בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פרשנות || קופנהאגן, פריז: אותו דפוס פעולה, אותן דילמות קשות עבור היהודים

כמו בבירת צרפת, גם בדנמרק אירעו שתי תקיפות בזמן קצר כשעיתונאים ויהודים על הכוונת. אירופה שוב כשלה בלהגן על אזרחיה וחברי הקהילה היהודית צריכים להחליט איך להתמודד עם האיום המתמיד

20תגובות

דפוס הפיגועים בפריז בחודש שעבר חזר על עצמו ב-24 השעות האחרונות בקופנהאגן חד ברור. עיתונאים ומאיירים שפרסמו בעבר תמונות של הנביא מוחמד נמצאים באירופה בסכנת מוות - וגם בני הקהילות היהודיות.

יומיים לאחר הרצח המתוכנן מראש של חברי מערכת "שארלי הבדו", בוצע הפיגוע בסופרמרקט הכשר בו נרצחו ארבעה יהודים. הפעם, בקופנהאגן, לקח רק עשר שעות מהאירוע בהשתתפות האמן השוודי לארס וילקס, שהותקף בירי שגרם למותו של אדם אחד ולפציעתם של שלושה, ועד לתקיפת בית הכנסת המרכזי בעיר, בה נרצח חבר הקהילה היהודית ונפצעו שני שוטרים. למרות המחסור בעדויות, קשה להניח שאין קשר בין האירועים בבירה הדנית ושככל הנראה בוצעו על ידי אותו ארגון או מפגע בודד, האיש שנורה הבוקר על ידי המשטרה.

עבור רוצח מסוג מסוים - המטרות המובנות מאליהן הן עיתונאים ואמנים מסוימים, שלכאורה פוגעים בסמלי האיסלאם, ויהודים ("מקריים" כפי שכינה אותם באופן אומלל נשיא ארה"ב ברק אובמה). כדי לאתר את המטרה מהסוג הראשון, דרושה מידה מסוימת של תחכום ואיסוף מודיעין, עבור השני צריך פשוט לחפש את בית הכנסת או החנות הכשרה הקרובים.

אי־פי

בשלב מוקדם זה, יש כבר סימני שאלה ברורים לאור זאת שמפגע חמוש, שתכנן את הפיגוע במשך שבועות רבים ולא נרתע מנוכחותם של שוטרים סביב שתי המטרות, הסתובב חופשי בבירה אירופית. וכן, הצליח לתוקף פעמיים ולחמוק ללא פגע משתי הזירות. האם פעל לבדו? כיצד חמק משירותי הביטחון והמודיעין במהלך שלבי התכנון? כיצד לא זוהה מראש כמפגע פוטנציאלי? האם היתה די אבטחה סביב בית הקפה למרות ידיעת המשטרה שווילקס קיבל איומים רבים על חייו? לאיזו רמה הוגברה האבטחה סביב בית הכנסת לאחר הפיגוע הראשון?

בשני המקומות בקופנהאגן היו שוטרים ואנשי אבטחה, אך כאמור המפגע הצליח בכל פעם להרוג, לפצוע ולברוח. לכאורה, מדובר באדם עם הכשרה צבאית וניסיון כלשהו תחת אש, ונראה כי שוב, כמו בפיגועים דומים לאחרונה בצרפת ובבלגיה, כשלו שירותי הביטחון האירופים מול אתגרי המעקב אחרי אזרחים מקומיים שנסעו למזרח התיכון כדי להילחם בשורות ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) וארגונים דומים.

דנמרק הקטנה נמצאת במקום השני במערב אירופה במספר המתנדבים לדאעש יחסית לאוכלוסייה (בלגיה במקום הראשון). אולם הגישה של הרשויות בה לא־שגרתית - במקום להעמיד את החוזרים לדין באישומי טרור, הם מנסים להשיב אותם חזרה לחברה. אירועי סוף השבוע, אם אכן מדובר באחד מאותם ג'יהאדיסטים חוזרים, מעמידים בספק את יעילות התפיסה הזאת.

רויטרס

ובעוד השאלות העומדות בפני שירותי הביטחון בדנמרק ובאירופה כולה נותרו נוגעות לסוגיה עמה מתמודדים בשנים האחרונות - כיצד להתאים את יכולות וסמכויות המעקב לחברה דמוקרטית - עבור הקהילות היהודיות מדובר בדילמות קיומיות של ממש. האם אפשר להמשיך ולקיים חיים יהודיים פתוחים וחופשיים במציאות של איום מתמיד?

בלתי נסבל לחשוב על ביטול, דחייה או חגיגה בהיחבא של שמחות משפחתיות וחגים בשל האירועים. מסיבת בת המצווה שנבחרה כמטרה של הרוצחים חייבת להישאר טקס מעבר משמח של נערה בת 12. עולות השאלות מדוע היא, משפחתה וחבריה צריכים להרגיש שהם אמיצים כשהם מתעקשים לשמוח? למה חבר לא־חמוש בקהילה צריך להיות בקו האש מחוץ לבית הכנסת? כיצד ייראו אירועי הבר או הבת מצווה, הברית או החתונה היהודית הבאים בקופנהאגן? האם האורחים יצטרכו לעבור דרך מגלי מתכות ולחגוג מאחורי מחסומים משטרתיים? וכמה זמן יכולה קהילה להתקיים בתנאים כאלה ואיזו רמת איום היא נסבלת?

מה שקרה אמש אינו כשלון של היהודים ואין כאן שום קשר לישראל (וחבל שמנהיגיה מזדרזים לקרוא ליהודי דנמרק, שיודעים משהו על הישרדות תחת איום, לעלות לישראל). מצאם אכן אזרח דני החליט להרוג אזרחים דנים אחרים רק בגלל שהוא לא אוהב את האופן בו ציירו את הנביא או מכיוון שהם יהודים, זו היתה חובתה של ממשלת דנמרק למנוע זאת ולחנך ולקלוט את אזרחיה בהתאם. שוב אירופה כשלה והפקירה את אזרחיה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו