בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הזנקת מטוסי הקרב והמאבק בדלת תא הטייס: הדקות האחרונות של טיסה 4U9525

בבוקר הטיסה נראה אנדראס לוביץ רגוע ואף מבודח, שום דבר לא עורר את חשדו של קפטן הטיסה. אך בתוך דקות, הקפטן מצא את עצמו מנסה לשבור את דלת הקוקפיט בכל דרך אפשרית. רק דקה להתרסקות, גם הנוסעים הבינו את הסוף הבלתי נמנע

125תגובות
רויטרס

זה קרה זמן קצר לפני 10:31 בבוקר יום שלישי, כאשר הקפטן של "ג'רמן ווינגס" בטיסה 4U9525 משך את כיסאו שבתא הטייס לאחור ושאל את הקצין הראשון שלו, אנדראס לוביץ, אם הוא יוכל לקחת שליטה על האיירבוס A320 לכמה דקות.

לקברניט, פטריק סונדרהיימר, ותק של 10 שנים בחברת לופטהנזה ובחברות הבת שלה, עם יותר מ-6,000 שעות טיסה לזכותו, לא היתה סיבה לדאגה. עד כה הטיסה הזו התנהלה כרגיל.

ההתרסקות באלפים: סיקור נרחב

שלוש דקות קודם לכן, אחרי ההמראה בזמן מנמל התעופה בברצלונה ב-10:01 עם 144 נוסעים ושישה אנשי צוות, הגיע המטוס לגובה שיוט של 38 אלף רגל (11,500 מטר) מעל עיר הנמל הצרפתית טולון. 

רויטרס

אז התקיים גם שיח קצר עם מגדל הפיקוח על מצב הטיסה. כל זה בזמן שהמטוס, שזנבו נושא את צבעי הכתום והזהב של חברת הבת המוערכת של לופטהנזה, התכונן להנמכה לקראת היעד – דיסלדורף.

ב-10:30, שלחה בקרת התעופה האווירית את המטוס לעבר הנקודה הבאה במסלולו אל צפון גרמניה. סונדרהיימר אישר ואמר "תודה" בצרפתית. אז, הוא יצא החוצה מתא הטייס וסגר אחריו את הדלת מאחר והיה צריך לגשת לשירותים.

פחות מעשר דקות מאוחר יותר, סונדרהיימר ושאר האנשים על מטוס ה-A320 יהיו מתים. הם ייהרגו מיד כשהמטוס, שנע במהירות של כ-700 קילומטרים בשעה, יתנגש בעוצמה רבה בצלע הר חשוף ותלול בין הכפרים דין לה בן וברסלונט שבדרום האלפים הצרפתיים. ההריסות והגופות יתפזרו על פני שטח של יותר מ-20 דונם.

למרות זאת, בזמן שהמטוס חולף ממערב למרסיי בטרם היטלטל לכיוון צפון, הקפטן לא הראה פחד. ייתכן שהוא קפא במטוס, או שאולי הוא הציץ לעבר הנוסעים: אזרחי 15 מדינות שונות, כולל 72 גרמנים ובהם 16 בני נוער מאותו בית ספר תיכון שחזרו הביתה במצב רוח מרומם מטיול חילופי התלמידים בספרד.

היו 51 ספרדים על מטוס ה-A320; אם אמריקאית ובתה; אם אוסטרלית ובנה. היו גם שלושה בריטים, בהם תינוק בן שבעה חודשים. אזרחי ארגנטינה, איראן, ונצואלה, הולנד, קולומביה, מקסיקו, יפן, דנמרק, בלגיה וישראל.

רויטרס

אם היה בו חשש, הקפטן לא היה חושב פעמיים על להשאיר את לוביץ לבד על ההגאים. שלא כמו בטיסות רבות בארה"ב, חברות תעופה באירופה אינן מחויבות להפעיל את "כלל השניים"  - הכלל המחייב שדייל ישהה בתא הטייס אם אחד מהטייסים מחליט לצאת זמנית.

וטייס המשנה בן ה-27 היה כשיר לחלוטין להטיס את המטוס. הוא החל לעבוד כדייל בלופטהנזה ב-2008 והוכשר כטייס בספטמבר 2013, לאחר שעבר את תוכנית האימונים המקיפה והמכובדת של החברה במתקנה בעיר ברמן בגרמניה.

כחבר במועדון טייסים חובבים ליד ביתו שבמונטאבאור, מאז שהיה נער צעיר, חלם לוביץ על קריירה כטייס בחברה מסחרית, והיו לו מאז שהתקבל, 630 שעות טיסה עם ג'רמן ווינגס ללא כל תקרית. כפי שאישרו גורמים רשמיים בלופטהנזה, הוא היה "100% כשיר" לטוס.

ובאותו בוקר, לוביץ נראה רגוע ואף מבודח; התלוצצויות בתא הטייס הוקלטו במהלך 20 הדקות הראשונות של הטיסה שהיו "שמחות", כפי שיתאר מאוחר יותר התובע הציבורי של מרסיי, בעוד שהתגובות לבקרת התעופה האווירית במהלך התדרוך הוגדרו כ"לקוניות".

אך כמעט מיד אחרי שסונדרהיימר עזב את תא הטייס, מטוס ה-A320 החל לאבד גובה. הירידה היתה מהירה – כ-3,000 רגל בדקה – אבל לא כל כך מדאיגה. לכן לא ברור מתי הקפטן וצוות המטוס – לא כל שכן הנוסעים – ישימו לב שדבר אינו כשורה.

ברגע שסונדרהיימר עזב את תא הטייס, לוביץ – לפי תיאורו של התובע הצרפתי בריק רובין – "לחץ על כפתור מערכת בקרת הטיסה שביטל את השיוט האוטומטי והחל בהנמכת המטוס". הוא עשה זאת בכוונה, אמר רובין, "מסיבה שאינה ברורה לנו עדיין. אך נדמה כי המטרה היתה להרוס את המטוס".  

לא יותר משתי דקות לאחר מכן, סונדרהיימר ניסה לחזור לתא הטייס בעקבות מה שעכשיו הפך להליך שגרתי: מאז פיגועי ה-11 בספטמבר דלתות תא הטייס נעולות בדרך שאינן יכולות להיפתח "בשום כלי נשק".

הקפטן הכניס את הקוד למסך המגע הסמוך לדלת וסימן באמצעות שיחת וידיאו שהוא רוצה להיכנס בחזרה. לוביץ לא פתח.

ברגע שלוביץ ראה שהקפטן מנסה להיכנס לתא, הפעיל טייס המשנה מערכת נוספת שנמצאת בתא הטייס בעקבות הכישלון האבטחה ב-2001: מנגנון ידני שהטייס יכול להפעיל מתא הטייס כדי למנוע כניסת גורמים עוינים, אפילו אם הם הכניסו את הקוד.  

סונדרהיימר החל כעת לנקוש על דלת תא הטייס, בשקט תחילה אך ככל שחלפו השניות הוא היה עקבי ונחרץ יותר. בפנים עדיין לא היתה תשובה מלוביץ שהיה ללא כל ספק חי, בהכרה ובהחלט במצב טוב: קול הנשימות שלו, כשהן רגועות וקצביות עד הרגע האחרון, נשמעו היטב בהקלטה שתועדה בקופסה השחורה.

רויטרס

בזמן הזה עלה החשש שמשהו רציני מתרחש. בקרת התעופה האווירית במרסיי ביצעה את הניסיון הכושל הראשון מני רבים ליצור קשר עם טיסת 4U9525. מגדל הפיקוח הנחה את הטייס לשדר אות מצוקה. לוביץ עדיין לא הגיב.

מחוץ לתא הטייס הכל היה רגוע יחסית. המטוס הנמיך באופן יציב ולא היה שינוי חד או פתאומי במהירות, הגובה או כיוון הטיסה. יכול להיות שצוות המטוס הבין מה קורה, אך זה נראה אפשרי לפחות שרק מעט נוסעים – פרט לאלה שהיו בשורות הראשונות – היו מודעים לדבר הבלתי נמנע שהתרחש בשלב זה.  

שניות אחרי השעה 10:35, כנדרש באירוע בו מטוס נוסעים שומר על דממת אלחוט ולא מגיב לקריאות בקשר, הכריזה רשות התעופה האזרחית הצרפתית (DGAC) על מצב חירום שבאופן אוטומטי גרר הקפצת מטוסי קרב צרפתיים בדרך לנקודת מפגש אפשרית עם מטוס הנוסעים.

על הקרקע מתחת, תושב או שניים של כפרי האלפים המרוחקים של סיין לה-אלפס ולה-ורנט הביטו לשמיים והבינו שקטסטרופה עומדת להתרחש. ז'אן לואי בייטריס, מדריך טיפוס הרים ויועץ מקומי, ביצע שיחת טלפון בהולה: "ראיתי עכשיו מטוס טס נמוך. הוא לא יצליח לעבור את ההר".

ב-10:38 סונדרהיימר וכמה חברי צוות נוספים, וסביר להניח כמה נוסעים מהשורות הראשונות במטוס, ניסו לפתוח בכוח את דלת תא הטייס. בסופו של דבר הם הפעילו את כל הכוח שהיה להם וכל חפץ שהם הצליחו למצוא. הדלת סירבה להיפתח, לוביץ נותר נעול בפנים.

בשלב זה החלו להישמע אזעקות ברחבי המטוס בזמן שהוא מנמיך בעקביות לעבר המפגש עם הקרקע. פחות מדקה לפני ההתרסקות נשמעו צרחות מכל עבר במטוס הנוסעים.

ב-10:40 קלט מכ"ם צרפתי את טיסה 4U9525 בפעם האחרונה. היא נרשמה בגובה 6,175 רגל – כמעט הגובה המדויק שבו נמצאו הריסות המטוס על צלע ההר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו