בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ממשלת פולין משתלטת על השידור הציבורי: יותר מ–160 עיתונאים עזבו

עיתונאים רבים פוטרו מתפקידם משום שלא הסכימו לקדם את מסרי מפלגת השלטון הימנית, אותה מוביל בפועל ירוסלב קצ'ינסקי. פעילי זכויות אזרח חוששים מפני סחף אל משטר סמכותני

2תגובות
בתצלום נראים ארבעה מסכי טלוויזיה שבכולם מופיע קצ'ינסקי
KACPER PEMPEL/רויטרס

בשביל פיוטר מאסלאק הסיפור נגמר 12 יום בלבד אחרי תחילת שנת 2016. באותו יום, הבוס החדש שלו בשידור הציבורי בפולין הודיע כי אין שום דרך בה יוכלו להמשיך לעבוד יחד בשל "השקפות עולם שונות". מאסלאק בן ה-40 הסכים, וכעת הוא אומר כי הוא "גאה להיות הראשון" שנשלח לאסוף את חפציו תחת ממשלת הימין הקיצוני שעלתה לשלטון בפולין לפני שבעה חודשים.

מאז אותו יום פוטרו או עזבו את השידור הציבורי בפולין 163 בני אדם לפחות, בהם כמה מקרייני החדשות והכתבים המוכרים ביותר במדינה, כך על פי ארגון העיתונאים של פולין. "הם לא רצו להשתתף בהשתקת התקשורת", נכתב באתר האינטרנט של הארגון.

העזיבה הנרחבת של עיתונאים מעידה על התקיפות בה מפלגת השלטון חוק וצדק (Law and Justiceׂ) בראשות ירוסלב קצ'ינסקי פועלת להשתלט על התקשורת בפולין. קצ'ינסקי, שבפועל שולט בעזרת ראשת הממשלה ביאטה שידלו במדינה, מקדם את מה שמבקרים רואים כמסר שמרני ולאומני. צעדים אלו מגבירים את החשש בקרב עיתונאים ופעילי זכויות אזרח מפני הסחף לעבר משטרים סמכותנים בפולין ובמדינות אחרות במזרח ובמרכז אירופה.

על רקע הצעדים שנוקטת הממשלה אמר מאסלאק, שעבד שמונה שנים בשירות הציבורי, כי התחושה היא כי "הם הסירו את הכפפות ולא מנסים להחביא דבר". לדבריו מכך משתמע מסר ברור: "זוהי הדרך בה אנחנו רואים את התקשורת. היא חייבת לייצג את הממשלה. אם אתה לא מסכים אתה לא חייב לעבוד כאן".

כמה מעמיתיו של מאסלאק עזבו את השידור הציבורי בחודש מארס, לאחר שביקשו לשדר בטלוויזיה סרטונים מהפגנות גדולות נגד הממשלה, שהתקיימו בואתו חודש. הבוסים שלהם, מנגד, הורו לשדר באותו זמן מסיבת עיתונאים שנערכה בבישופות של הכנסייה הקתולית. אותם עיתונאים פוטרו ביום למחרת, אמר מאלסאק, שכעת עובד בתחנת רדיו פרטית בשם TOK FM.

בחודש אפריל דורג לראשונה אי פעם הערוץ הציבורי TVP1 במקום השלישי אחרי שני ערוצים מסחריים, Polsat ו–TVN. ערוץ ציבורי נוסף TVP2, דורג במקום הרביעי, כך על פי סקר שערך תאגיד השידור הציבורי. כל ארבעת הערוצים המובילים נלחמים על שימור מעמדם. עם זאת, בעוד ש–Polsat ו–TVN איבדו 6.3% ו–3.4% משיעור הצפייה בהם בהתאמה, TVP1 איבד כמעט 20%. תוכנית הדגל של הערוץ, "Wiadomosci", איבדה 750 אלף צופים ונצפית כעת על ידי פחות משלושה מיליון בני אדם – שפל של כל הזמנים.

בעוד שהצופים בפולין נוטשים בעקביות את השידור הציבורי, רבים מחוץ למדינה עוקבים בתשומת לב גוברת אחר הנעשה בתקשורת המקומית. הטלוויזיה בפולין הפכה לזירת קרבות בין הרשויות בפולין למוסדות אירופים, הצופים בחשש בסכנה הנשקפת לדמוקרטיה בת רבע מאה, במדינה שבכל כך הרבה דרכים הובילה את המאבק נגד הקומוניזם של ברית המועצות.

על רקע זה, ארגון מועצת אירופה (Council of Europe) בו חברות 47 מדינות, הגוף המוביל ביבשת בנושא זכויות אדם, דרש שקיפות בהליך בחירת ומינוי מועצת התקשורת הלאומית החדשה בפולין. לחברים במועצת התקשורת צריכים להיות הכישורים המתאימים, עליהם להיות עצמאיים והם צריכים לשקף גיוון חברתי, נמסר ממועצת אירופה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו