קאסטה בהודו מגדלת את בנותיה לזנות מיום הולדתן

רוב הגברים בני הבצ'ארה בכפר סגאר גראם אינם עובדים ומתפרנסים משליחת בנותיהן הצעירות, בסביבות גיל 12, לעבודה בשירותי מין. עובד בארגון המסייע לבני קאסטות נמוכות: "זו עבדות מגדרית ומעמדית"

לוגו גרדיאן
גרדיאן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נשים בנות קאסטת הדלית בכפר תאתי שבמרכז הודו, בספטמבר
נשים בנות קאסטת הדלית בכפר תאתי שבמרכז הודו, בספטמברצילום: ATUL LOKE / NYT
לוגו גרדיאן
גרדיאן

בהודו, רבים נוהגים עדיין לקונן על לידתה של בת. אבל כשלינה נולדה התושבים בסגאר גראם חגגו. הכפר במרכז הודו חריג מבחינה זו. מספר הבנות גדול בו ממספר הבנים, וכשמחתנים את הבת משפחת הבעל היא שמשלמת את המוהר. בסגאר גראם הנשים הן המפרנסות. כשהן מגיעות לפרקן ונחשבות מבוגרות דיין, בגיל 11 בערך, מצפים מהן להתחיל בעבודתן בשירותי מין.

הודו אמנם ביטלה רשמית את החלוקה לקאסטות לפני כמעט 70 שנה, אבל קשה למחות בפרק זמן זה מסורת בת אלפי שנים. בעבור רוב ההודים, ההשתייכות לקאסטה עדיין קובעת עם מי מתחתנים ומה אוכלים. היא גם קולעת מיליונים לעבודה נצלנית. הילדים והילדות המנוצלים והנסחרים של סגאר גראם, ושל עשרות כפרים אחרים בלבה של הודו, הם מסממניה המטרידים ביותר של חלוקה זו.

"זו עבדות מגדרית ומעמדית", אומר אשיף שייח מארגון הסיוע ג'אן סהאס, המסייע לבני קאסטות שכונו בעבר "טמאים". לדברי שייח, "לפי ההערכות, כמאה אלף נשים וילדות מצויות במצב זה, אבל יש כנראה הרבה יותר שלא איתרנו. זו סוגייה בלתי נראית".

לינה, בת 22, זוכרת את הפליאה שחשה כשראתה שלנשים בנות הבצ'ארה — הקאסטה שאליה היא שייכת — יש לפתע כסף לתמרוקים ובגדים. היא זוכרת מה המבוגרים בכפר אמרו לה כשהיתה בת 15 והוריה נקלעו למצוקה כלכלית: "ההורים שלך עוברים תקופה קשה, איך את מסוגלת ללכת ללמוד, את צריכה לצאת לעבוד". כך היא התחילה. "שאר הבנות בכפר עשו את זה, אז חשבתי שגם אני צריכה לעשות את זה", היא מסבירה. "זו היתה האחריות שלי".

ילד ממתין בתור לחלוקת מזון באירוע לציון מותו של לוחם למען זכויות הקאסטות הנמוכות במומבאי, בדצמבר
ילד ממתין בתור לחלוקת מזון באירוע לציון מותו של לוחם למען זכויות הקאסטות הנמוכות במומבאי, בדצמברצילום: Rajanish Kakade/אי־פי

בסגאר גראם מגדלים את הבנות לחיים האלה כבר מיום לידתן. ההורים מחליטים מי מבנותיהם תקבל את המחיר הגבוה ביותר. המבוגרות יותר מלמדות את הצעירות איך למשוך לקוחות מהמשאיות או המכוניות החולפות בכביש המהיר הסמוך לכפר. הצעירות מסתתרות לפעמים מתחת למיטה בשביל ללמוד את העבודה.

למרות זאת, עבור לינה, ענייני מין היו בבחינת תעלומה. "כשהייתי צעירה יותר, הדבר הכי חשוב היה לראות את הכסף שהלקוח מציע", היא אומרת. "לא הבנתי מה הם עושים לי, ראיתי רק שנכנס כסף". הבתולים שלה היו יקרי ערך. בלילה הראשון שלה הרוויחה 5,000 רופי, כ–70 דולר. אישה חברת הקאסטה שלה בת 29 אמרה לה שהסכום הגבוה ביותר שהיא עצמה יכולה לקבל במפגש מיני הוא 200 רופי, וכי היא עשויה לקבל חמישה עד שישה לקוחות ביום.

ההעדפה בהודו לתינוקות זכרים יצרה חוסר איזון מגדרי חמור. אולם, בקרב בני הבצ'ארה בסגאר גראם נוצרה בעיה הפוכה — על פי מפקד האוכלוסין המעודכן ביותר, במחוז שבו נמצא הכפר יש 3,595 נשים ו–2,770 גברים. למרות זאת, בשעת בין ערביים רואים מעט מאוד נשים או נערות בחוץ. "כולן הלכו למלונות או לעצור מכוניות", אומר גבר מבוגר המצביע אל הכביש המהיר. לאורך כל כמה מאות מטרים של הכביש, בנות שרועות על מיטת חבלים מנפנפות לנהגים, המאטים את כלי הרכב.

גיל ההסכמה הרשמי בהודו הוא 18. מדינת מדיה פרדש, שבה נמצא סגאר גראם, העבירה לאחרונה חוק המטיל עונש מוות על מי שאונס ילד מתחת לגיל 12 וכן מגדיל את עונשי המאסר שאפשר להטיל על מבוגרים המקיימים יחסי מין עם בני פחות מ–18. לדברי המשטרה, שבעה בני אדם נעצרו בשנה האחרונה בגין ניצול מיני של ילדים בסגאר גראם, בהם נשים שמכרו את בנותיהן הקטינות. החוק ברור, אבל אין כמעט בכוחו לשנות מנהגים מושרשים, או מצוקות כלכליות. "זו עבודה מסורתית, אפילו בנות שאנחנו מנסים לשקם חוזרות לעסוק בכך", אומר סגן המפקח נג'נדרה סינג סיקרוואר, מתחנת המשטרה באזור. "הבעיה המרכזית היא שאין לנו עבודה חלופית להציע להן, ולכן המשפחות שלהן מסכימות שהן ימשיכו בעבודה".

רוב הגברים בני קאסטת הבצ'ארה לא עובדים, וגם כך מקבלים רק הצעות עבודה למקצועות המשפילים ביותר, או אלה שבהם השכר הוא הנמוך ביותר. לכן הם מסתמכים על בנותיהם. הם מחכים עם שאר בני המשפחה בפתח הבית, כשהן נמצאות בפנים עם לקוח. בלראם צ'אוהן, אחד מתושבי הכפר, היה יכול להיות עשיר. יש לו חמש בנות. אבל הגבר בן ה–52 הוא חריג בנוף המקומי, הוא האב היחיד בכפר שמסרב לכפות על בנותיו לעסוק בעבודות מין. "החשיפה הזו להתעללות נפשית וגופנית, איך אפשר לשלוח מרצון את ילדיך לעשות את זה", הוא אומר. אמו וארבע אחיותיו היו זונות. "מהרגע שהבנתי מה הן עושות ניסיתי לעצור בעדן", הוא אומר, "אבל הורי היו נגדי. הם אמרו שזו תרבות ארוכת שנים, מי אני שאפסיק אותה"?

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ