחלט הסיבה ומערכות המטוס גרמו להתרסקות.

בהתרסקות המטוס, שהיה כמעט חדש, נהרגו כל 189 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפונו. ההתרסקות עוררה שאלות בנוגע לרמת הבטיחות ונהלי הבטיחות של חברת התעופה האינדונזית – ולגבי המערכות האוטומטיות של המטוס. הנה הפרטים הידועים.

מחלצים מעבירים את שברי המטוס שנמשו מהמים, לפני כשבוע
Achmad Ibrahim/אי־פי

מה קרה?

בבוקר יום שני, 29 באוקטובר, בשעה 6:21, המריאה טיסה 610 של ליון אייר משדה התעופה הבינלאומי סוקרנו האטה בג'קארטה. המטוס היה אמור לנחות בעיר הקטנה פנגקל פינאנג, בירה מחוזית של אי קטן בים ג'אווה והטיסה היתה אמורה להימשך קצת יותר משעה.

דקות לאחר ההמראה יצר צוות המטוס קשר עם בקרי התעבורה האווירית וביקש לחזור לג'קארטה. המטוס מעולם לא שידר קריאת מצוקה ולא חזר חזרה. במקום זאת הוא פנה שמאלה, ביצע כמה שינויים בגובה הטיסה, הגיע לגובה כ–5,000 רגל ואז צלל מטה, 11 דקות לאחר ההמראה. ב–6:32 נפסקה כל תקשורת עם המטוס. מעוצמת החבטה במים התפרקו חלקי מתכת של המטוס. זו ההתרסקות הראשונה בעולם של מטוס "מקס 8", דגם משופר של בואינג 737 הפופולרי.

מה אומרים החוקרים?

החקירה בראשיתה והרשויות באינדונזיה בודקות את תוכן נתוני הטיסה שהוקלטו בקופסה השחורה, שנמשתה מקרקעית הים בשבוע שעבר. מתקן נוסף שמקליט את נתוני הטיסה לא אותר. הוועדה הארצית לבטיחות טיסות באינדונזיה שמנהלת את החקירה מסרה כי בימים שקדמו להתרסקות נמצא כי היו רישומי מהירות אווירית לא מדויקים במטוס. המהירות האווירית נמדדת באמצעות צינורות מיוחדים בחרטום המטוס. אנשי תחזוקה של ליון אייר עבדו על הצינורות הללו של המטוס לפני הטיסה האחרונה.

מה קרה למטוס האינדונזי - דלג

החקירה גם מתמקדת בראיות לכך שאחד ממחשבי המטוס פעל על בסיס נתונים שגויים מאחד מחיישני המטוס המודד את "זווית ההתקפה" (הזווית בין המטוס לבין כיוון הרוח הנעה בכיוונו). לא ידוע אם היתה בעיה בחיישנים הללו או בטכנולוגיית המחשב שמעבדת את נתוני החיישנים או במקום אחר במערכת. החיישנים הם מכשירים בחלק החיצוני של המטוס שמודדים את זווית הרוח שפוגעת במטוס. הם יכולים לקבוע אם מטוס מזדקר — כלומר אם חרטומו מכוון בזווית לא מתאימה למהירות, שלא מאפשרת לו לשמור על תנופה. אם מחשבי מטוס מזהים הזדקרות, הם יכולים להפעיל מנועים חשמליים שגורמים להרמת זנב המטוס ולהנמכת זווית החרטום.

האריו סטמיקו, סגן הממונה על סוכנות הבטיחות האינדונזית, אמר ביום רביעי כי שוחח עם נציגי בואינג על האפשרות שנתונים שגויים מאחד החיישנים גרמו למטוס לצלול בפתאומיות, והוסיף: "בואינג צריכה לבחון את המקרה הזה". סוארג'נטו טגאהג'ונו, ראש הסוכנות לבטיחות תעבורתית, אמר בתדרוך בשבוע שעבר כי לא ידוע אם יש בעיה גורפת במטוסים מדגם זה. "איננו יכולים לומר עדיין שיש פגם בתכנון של המטוס", אמר. הוא הוסיף כי נראה שהבעיה במקס 8 בחיישן של זווית ההתקפה הופיעה רק לאחר שטכנאים החליפו את החיישן, יום לפני הטיסה הקטלנית.

חלק מהמנוע של המטוס האינדונזי שנמשה מהמים, בשבוע שעבר
Beawiharta Beawiharta/רויט

מה התגובה של בואינג?

בואינג הודתה בהודעה שפרסמה כי החוקרים אמרו שנתגלו במטוס נתונים שגויים לגבי זוויות ההתקפה. נתונים שגויים מחיישן לגבי זווית ההתקפה של מטוס מקס 8 יכולים לגרום לו לצלול בפתאומיות, נאמר בהמלצת החברה ללקוחות. במקרה שתתעורר בעיה כזאת החברה המליצה לטייסים ליישם "נהלים קיימים לצוותי טיסות". נהלים אלה כוללים כיבוי המנועים החשמליים שמניעים את המייצבים בזנב המטוס, ומאלצים את חרטומו לרדת. החזרת המטוס ממצב של צלילה מחייבת את הטייסים גם להטיס את המטוס באופן ידני.

מינהל התעופה הפדרלי פרסם בשבוע שעבר הנחיית חירום על כשירות לטיסה, וציין כי בבדיקה שנערכה על ידי בואינג התברר שאם למערכת הבקרה של הטיסה הוכנסו נתוני חיישן "שגויים במיוחד", ייתכן שזה מה שגרם לצלילת המטוס והקשה על הצוות להשתלט עליו ולמנוע "פגיעה בשטח". בהודעה נאמר עוד כי "המצב הלא בטוח עלול להיות קיים או להתפתח במוצרים מאותו סוג עיצוב".

לאן תמשיך החקירה מהנקודה הזאת?

נתונים נוספים שנמצאו בתיבה השחורה — ונתונים שנמצאים בתיבה שעדיין חסרה — עשויים לסייע בהדרכת החוקרים לברר מה אירע ברגעיו האחרונים של המטוס. מאחר שהבואינג 737 מקס הוא דגם חדש, מומחי תעופה חוששים שמא ההתרסקות נבעה מבעיה בלתי צפויה.

ג'ון גדזינסקי, מומחה לבטיחות בתעופה, אמר שכדאי להיזהר ולא להיחפז בהסקת מסקנות, אך בכל פעם שנכנס לשירות מטוס חדש עם מערכות אוטומטיות חדשות, קיימת אפשרות לטעות. "יש סיכוי של אחד למיליון שתקלה לא ידועה, שהמתכננים לא העלו על דעתם, הופיעה וגרמה למשהו בלתי צפוי", אמר גדזינסקי. "זוהי השאלה שהחוקרים ואנשי בואינג חייבים לברר מעתה ואילך".

לכתבה של מייגן ספסיה ב"ניו יורק טיימס"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו