האפיפיור: "המפץ הגדול" והאבולוציה לא נוגדים את האמונה הקתולית

בנאום בפני האקדמיה למדעים של הכס הקדוש אמר פרנסיסקוס כי ההנחות המקובלות על מקור העולם "לא מבטלות את התערבות האל אלא דורשות זאת"

לוגו רויטרס
רויטרס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
לוגו רויטרס
רויטרס

האפיפיור פרנסיסקוס אמר היום (שלישי) כי תיאוריות מדעיות, הכוללות את תיאוריית "המפץ הגדול" שלפיה העולם נוצר לפני 13.7 מיליארד שנים וכי החיים התפתחו בהדרגה בתהליך אבולוציוני, אינן מנוגדות לאמונה הקתולית. בדברים שנשא בפני האקדמיה למדעים של הכס הקדוש, גוף עצמאי השוכן בוותיקאן והממומן ברובו על ידו, אמר פרנסיסקוס כי ההסברים המדעיים של העולם אינם שוללים את חלקו של אלוהים בבריאה.

"ראשית העולם איננה תוצאה של כאוס, החייב את מקורותיו למשהו אחר, אלא נובעת ישירות מעיקרון של כוח עליון שיוצר מאהבה", אמר פרנסיסקוס. "תיאוריית 'המפץ הגדול' הנחשבת כיום להסבר המקובל על מקור העולם, איננה מנוגדת להתערבותו של אלוהים. להיפך, היא דורשת התערבות זאת. האבולוציה מטבעה איננה ניגוד של רעיון היצירה האלוהית, משום שאבולוציה דורשת יצירת יצורים שמתפתחים".

פרנסיסקוס חולף על פני המשמר השווייצי בוותיקאןצילום: אי־אף־פי

עם עליית המדע, בתקופת הרנסאנס, התנגדה הכנסיה הקתולית להסברים המדעיים הראשונים על היווצרות היקום שהיו מנוגדים לסיפור הבריאה בספר בראשית. אחת ההתנגשויות המפורסמות ביותר בין המדע לעמדה הכנסייתית היתה בפרשת ההתעללות באסטרונום גלילאו גליליי מהמאה ה-17, שהראה כי כדור הארץ מקיף את השמש ולא להיפך. במאה השנים האחרונות, ובמיוחד בעשורים האחרונים, משתדלת הכנסיה להיפתר מתדמיתה כאויבת המדע, ודברי פרנסיסקוס חוזרים בעיקרם על הצהרות קודמות.

כך לדוגמה אמר האפיפיור פיוס ה-12 ב-1950 כי האבולוציה היא גישה מדעית תקפה להתפתחותם של בני האדם ויוחנן פאולוס השני חזר על דברים אלה ב-1996. האפיפיור הקודם, בנדיקטוס ה-16, איש הזרם השמרני בכנסיה הקתולית, אמר ב-2011 כי התיאוריות המדעיות על בריאת העולם ובני האדם אמנם אינן מנוגדות לאמונה, אך הן מותירות שאלות רבות ללא תשובה.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ