שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
לוגו ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס
מפגינים בהונג קונג, החודש
מפגינים בהונג קונג, החודשצילום: Lam Yik Fei / NYT
לוגו ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס

כתב טלוויזיה שניסה לתעד בווידאו הפגנה בהונג קונג גילה להפתעתו שהמחאה הופנתה לפתע נגדו ונגד מעסיקיו.

הצעירים שהקיפו אותו הניפו לפני מצלמת הטלוויזיה שלטים שעליהם נכתב: "העבירו ערוץ!" הם הציגו לעדשה בקבוקים של Pocari Sweat, משקה ספורט שהפך לסמל ההתנגדות לתחנת הטלוויזיה שלו, Television Broadcasts, או TVB.

המפגינים מאשימים את התחנה בנקיטת עמדה פרו-סינית בסיקור המשבר הפוליטי שמטלטל את האזור החצי-אוטונומי. לדברי פרשנים, דיווחיה של TVB התמקדו באופן שבו ההפגנות פוגעות ביעילותה המפורסמת של הונג קונג, ולא נתנו ביטוי ראוי לתסכול שהניע המוני תושבים למחאה בחוצות העיר.

מפגינים בהונג קונג, החודש
מפגינים בהונג קונג, החודשצילום: Lam Yik Fei / NYT

במתיחות בין המפגינים לתחנה, שבשידוריה צופים כ-70% מאוכלוסיית הונג קונג, בא לידי ביטוי החשש שהמפלגה הקומוניסטית בסין חותרת ללא הרף תחת מעמדה של העיר כמעוז העיתונות החופשית. "התחנה ידועה כבעייתית ולא מציגה תמיד את מלוא התמונה", אומר צ'אוק קה-הו, סטודנט ופעיל בתנועת המחאה, "הבעיה הולכת ומחמירה זה שנים, ככל שהתחנה מתקרבת לבייג'ין".

בתחילת יוני יצאו מאות אלפים מתושבי הונג קונג להפגין נגד הסכם הסגרה עם סין היבשתית. מושלת הונג קונג קארי לאם השהתה מאז את החקיקה לתקופה לא מוגבלת, אבל המפגינים המשיכו לתבוע שההצעה תיגנז לחלוטין, שלאם תתפטר ושתיפתח חקירה עצמאית בנוגע לטענות על אלימות המשטרה בהפגנות. באחד ביולי הסלים העימות אחרי שכמה מפגינים השתלטו על בית המחוקקים לפרק זמן קצר, תוך שהם מבצעים מעשי ונדליזם במקום.

המפגינים פתחו חזית נוספת במאבקם על עתידה של הונג קונג מול תחנת TVB. הם קראו ברשתות החברתיות להחרים את הערוץ, ופנו לחברות מסחריות בדרישה שיפסיקו לפרסם בשידוריה.

מפגינים בהונג קונג, החודש
מפגינים בהונג קונג, החודשצילום: Lam Yik Fei / NYT

העימות שהתחולל ביום רביעי בין כתב הטלוויזיה לבין המפגינים לא היה מקרה בודד. בחודש שעבר נטפלו מפגינים לכתב אחר של TVB. הם כיסו את עדשת המצלמה שלו בעזרת מטריות פתוחות וקראו: "חדשות TVB בוגדות בתושבי הונג קונג!".

קבוצת פייסבוק הקוראת להחרים את התחנה גייסה 30 אלף תומכים, ומאה אלף תושבים חתמו על עצומה נגד התחנה. בשבוע שעבר הפסיקו יצרני Pocari Sweat, משקה ספורט יפני פופולרי, לפרסם ב-TVB. התחנה, מצדה, הצהירה שהסיקור שלה מדויק וחסר פניות, והאשימה את המפגינים באיומים על מפרסמים.

התקשורת ההונג קונגית הפכה למעין זירת קרב שבה באים לידי ביטוי הפערים החברתיים שנחשפו במשבר הפוליטי, אשר עלול להחריף ככל שתתמשך המחאה. צד אחד מייצג את הגרעין הדמוגרפי של צופי TVB: תושבים מבוגרים ושמרנים יותר, הנוטים לצדד במשטרה ולראות במפגינים עושי צרות. 

הפגנות בהונג קונג, החודש
הפגנות בהונג קונג, החודשצילום: Lam Yik Fei / NYT

הצד השני הוא תושבים צעירים יותר, רובם תומכי המחאה, ופוליטיקאים מקדמי דמוקרטיה, שנמצאים במיעוט בבית המחוקקים. הסיקור של TVB מעמיק את חששותיהם בנוגע להשפעה הגוברת של בייג'ין על ענייניה הפנימיים של הונג קונג. מבקרים הצמידו ל-TVB את הכינוי CCTV-B, על שם תחנת הטלוויזיה המרכזית של סין, ערוץ התעמולה העיקרי של המפלגה הקומוניסטית בבייג'ין.

אגודת העיתונאים של הונג קונג דיווחה בשנה שעברה שגופים המקדמים אינטרסים סיניים שולטים ישירות בתשע מבין 26 חברות התקשורת המרכזיות בסין, בהן TVB, או מחזיקים בבעלות חלקית על ערוצי תקשורת אלה. "אף שהבעלות אינה מרוכזת בידיים מעטות, לחלקם יש בוס משותף: המפלגה הקומוניסטית", אומר אלאן או, מומחה לתקשורת באוניברסיטת הונג קונג שהועסק בעבר ככתב ב–TVB. הוא מתייחס בדבריו לברוני התקשורת הפרו־ממסדיים של הונג קונג.

מאז 1997, אז השיבה בריטניה את השליטה בהונג קונג לסין תחת נוסחת "מדינה אחת, שתי שיטות", המבטיחה להונג קונג דרגה גבוהה של אוטנומיה מבייג'ין, מבדילה העיר את עצמה מסין היבשתית בעיקר על ידי שמירה קנאית על חופש המוסדות שלה, בהם העיתונות.

מפגינים בהונג קונג, החודש
מפגינים בהונג קונג, החודשצילום: Lam Yik Fei / NYT

רבים אמנם חוששים מכניעה לאינטרסים של סין, אבל התקשורת בהונג קונג עדיין חופשייה באופן יחסי. העיתונאים ההונג קונגים ידועים כלוחמנים במיוחד, ומרבים לירות שאלות בוטות לכיוונם של בכירי הרשות המבצעת באזור המנהלי המיוחד. ארגוני עיתונאים הביעו התנגדות פומבית לחוק ההסגרה והאשימו את המשטרה בשימוש בכוח ללא הצדקה נגד כתבים שסיקרו את ההפגנות.

TVB אמנם לא מתחה ביקורת גלויה על תנועת המחאה, כפי שעשו שני העיתונים התומכים בבייג'ין, אבל בהשוואה לערוצי תקשורת בעלי נטייה פרו-דמוקרטית היא נקטה נימה ספקנית למדי בסיקור המחאה.

לקריאת הכתבה של מייק אייבס וקתרין לי בניו יורק טיימס

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ