בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יצרני השוקולד הבלגי מרירים: "המותג בדעיכה"

במדינה בה הומצא הפרלין טוענים שחיקויים זולים מרחבי העולם מפחיתים את המכירות ופוגמים בתו האיכות. הם דורשים בלעדיות על המותג "שוקולד בלגי"

26תגובות

יצרני שוקולד בלגים סבורים שהפרלינים הנודעים שלהם ראויים לאותה הגנה מסחרית שלה זוכים השמפניה וגבינת רוקפור הצרפתיים, או נקניק פרמה האיטלקי. הם דורשים בלעדיות על המותג שוקולד בלגי, וקוראים לנקוט צעדים נגד מתחרים מחוץ למדינה המשווקים את מוצריהם כשוקולד בסגנון בלגי, או המיוצר על פי מתכון בלגי.

לטענתם, החיקויים מכרסמים במכירות שלהם ופוגמים בתו האיכות שעליו עמלו במשך כמאה שנים, מאז המציא ז'אן נוהאוס את הפרלינים בעלי הקליפה הקשה עם מילוי קרם השוקולד,  ב-1912. תעשיית השוקולד מכניסה לבלגיה כארבעה מיליארד אירו בשנה.

אנשי תעשיית השוקולד הבלגי ייפגשו בחודש הבא עם ראשי המחוזות במדינה, כדי לגבש עמדה משותפת מול האיחוד האירופי, בדרישתם להעניק הגנה מסחרית לשוקולד הבלגי. "מה שמצער אותנו הוא שהחיקוי אינו מתקרב לרמה של המקור", אמר יוס לינקנס, מנהל חברת ייצור השוקולד נוהאוס שהוקמה במאה ה-19 על ידי סבו של ז'אן נוהאוס. בסרטון - כתבה של אי-פי על בולים בטעם ובריח שוקולד שהונפקו השבוע על ידי הדואר הבלגי:

בבלגיה, המתגאה באומנות השוקולד שלה, יש יותר מ-200 יצרניות שוקולד, מעל לאלפיים מוזיאונים וחנויות לשוקולד, סיורים וסדנאות, ובראשם מוזיאון הקקאו והשוקולד של בריסל. הבלגים זוקפים את הצלחתו ואיכותו של ענף השוקולד המקומי  לניסיון ארוך שנים, ולהמצאת מילויי שוקולד חדשים, פרי עבודת יד של רבי אומנים ולא של מכונות.

אבל למרות האיכות, בשנים האחרונות נרשמה האטה במכירות השוקולד הבלגי באירופה ובצפון אמריקה. בשווקים המתעוררים, לעומת זאת, חלה עלייה חדה: בעוד שהעלייה הכללית בייצוא הפרלינים מבלגיה עמדה על 1% בין השנים 2007  ל-2012, היא זינקה ב-82% באפריקה וב- 60% באסיה באותה תקופה. באסיה למשל הוכפלו המכירות ב-2011 פי שלושה, בהשוואה להיקפן לפני עשור. 

רויטרס

הביקוש הגובר בשווקים החדשים עורר בלב רבים רצון להשתלט על נתח משוק השוקולד, גם במחיר הצגת המוצר כשוקולד בלגי מקורי. גיא גאלה, מזכ"לChoprabisco , איגוד בלגי של יצרני ביסקוויטים, שוקולד וסוכריות, מחזיק במשרדו ערמות של שוקולד בלגי מזויף, שהוא וחבריו גילו במסעותיהם בקנדה, סין, הונגריה, אירלנד ומלזיה.

סטיוון קנדריס, מנהל הייצוא של חברת גיליאן, הידועה בשוקולדים בצורת צדפות וסוסוני ים, נסער כשמדברים על החיקויים. חברתו מנהלת מאבק משפטי נגד יצרן סיני של שוקולד בלגי, שגם עיצוב קופסאותיו דומה מאוד לאלה של גיליאן. "אם כולם יתחילו להשתמש במותג שוקולד בלגי, איזה ערך כבר יהיה לו?", הוא תוהה. הוא חותר לכך שהשוקולד הבלגי יקבל מעמד דומה לזה שיש לשמפניה בין היינות התוססים.

לדעתו, הענקת מעמד ייחודי לשוקולד הבלגי, כמו זה שיש לשמפניה המיוצרת בחבל שמפיין בצרפת, לנקניק פרמה של איטליה, לתה דרג'ילינג ההודי או לקפה הקולומביאני מקולומביה, עשויה להרחיק מתחזים ולהבטיח את ייחודיות השוקולד הבלגי.

רויטרס

בניגוד למוצרים מוגנים אחרים, מקורו של השוקולד אינו בבלגיה ורוב פולי הקקאו שממנו הוא מיוצר מגיעים מחוף השנהב וגאנה.

באחרונה הגדיר האיחוד האירופי את השוקולד ומוצריו כקטגוריה ייחודית שיש להעניק לה הגנה מסחרית, והשנה הוסיף תיקון ולפיו ניתן להגדיר מוצרים על פי המדינה ממנה הם מגיעים. "עד כה, יכולת לשייך מוצרים באופן רשמי למדינה מסוימת רק במקרים יוצאי דופן, למשל לוקסמבורג. בלגיה היתה גדולה מדי", אומר גאלה. "כעת נוצרה אפשרות שלא הייתה קיימת קודם".

אולם, השאלה מה נחשב לשוקולד בלגי נותרה פתוחה. לדברי גאלה, ישנה בעיה למשל במקרים בהם השוקולד מגיע ממפעל בלגי הממוקם מחוץ לגבולות המדינה, כמו בארי קלבו הפועל בשווייץ. לדבריו, שוקולד המיוצר במפעל  כזה לא צריך להיחשב לשוקולד בלגי, אלא כעשוי עם שוקולד בלגי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו