הכרזות פומפוזיות אאוט, יוטיוב אין: התעמולה של צפון קוריאה עושה מתיחת פנים

בניסיון לפנות לקהלים חדשים, בפיונגיאנג מרעננים את שידורי התעמולה המיושנים, ומציגים ברשתות החברתיות תדמית בינלאומית ומודרנית לכאורה של המדינה המסוגרת — בעזרת פרזנטורית חדשה

לוגו ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נשים בפיונגיאנג מציינות את יום היווסדות הרפובליקה, בשבוע שעבר
נשים בפיונגיאנג מציינות את יום היווסדות הרפובליקה, בשבוע שעברצילום: Cha Song Ho/אי־פי

צעירה בלבוש אופנתי מסתובבת במרכול נוצץ, מואר באור בוהק, בפיונגיאנג שבצפון קוריאה. נשים בנעלי עקב מסיירות בין המדפים והמקררים המלאים בכל טוב: משקאות, שוקולדים, ממתקים וחטיפים אחרים. בעולם התפרסמו ידיעות על בהלת קניות אפשרית בצפון קוריאה, והצעירה הגיעה למרכול כדי לבדוק אם השמועות אמיתיות. היא שואלת את הקונים והמוכרים אם חסרות סחורות כלשהן, אך אלו טוענים שלא. היא שואלת אם המחירים עולים ונענית שרק מחיריהם של מוצרים מיובאים, שהצפון קוריאנים מחרימים ממילא.

"אני חושבת שחדשות כוזבות הן הדבר האחרון שנחוץ לנו בתקופה שבה אנחנו נלחמים בקורונה", אמרה הצעירה ל–32,900 הצופים בערוץ היוטיוב שלה, שמשדר בשפה האנגלית, ששמו Echo of Truth ("הד האמת"). הצעירה, ששמה אוּן אָה, היא הפנים החדשות של התעמולה הצפון קוריאנית — ניסיון ליצור תדמית מודרנית וחביבה יותר של הרודנות המבודדת, ששמה נקשר יותר מכול לרעב, פגיעות קשות בזכויות האדם ואגירת נשק גרעיני.

המסר משודר בחסות המדינה, ומיועד לקהל הבינלאומי של עידן הרשתות החברתיות. הוא משודר בקליפים המופקים באיכות גבוהה ומשמעותו פשוטה: הצפון קוריאנים דומים לכל העמים האחרים. הם עוסקים בספורט בשעות הפנאי שלהם, צורחים בהנאה כשהם יושבים ברכבת הרים, עורכים קניות בקניונים ואוכלים פיצה.

זוהי התדמית הצפון קוריאנית שהמנהיג העליון, קים ג'ונג-און, רוצה להציג בפני העולם. קים קרא שוב ושוב לבני עמו לשאוף לסטנדרטים "בינלאומיים" ו"מודרניים" יותר, ובמקביל מנסה לשכנע מדינות אחרות שצפון קוריאה יכולה לחיות בשלום — כל עוד מניחים לה להחזיק בנשק הגרעיני שלה.

הקמפיין ברשתות החברתיות אינו דומה כלל לתעמולה הישנה של תקופת אביו וסבו של קים, שבמסגרתה שודרו סרטונים באיכות גרועה שבהם נראו צפון קוריאנים עמלים תחת דגלים אדומים או מריעים במצעדים צבאיים השופעים סיסמאות נגד ארה"ב. התעמולה הרשמית הפנימית הציגה במשך זמן רב תדמית של משטר כל יכול, שמוכן להתמודד עם כל יריביו, שופע בשירים פטריוטיים ושנאת זרים, ומפרסם תמונות של חיילים הצועדים בסך וטילים שנוסקים לשמים באש ובעשן.

מתיחת פנים

הפנים המוכרות ביותר של הז'אנר הן של מגישת החדשות האגדית רי צ'ון-הי, "גיבורת העבודה". היא נמסה מרוב התרגשות כשהיא מדקלמת ידיעות על קים, אביו וסבו, אך במקביל יכולה גם לפצוח בנאום צורמני כשהיא תוקפת את אויבי מדינתה בקולה המכונה "קול שוחק פלדה" על ידי הצפון קוריאנים.

לעומת זאת, נשים צעירות וחביבות כמו און אה מקדמות כעת היבטים ידידותיים יותר של המדינה, ובעיקר של חלון הראווה שלה — הבירה פיונגיאנג. הן לוקחות את הצופים למסעדות, למרכולים, לרכבת התחתית המשופצת — ואפילו לביתה המרוהט היטב של משפחה מהמעמד הבינוני. לפעמים הן דוברות אנגלית ולפעמים יש כתוביות באנגלית, סינית או גרמנית.

על אף שאריזת התוכן חדשה וקצבית, לא חסרה בה הערצה למשטר. הנשים, הלבושות בבלייזרים עדכניים שמעניקים להן מראה של עיתונאיות טלוויזיה, עונדות בדרך כלל את סיכת הדש שבה מוצגות תמונותיהם של קים האב והסב, שכל הצפון קוריאנים חייבים לענוד כדי להוכיח את נאמנותם.

בפרק שהועלה לרשת ביום שישי שעבר חגגו צעירים בפיונגיאנג את "יום הנוער" בשירים וריקודים בקונצרט שנערך תחת כיפת השמיים. זרקורים רבי עוצמה האירו — כמו במופעי רוק מערביים — רקדנים שרקדו בסגנון קיי-פופ ושרו על "המולדת" ועל קים "הגנרל היקר שלנו". "הרעיון הוא ליצור לצפון קוריאה תדמית של מדינה נורמלית, ולגרום לזרים להאמין שזאת מדינה רגילה שבה לאנשים יש חיים רגילים", אמר קאנג דונג-ואן, מומחה לתקשורת הצפון קוריאנית באוניברסיטת דונג-אה שבדרום קוריאה.

התעמולה החדשה ממחישה מאמציו של קים להביא מודרניזציה לצפון קוריאה ולהתייצב בזירה הבינלאומית לצד מנהיגים כמו נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. בניגוד למסורת, קים השליך מעליו את המקטורן בסגנון מאו ואת דוכן הנואמים, ונשא את הנאום השנתי לרגל השנה החדשה כשהוא יושב על כורסה בחדר העבודה שלו, המלא ספרים, כשהוא לבוש בחליפה מערבית ועונב עניבה. חודשיים לאחר מכן הוא הורה לתועמלנים שלו לחדול מלהציג אותו כדמות מסתורית מופלאה, ואמר הוא רוצה לפנות אל אזרחיו כ"בן אנוש" וכ"קומרד".

מנהיגותו של קים שונה גם מסגנונה של קודמיו. הוא מעודד פעילות מסחרית ערה יותר כדי לטפח את המעמד הבינוני המתפתח. בני מעמד העשירים החדש מחזיקים בסמארטפון אחד לפחות, למרות שהם אינם מחוברים לאינטרנט העולמי. הם קונים בחנויות כלבו מודרניות ולוקחים את ילדיהם לפארקי מים, לאתרי סקי, למסלולי רכיבה על סוסים ולבריכות דולפינים. רבים מהם חיים בדירות בבניינים רבי קומות.

גם הטלוויזיה הממלכתית התמלאה חיים: זמן לא רב לאחר שעלה לשלטון נראה קים בטלוויזיה כשהוא מחווה באגודליו כלפי מעלה כדי להביע אישורו למופע אמנותי של להקת הבנות "מוראנבונג".

אחד המניעים לשינויים באסטרטגיית התעמולה של קים הוא חדירת חדשות ותוכניות בידור מחוץ למדינה — בעיקר סרטים ותוכניות טלוויזיה דרום קוריאניים, שנהנים מפופולריות ההולכת וגוברת למרות איסור המשטר. בשנים האחרונות מצאו פעילים למען זכויות האדם ועריקים צפון קוריאנים המתגוררים בדרום דרכים להעביר אל מעבר לגבול התקני USB מלאים בתוכניות כאלה, בעזרת מבריחים או בלונים. "בעבר, האסטרטגיה הצפון קוריאנית היתה ליצור שכבות של 'רשתות יתושים' מסביב לחברה, ובכך לאפשר למה שצריך להיכנס אך למנוע חדירה של ידיעות לא רצויות", אמר קאנג. "קים ג'ונג-און מעדיף כעת גישה תוקפנית יותר, שהיא יצירת תכנים שיכולים להתחרות בתוכניות הבידור הזרות".

משרד ממשלתי האחראי לפולחן האישיות

האסטרטגיה החדשה היא תוצר של "משרד התעמולה וההנעה". משרד זה מפקח על כל התעמולה ופולחן האישיות האופפים את קים. הוא גם זה ששולט על כל המידע המופץ במדינה, מצנזר את מה שמודפס או משדר בתוך המדינה ובמקביל אינו מאפשר לאזרחים להתחבר לאינטרנט העולמי.

לדבריו של קים ביונג-קי, חבר פרלמנט מדרום קוריאה, לראשות המשרד מונה לאחרונה רי איל-הוואן, אחד מבני דור הפקידים החדש החביבים על קים. רי התחיל מאז להפיץ "תעמולה שתפורה במיוחד" לקהלים זרים, כולל קליפים מ"הד האמת" של און אה.

קים ג'ונג-און בביקור במערב צפון קוריאה, בשבוע שעבר
קים ג'ונג-און בביקור במערב צפון קוריאה, בשבוע שעברצילום: KCNA/רויטרס

עד לאחרונה, השופר העיקרי של פיונגיאנג בעולם היה סוכנות הידיעות המרכזית שלה KCNA. לצפון קוריאה היו כמה אתרי אינטרנט ממשלתיים צנועים, אך פקדו אותם בעיקר פרשנים, עיתונאים ומעריצים מושבעים. כעת, הרשתות החברתיות מעניקות לה "אמצעי יעיל וזול" להפצת התעמולה שלה, אמר צ'ונג סונג–צ'אנג, חוקר דרום קוריאני ותיק. עשרות חשבונות יוטיוב, טוויטר, אינסטגרם וכן פלטפורמות סיניות כמו "וייבו" ו"ביליבילי" מפרסמים את התעמולה הצפון קוריאנית. רבים מהערוצים האלה מופעלים כנראה על ידי משרדו של רי.

בחשבון טוויטר שהיה משויך ל"הד האמת" (ונחסם מאוחר יותר) הציגה און אה את עצמה כ"פעילת שלום שמתנגדת למלחמה" שמספקת "ידיעות ללא משוא פנים" על צפון קוריאה. ועל אף שאון אה משתדלת להציג את השפע הקיים לכאורה בפיונגיאנג, ידוע ששפע כזה אינו קיים מחוץ לבירה. ארה"ב מעריכה כי 60% מהצפון קוריאנים סבלו השנה ממידה מסוימת של רעב.

בסרט "הגיבור שלי", סרטון על סבה של און אה שלחם במלחמת קוריאה, היא מזהה את עצמה כ"נערה קוריאנית רגילה, בת למשפחה רגילה". אך אז היא פוצחת במונולוג ומספרת כיצד משפחת קים שחררה את הקוריאנים מעול הקולוניאליסטים היפנים, גירשה את הפולשים האמריקאים במלחמה והפכה את התושבים בטוחים אחת ולתמיד באמצעות פיתוח הרתעה גרעינית. "אנחנו לא צריכים יותר לנדוד בחיפושים אחרי מקלט, לא לכרוע על ברכינו ולהתחנן לשלום, ולא להימלט בריצה מאש המקלעים", היא אומרת.

אין היא מזכירה כמובן שהמלחמה התחילה בגלל פלישת הצפון לדרום ושהיא נגמרה במבוי סתום לאחר שגבתה את חייהם של מיליונים. "היא בסך הכל עוד תוכי שחוזר על המסרים של המפלגה", אמר שים ג'ין-סופ, קצין לוחמה פסיכולוגית לשעבר בצבא הדרום.

לכתבה המלאה של צ'ואה סנג-הון ב"ניו יורק טיימס"

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ