בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הטייסים באינדונזיה עברו על מדריך התקלות, אבל לא הספיקו להבין מה הבעיה והתרסקו

שלושה בני אדם שנחשפו להקלטות הקופסה השחורה של מטוס "ליון אייר" אמרו כי שתי דקות לאחר ההמראה דיווח קצין הטיסה הראשי על "בעיית שליטה". לפי המקורות, יום לפני ההתרסקות נתקלו טייסים אחרים בבעיה דומה והצליחו לפתור אותה, אולם לא העבירו את המידע לבאים אחריהם

64תגובות
הקופסה השחורה של מטוס 737 מקס של חברת "ליון אייר" שהתרסק באינדונזיה, בינואר
ANTARA FOTO/רויטרס

טייסי מטוס בואינג 737 מקס בטיסה 610 של חברת "ליון אייר" שהתרסק באינדונזיה באוקטובר הספיקו לעיין במדריך התקלות, אולם התרסקו בים לפני שהבינו כיצד לטפל בתקלה – כך לפי שלושה אנשים שנחשפו להקלטות הקופסה השחורה של המטוס.

לפי המקורות, שהתראיינו בעילום שם, שתי דקות לאחר ההמראה דיווח קצין הטיסה הראשי על "בעיית שליטה" לבקרי הטיסה. הוא אמר כי הטייסים מתכוונים להישאר בגובה 5,000 רגל, כך לפי דו"ח מנובמבר. הטייס לא הצליח להבין מהי התקלה, אולם לפי אחד מהמקורות מהירות הטיסה הוזכרה בהקלטות, ולפי מקור שני – מסך הקברניט הציג כי קיימת תקלה, אולם מסך הטייס הראשון לא הציג אותה.

מטוס מדגם 737 מקס של חברת "ליון אייר"
WILLY KURNIAWAN/רויטרס

חוקרים בוחנים מדוע המחשב הורה למטוס לצלול מטה בתגובה למידע שהתקבל מחיישן תקול, והאם הטייסים רכשו מספיק הכשרה כדי לדעת כיצד להגיב למצב החירום. זו הפעם הראשונה בה מידע מתמלילי טיסת "ליון אייר" מתפרסמים לציבור. לדברי דובר החברה, כל המידע ניתן לחוקרים.

יצרנית המטוס מסרה כי קיים הליך לטיפול בבעיה. צוות טייסים אחר באותו מטוס נתקל באותה בעיה ערב לפני ההתרסקות באינדונזיה, אך הצליח לפתור אותה לאחר שעבר על שלושה צ'ק ליסטים. כך לפי הדו"ח מנובמבר. אולם, הטייסים לא העבירו לצוות שבא אחריהם את כל המידע על הבעיות שבהן נתקלו.

שניים מהמקורות אמרו שקברניט המטוס, בן 31, ניסה לשווא למצוא את ההליך הנכון לפיתרון התקלה במדריך לטייסים, בשעה שהקצין הראשון התקשה לשלוט במטוס. "זה כמו מבחן שיש בו מאה שאלות והזמן נגמר וענית רק על 75", אמר המקור השלישי. "אז אתה נכנס לפניקה. זה מצב שבו הזמן נגמר".

שלושת המקורות אמרו כי מהקלטות הקופסה השחורה של טיסת "ליון אייר" עולה שהקברניט ההודי היה שקט ברגעים האחרונים לפני התרסקות המטוס. הקצין הראשון שלו, אזרח אינדונזי, אמר "אללה אכבר", ככל הנראה בגלל הלחץ שבו היה נתון. אז, לדבריהם, המטוס פגע במים. 

חקירת ההתרסקות, שהובילה למותם של 189 בני האדם שהיו במטוס, הפכה שוב רלוונטית עם החלטת רשויות התעופה באמריקה, באסיה ובאירופה לקרקע את כל המטוסים מדגם 737 מקס בעקבות התאונה שאירעה לו באתיופיה בשבוע שעבר.

משרד התחבורה של אתיופיה מסר ביום ראשון כי המידע בקופסאות השחורות של מטוס הבואינג 737 מקס-8 שהתרסק לפני שבוע ליד אדיס אבבה מצביע על דמיון מובהק להתרסקות המטוס באידונזיה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו