וירוס הקורונה

"הארץ" מסביר: כך הפכה יפן ספינת ענק לניסוי צף בבריאות הציבור

הממשלה בטוקיו העדיפה להטיל סגר על "דיאמונד פרינסס" ו-3,700 נוסעיה כדי למנוע את התפשטות הקורונה ליבשה - גם במחיר של הדבקה המונית בתוך כלי השיט

הארץ
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
האונייה "דיאמונד פרינסס" בנמל יוקהומה, שלשום
האונייה "דיאמונד פרינסס" בנמל יוקהומה, שלשוםצילום: AFP
הארץ

1. מה קרה בספינת התענוגות ביפן?

נוסע בן 80 שהפליג באוניית התענוגות "דיאמונד פרינסס" ירד ממנה בהונג קונג ב-25 בינואר, וכעבור שבוע הוא אובחן כחולה בקורונה. בדיקה שנערכה לכמה מאות מ-3,700 נוסעי האונייה בעת עגינתה בנמל העיר יוקהומה מצאה כי עשרה נוסעים נושאים את הנגיף. הם פונו בטיסה מכלי השיט, עליו הוטל סגר למשך שבועיים, ועד כה ידוע על 175 נוסעים שנדבקו בקורונה – והיד עוד נטויה.

2. מדוע הוכנסו הנוסעים לבידוד?

משרד הבריאות היפני הסביר כי הסגר נועד למנוע את התפשטות הווירוס מהספינה ליבשה. הממשלה בטוקיו לא מעוניינת ביצירת משבר בריאות חמור בשטחה, שעלול להוריד לטמיון את אירוע השיא שהיא מארחת בקיץ הקרוב – המשחקים האולימפיים.

האונייה "דיאמונד פרינסס" בנמל יוקהומה, שלשום
צילום: AFP

סטיבן הופמן, מרצה לבריאות עולמית באוניברסיטת יורק, אמר לאתר האמריקאי "ווקס" כי לדעתו הרשויות ביפן העדיפו לעצור את התפשטות הווירוס לארצן על חשבון הידבקות המונית באוניית התענוגות.

3. אז איך בעצם אוכפים סגר על ספינת ענק?

הנוסעים התבקשו להישאר בחדריהם הקטנים, שבחלקם אין חלונות, ולעטות מסכות. הרשויות היפניות מתירות לנוסעים לצאת מדי יום לסיפון למשך כמה דקות כדי לשאוף אוויר צח, והורו להם לשמור על מרחק של שני מטרים זה מזה. את ארוחותיהם הם מקבלים לחדריהם ואת רוב זמנם מבלים בצפייה בטלוויזיה, גלישה ברשת וקריאת עיתונים וספרים.

4. האם הסגר יכול להוביל למקרי הידבקות נוספים?

בהחלט. מספר מקרי ההידבקות בכלי השיט הענק עלה ביממה האחרונה ל-175 ועל פי ההערכות הוא צפוי לעלות על רקע העובדה שלא כל הנוסעים נבדקו על ידי הצוותים הרפואיים וייתכן שרבים מהם נדבקו ובכלל לא יודעים על כך.

האונייה "דיאמונד פרינסס" בנמל יוקהומה, שלשום
צילום: AFP

דיוויד פיזמן, מרצה לאפידמיולוגיה מאוניברסיטת טורונטו, לא מאמין שבידוד הנוסעים יעצור את התפשטות הווירוס, להיפך. "הם בעצם לכדו קבוצה של אנשים במיכל גדול ביחד עם הווירוס. ולכן אני מניח שהסגר רק גורם להעברה פעילה (של הווירוס)", הוא אמר. ואכן, רק הלילה דווח על 39 מקרי הידבקות נוספים ב"דיאמונד פרינסס".

מומחים לבריאות הציבור אמרו לעיתון "ניו יורק טיימס" כי התנאים שבהם נמצאים עובדי צוות שנדבקו ב"דיאמונד פרינסס" עלולים להוביל לתוצאה הפוכה ולגרום להידבקויות נוספות במקום למנוע אותן. לפחות עשרה מעובדי האונייה נדבקו בקורונה ולפי העיתון האמריקאי, במקום לשים אותם בבידוד הם ממשיכים לאכול באולם האוכל הגדול ביחד עם עמיתיהם לעבודה.

5. מה קורה כשנוסע נמצא חולה?

אחרי שנוסע מאובחן כמי שנושא את וירוס הקורונה, הרשויות היפניות מפנות אותו מהספינה לקבלת טיפול בבית חולים. במהלך העברת החולה, כל אנשי הצוות לובשים מיגון מלא כדי לצמצם ככל האפשר את הסיכון להעברת הנגיף. 

6. מתי יסתיים הסגר?

לפי הרשויות ביפן – ב-19 בפברואר, "אלא אם יהיו התפתחויות לא צפויות".

7. מה אפשר ללמוד מהמצב בספינה על התפרצות הקורונה?

בידודם של אלפי נוסעים בתוך כלי שיט אחד עשוי לסייע לחוקרים להבין טוב יותר את הנגיף, שכבר גבה את חייהם של יותר מאלף בני אדם. "המשבר יכול לשפוך אור על תקופת הדגירה (של המחלה), דינמיקת ההעברה שלה, הספקטרום הקליני שלה", אמר אייזק בוגוך מאוניברסיטת טורונטו. בוגוך תהה עד כמה יעיל הבידוד אם למעשה ייתכן מצב שבו נוסעים שנדבקו ואינם יודעים על כך נמצאים בבידוד לצד אנשים שעדיין לא נדבקו.

מריון קופמנס, חוקרת מחלות זיהומיות במרכז הרפואי ארסמוס ברוטרדאם, אמרה כי אפשר ללמוד רבות על האופן שבו התפשט הווירוס כשיודעים בדיוק איך הוא התחיל להתפשט. "בספינות נופש יש הופעות, כמה מסעדות עם ארוחות ערב משתפות, אז היה מצב שבו אדם חולה היה במגע עם אנשים רבים סביבו או סביבה".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ