בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחקר: הבעות הפנים של דמויות הלגו הפכו זעופות יותר

ד"ר כריסטוף ברטנק, שבחן 6,000 בובות לגו שהופצו החל מ-1975, גילה כי בשנים האחרונות משקפים פניהן לא רק שמחה, אלא גם כעס ופחד

3תגובות

ב-1989 נפל דבר בעולם הלגו: לאחר שבמשך שנים התרגלו הילדים להחליף את גופן של הבובות הזעירות ואת האביזרים הנלווים אליהן, השתנו פני הדברים. יותר נכון, פני הבובות, שמאותה העת הפכו מגוונות יותר ויותר. אלא שמחקר חדש מגלה שליוצרי הבובות הפופולאריות לא היה די בסוגי חיוכים שונים, ובשנים שחלפו מאז הלכו והתרבו הפרצופים הכעוסים, לעתים אף זועמים.

במחקר שערך ד"ר כריסטוף ברטנק מאוניברסיטת קנטרברי שבניו זילנד, שבו נבחנו לא פחות מ-6,000 בובות לגו שהופצו בשנים 2010-1975, התגלה ש"ילדים שגדלו עם לגו בשנים האחרונות לא זוכרים רק דמויות מחויכות, כי גם כעס ופחד הניכר על פניהן".

לדברי ברטנק, מומחה לרובוטיקה, ממצאיו מעוררים חשש ביחס להשפעת הפרצופים הכעוסים על התפתחותם של ילדים. "חשוב ללמוד איך לייצר הבעות מתאימות וכיצד הן נקלטות בעיני המשתמשים", אומר החוקר. "לצעצועי ילדים ולאופן שבו הם נתפשים בעיניהם יכולות להיות השפעות משמעותיות עליהם". הוא מוסיף כי "איננו יכולים שלא לתהות כיצד המעבר מפרצופים חיוביים בלבד למספר גדל והולך של פרצופים שליליים עשוי להשפיע על האופן שבו ילדים משחקים".

בלומברג

מרבית הפרצופים החדשים לקוחים מסדרות העוסקות בעניין מסוים, כגון שודדי ים או הארי פוטר, ולדברי ברטנק יש כאן יד מכוונת של היצרן, המעדיף להתמקד בייצור דמויות  הנמצאות במצב של עימות. "לעתים קרובות, כוח טוב נאבק בכוח רע", הוא אומר. "מספר הפרצופים החדשים שחברת לגו מכניסה לשוק מדי שנה גדל בהתמדה. נראה שאושר וכעס הם הביטויים הרגשיים הנפוצים ביותר". לדבריו, הבעות הפנים אינן תואמות במדויק את ההגדרות של "טוב" ו"רע", שכן "טובים יכולים לסבול במאבקם, ואילו רעים יכולים להיראות מרוצים. בכל מקרה, מגוון הפרצופים גדל בצורה ניכרת".

הכוונה, אומר ברטנק, היא שילדים שגדלים עם לגו יזכרו לא רק חיוכים, אלא מגוון רגשות ותחושות, לא תמיד חיוביות, שעל פני הפרצופים הזעירים. הוא סבור שמעצבי הצעצועים חייבים להשקיע תשומת לב רבה בעיצוב הפרצופים וגם לבחון את השפעתם, משום שהצעצועים ממלאים תפקיד חשוב בהתפתחותו של הילד.

יצויין כי הבעות הפנים השונות אינן השינוי המהותי היחיד שערכה יצרנית הצעצועים הדנית בשנים האחרונות. מאז 2003 נוספו לקולקציית הבובות גם צבעי עור שונים, בנוסף לצבע הצהוב המסורתי.

"הדוגמה של הפרצופים הזעירים מלמדת שבשביל למשוך משתמשים, חיוני היום להציע מגוון של הבעות פנים", מסכם ברטנק. "במקום להתמקד בהבעות מציאותיות, אולי כדאי להגדיל את מגוון ההבעות. די בהבעה בעלת נופך קומי כדי להעביר קשת רחבה של רגשות ועוצמות". ברטנק יציג את מחקרו בוועידה הבינלאומית הראשונה על קשר באמצעות סוכן אנושי, שתיפתח בסאפורו שביפן ב-7 באוגוסט. 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו