צרפת חנכה את הכביש הסולארי הראשון בעולם, שיאיר כפר בנורמנדי

בניית הכביש עלתה חמישה מיליון אירו, ולפי ההערכות ישתמשו בו כ2,000 נהגים בכל יום במהלך תקופת ניסיון של שנתיים. מתנגדי השיטה אומרים שזו איננה דרך יעילה להוצאת כספי ציבור

קים וילשר, גרדיאן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
קים וילשר, גרדיאן

לפעמים הדרך לחיסכון באנרגיה היא בעצם כביש סלול. בשבוע שעבר חנכה צרפת בכפר קטן בנורמנדי את מה שהוא לדבריה כביש הפאנלים הסולאריים הראשון בעולם. הכביש, שנפרש על פני קילומטר בכפר טוּרוּבְר־אוֹ־פֶּרְשְׁ, שאוכלוסייתו מונה 3,400 תושבים, מכוסה כולו בפאנלים לייצור חשמל. שטחם הכולל של הפאנלים הוא 2,800 מ"ר, והוא נחנך ביום חמישי שעבר על ידי שרת האקולוגיה סגולן רויאל.

בניית הכביש עלתה חמישה מיליון אירו, ולפי ההערכות ישתמשו בו כ–2,000 נהגים בכל יום במשך תקופת ניסיון של שנתיים, כדי לברר אם הוא יוכל לייצר אנרגיה בכמות שתספיק להפעלת תאורת הרחוב בכפר.

הכביש בכפר טורובר־או־פרש, בשבוע שעבר. פאנלים משופעים יעילים יותר
הכביש בכפר טורובר־או־פרש, בשבוע שעבר. פאנלים משופעים יעילים יותרצילום: BENOIT TESSIER/רויטרס

לפני פתיחת הדרך הסולארית, הנקראת Wattway, בכביש RD5, נוסו הפאנלים בארבעה מגרשי חניה ברחבי צרפת. החברה שבנתה את הכביש היא "קולאס", חלק מענקית קבוצת הטלקומוניקציה "בואיג טלקום", ובנייתו מומנה על ידי המדינה.

נורמנדי איננה בדיוק שטופת שמש. בקאן, הבירה הפוליטית של האזור, יש רק 44 ימי שמש חזקה בשנה, לעומת 170 ימים במרסיי. רויאל אמרה שהיתה רוצה לראות פאנלים סולאריים בכל הכבישים המהירים בצרפת — האורך הכולל של הכבישים במדינה הוא כמיליון קילומטרים — אולם מתברר כי פאנלים המונחים על משטחים שטוחים יעילים פחות מאלה המותקנים על משטחים משופעים, כמו גגות.

מתנגדי הדרכים הסולאריות אומרים שזו איננה דרך יעילה להוצאת כספי ציבור. סמנכ"ל הרשת למען תחבורה אנרגטית (CLER), מארק ז'דליזקה, אמר ללה מונד: "אין ספק שזאת התקדמות טכנולוגית, אך כדי לפתח אנרגיה מתחדשת יש עדיפות לדברים אחרים, ולא לגאדג'טים שלדעתנו מחירם גבוה מדי לעומת יעילותם".

נשיא איחוד האנרגיה המתחדשת SER, ז'אן לואי באל, אמר: "עלינו להביט בעלות ייצור החשמל ואורך חייו. כרגע אין לי תשובות לכך".

לפי חברת קולאס, הפאנלים כוסו בשרף המכיל לוחות סיליקון דקיקים, שהם עמידים ויכולים להתמודד עם כל סוגי התחבורה, כולל משאיות כבדות. החברה גם אומרת שהיא מקווה לצמצם את עלויות הייצור של הפאנלים הסולאריים ושל כמאה פרויקטים נוספים לדרכים מחופות בפאנלים סולאריים, שמחציתן מתוכננות בצרפת ומחציתן במדינות אחרות.

ב–2014 נחנך בקרומני שבהולנד שביל לרוכבי אופניים, שלמרות בעיות ראשוניות ייצר חשמל בכמות של 3,000 קילווט לשעה — המספיקה לצורכי משפחה ממוצעת במשך שנה. באותה שנה נחנכה בארה"ב המערכת הסולארית הגדולה מסוגה בעולם. אלפי מראות הוצבו בלב מדבר מוהבי, בעלות של יותר משני מיליארד דולר.

המערכת הסולארית לייצור חשמל "אייוונפה", המשתרעת על פני 13 קמ"ר של קרקעות פדרליות בקרבת הגבול בין נוואדה לקליפורניה, נחנכה לאחר שנים של סיבוכים רגולטוריים וחוקיים. המתחם, הכולל שלוש יחידות ליצירת חשמל הוא בבעלות משותפת של חברות NRG, גוגל ו–BrightSource Energy. הוא מסוגל להפיק כמעט 400 מגה וואט, המספקים חשמל ל-140 אלף בתים

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ