בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ההתרסקות באלפים

החוקרים הצרפתים: סבורים כי טייס המשנה ריסק את המטוס בכוונה

לדברי התביעה, טייס המשנה נעל עצמו בקוקפיט ולא נענה לקריאות הקברניט, שנשאר בחוץ, לפתוח את הדלת. המקרה נחקר כהריגה מכוונת. מנהל לופטהנזה: עמד בכל המבדקים, אין סימנים לטרור

68תגובות
צילום מסך: פריז מאץ'

התביעה בצרפת הודיעה היום (חמישי) כי טייס המשנה במטוס האיירבוס 320 שהתרסק השבוע באלפים הצרפתים, ריסק בסבירות גבוהה את המטוס בכוונה. לדברי התובע החוקר במרסיי, טייס המשנה, אנדראס לוביץ בן 28 מחבל הריין, היה בחיים לפני ההתרסקות וסירב לפתוח את דלת המטוס אחרי שנעל אותה בכוונה. "שמענו אותו נושם כמו שצריך", אמר אחד התובעים. הוא הבהיר כי התאונה נחקרת לא כמקרה התאבדות אלא כהריגה מכוונת וכי לטייס לא היה רקע טרוריסטי. 

התובע הוסיף כי בהקלטות שהוצאו מהקופסה השחורה שאותרה באתר ההתרסקות, נשמעו דפיקות על הדלת וקריאות ללוביץ שיפתח את התא, אך הוא לא פתח אותה. במקום זאת הוא לחץ על כפתור שגרם לצלילת המטוס. בהקלטות נשמעות צעקות נוסעים רגעים ספורים לפני הפגיעה בקרקע.

התובע, בריס רובין, סירב להגיד מה מוצאו האתני ודתו של לוביץ. לדבריו, "אני לא חושב שזה בהכרח מה שאנחנו צריכים לבדוק". הוא הוסיף כי משפחתו של לוביץ עזבה את מרסיי וכי הרשויות בגרמניה ימשיכו את החקירה. שני הטייסים היו בעלי אזרחות גרמנית. הקברניט, פטריק ס., היה הבכיר בהם עם עשר שנות ניסיון ויותר מ-6,000 שעות טיסה על דגם זה של אייירבוס. הוא עבד לפני כן בחברת לופטהנזה והצטרף לג'רמן ווינגס בשנה שעברה. מנגד, לוביץ החל לעבוד בג'רמן ווינגס ב-2013 והיו לזכותו 600 שעות טיסה. עמוד הפייסבוק שלו היה באוויר ב-6 במארס, אך נכון להיום הוא מנותק.

מנהל לופטהנזה קרסטן ספוהר קיים היום מסיבת עיתונאים בשדה התעופה בקלן שבגרמניה. ספוהר אמר כי טייס-המשנה עמד בהצלחה בכל המבחנים והמבדקים, הן הרפואיים והן המקצועיים, והיה כשיר לטוס. הוא הוסיף כי "זה מקרה טראגי שנותר חידה מבחינתנו באשר למניעיו, אבל צריך לזכור שזה מקרה בודד. אנחנו לא יודעים מה הביא אותו לעשות מה שעשה, אבל יש לנו אמון מלא בטייסים שלנו, שהיו ונותרו הטובים בעולם". ספוהר הדגיש כי אין סימנים מעידים למעשה טרור, וכי אין מערכת בעולם שיכולה למנוע במאה אחוז מקרים כאלה.

ספוהר סיפר כי לוביץ התחיל לעבוד בספטמבר 2013. הוא אמר כי "אין בדיקות פסיכולוגיות מיוחדות שעוברים הטייסים, אבל במסגרת הבדיקות הרפואיות נבדקת גם כשירותם לטוס".

הלילה דיווח הניו יורק טיימס כי החוקרים אומרים שהקלטת קולו של אחד מהטייסים, שאותרה בקופסה השחורה של המטוס, מצביעה על כך שעזב את תא הטייס לפני ההתרסקות ולא הצליח לחזור אליו.

גורם צבאי בכיר המעורב בחקירת ההתרסקות, שבה נהרגו 150 בני אדם, אמר כי ניתן לשמוע את הגבר שנמצא מחוץ לתא "מכה קלות על הדלת ולאחר מכן, כשלא מתקבלת תשובה, מכה חזק יותר ועדיין לא מתקבלת תשובה". בשלב זה, לדברי אותו גורם, ניתן לשמוע שהטייס מנסה לפרוץ את הדלת.

"בתחילת הטיסה שומעים את הצוות מדבר בצורה נורמלית ואז שומעים קולות של מושבים שזזים, של דלת שנפתחת ונסגרת ואחר כך קולות המעידים שמקישים עליה, ואחרי זה אין יותר שיחות עד ההתרסקות", אמר מקור המעורה בפרטי החקירה לסוכנות הידיעות הצרפתית. גורם נוסף אמר לסוכנות כי הצלילה המתונה של המטוס לכיוון הקרקע יכולה לקרות רק כתוצאה פעולה מכוונת של הטייס.

שלשום בשעות הבוקר התרסק בהרי האלפים בצרפת מטוס האיירבוס A320 של חברת "ג'רמן ווינגס". המטוס, שהמריא מברצלונה לדיסלדורף כשעליו 150 נוסעים ואנשי צוות, איבד גובה במשך שמונה דקות, לפני שהתרסק במורד הר. אתמול הודיעו הרשויות בצרפת כי הקופסה השחורה שנמצאה בזירת ההתרסקות מכילה את הקלטות תא הטייס.

טיסה 4U 9525 המריאה במזג אוויר נאה בשעה 09:53 (שעון צרפת) ו-40 דקות אחרי ההמראה, בגובה 38 אלף רגל, החל המטוס לאבד גובה. בשעה 10:40 הוא נעלם ממסכי המכ"ם כשהוא בגובה 6,800 רגל בלבד ולאחר מכן איבד גובה במהירות של קילומטר בדקה.

מבין קורבנות בהתרסקות ישנם 72 גרמנים ו-49 ספרדים. בנוסף היו על המטוס הישראלי אייל באום מרמת השרון וכן שלושה קזחים, שלושה בריטים, שני ארגנטינאים, שניים מאוסטרליה, שני איראנים, שני יפנים, שניים מוונצואלה, שלושה אמריקאים, בלגי, קולומביאני, דני, הולנדי, מרוקאי, מקסיקאי ואזרחי מדינות נוספות. בין ההרוגים 16 תלמידים ושני מורים מבית ספר גרמני שהיו על המטוס בדרכם חזרה מסיור לימודי בברצלונה.

לא הטייס הראשון שמרסק את המטוס בכוונה

מקרי ההתאבדות של טייסים בטיסות מסחריות הם נדירים. החמור בהם אירע ב-1999, כאשר טייס של חברת התעופה המצרית "איג'יפט אייר" צלל על פי החשד במתכוון לאוקיאנוס האטלנטי, עם 217 הנוסעים על הסיפון. במקרה דומה ב-2013 נהרגו 33 בני אדם שהיו על מטוס חברת התעופה של מוזמביק שהתרסק בנמיביה. ב-1997 קיפחו את חייהם 97 נוסעים בהתרסקות מכוונת לכאורה של מטוס חברת "סילק אייר", שבדרכו מג'קרטה לסינגפור צלל לנהר באינדונזיה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו