בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקטשופ של השכן: התסכול במזרח אירופה עבר למרכולים

פולין, הונגריה, צ'כיה וסלובקיה טוענות שבאיחוד האירופי רואים באזרחיהן סוג ב', ומוכרים להם מוצרים נחותים. יצרניות המזון מוסרות שההבדל מוצדק, והפוליטיקאים מנצלים את המרמור

64תגובות
סופרמרקט בפראג, ב–2014. אזרחי מדינות אירופה שעשו קניות מעבר לגבול אמרו כי נדהמו מהמגוון והאיכות
Martin Divisek / Bloomberg

סימונה בודינסקה, מומחית ליחסי ציבור בת 31, התקשתה למצוא מוצרים נטולי לקטוז במרכול בברטיסלבה בירת סלובקיה והחליטה לנסוע לחנויות מעבר לגבול, באוסטריה. החנויות שם הציעו אפשרויות רבות. אולם לא רק המגוון הדהים אותה. "אבקת הכביסה היתה יעילה הרבה יותר, והקטשופ הכיל יותר עגבניות מהקטשופ תוצרת סלובקיה", אמרה בודינסקה.

מדינות מזרח ומרכז אירופה טוענות זה זמן רב שמתייחסים אליהן כאל הקרובות העניות של משפחת האיחוד האירופי. תחושה זאת רק מתחזקת נוכח העובדה שיותר מעשור לאחר קבלתן לאיחוד, השכר בהן עדיין נמוך יותר, השחיתות בהן נמשכת ושירותים ציבוריים, כמו בתי ספר ובתי חולים, מוזנחים בהן.

כעת התרעומת הזאת מגיעה למקרר ולמזווה. פוליטיקאים ואמצעי תקשורת מקומיים החלו לבדוק בלהט את הטענה שלמזרח אירופים מוכרים מוצרים נחותים. הסוגיה חוצה מעמדות ומפלגות, ולכן קלאסית עבוד פוליטיקאים המבקשים לנצל את המרמור באזור.

בחודש שעבר מנהיגי פולין, הונגריה, סלובקיה וצ'כיה אף ביקשו מהנציבות האירופית לחקור את התלונה, שמחקרים לא מקיפים שנערכו בשנים האחרונות תומכים בה. "הסוגיה הזו מטרידה בעיקר צעירים, בני המעמד הבינוני ובעלי הכנסה גבוהה", הסביר דניאל פרוקופ, העומד בראש המחלקה למחקר חברתי ופוליטי ב"מדיאן", סוכנות סקרים ושיווק בפראג. לדבריו, הפוליטיקאים, הזקוקים לאויב כדי לצבור תמיכה, נהנים להתייחס לפערים במזון, שכן ניתן להטיח את האשמה על זרים.

יצרני מזון ומומחים לתעשייה אומרים כי שינוי במוצר בין מדינה למדינה אינו נדיר. לעתים נעשים השינויים לטובת יצרנים מקומיים, לעתים כדי לקלוע לטעם המקומיים, וכן כדי להגדיל רווחים באמצעות החלפת חומרי הגלם במקבילים זולים יותר. "בעלי מותגים כמעט תמיד מייצרים מוצר על פי שוק המטרה: גיל, מוצא, הכנסה, מיקום גאוגרפי וכל נתון דמוגרפי אחר", אמרה ליסה מקטייג פירס, עורכת ראשית של Packaging Digest, היוצא לאור באוק ברוק, אילינוי.

אבל אזרחי מדינות מזרח אירופה הממורמרים חוזרים ואומרים שמצבם שונה. הם חלק מהאיחוד האירופי, שוק משותף, והם סבורים שפירוש הדבר שאיכות המזון צריכה להיות דומה בכל 28 המדינות החברות.

"איננו יכולים להרשות שיתייחסו אל האזרחים שלנו כאזרחים סוג ב'", אמרה גבריאלה מטצנה, שרת החקלאות של סלובקיה. "לצרכנים הסלובקים יש זכות לקבל מזון באותה איכות כשמקורו באותו מותג ובאותו יצרן".

בצ'כיה, שבה יתקיימו בחירות לפרלמנט בעוד כחצי שנה, העיסוק בנושא נרחב עוד יותר, ונדחף על ידי הפוליטיקאים. מריאן יורצ'קה, שר החקלאות עומד בראש מקדמי השיח על הבעיה מאז 2015. הוא מכחיש שהוא עושה זאת ממניעים פוליטים, אולם מקים המפלגה הפופוליסטית המובילה כעת בסקרים, האוליגרך אנדרי באביש, המכהן כשר האוצר, מחזיק בכמה מיצרניות המזון הגדולות במדינה.

בסלובקיה, ראש הממשלה הפופוליסטי רוברט פיצו מתמודד מול עלייה של ארגוני ימין קיצוני ומול של שערוריות שחיתות, וגם הוא מנצל את פערי המזון. "נבקש מהנציבות האירופית חקיקה הולמת בהקדם האפשרי", אמר פיצו השנה, "כדי לשים קץ לנוהג המשפיל את האזרחים בסלובקיה, הונגריה, פולין וצ'כיה".

תחליפי סוכר וחלקי עוף

אף שהשמועות שלמזרח היבשת נשלח מזון נחות מסתובבות זה שנים, רק ב–2011 ערכה אגודת הצרכנים של סלובקיה השוואה בין סל מוצרים שנקנה באוסטריה לאותו סל מוצרים מסלובקיה. מסקנת האגודה היתה כי למעט יוצא מן הכלל אחד, כל המוצרים במזרח אירופה היו מאיכות ירודה יותר.

ההשוואה הובילה את אולגה סנלובה, חברת פרלמנט בצ'כיה, לבחון את סל המוצרים שלה. היא גילתה כי מחצית ממנו היה פחות טוב בארצה.

במחקר נוסף שפורסם בפברואר, שמונה מתוך 23 המוצרים שנבדקו התגלו כבעלי איכות נמוכה יותר, ומחקר נוסף שהשווה מזון סלובקי ואוסטרי הביא תוצאות גרועות עוד יותר.

מותגים מוכרים יוצאים מן הכלל. קטשופ היינץ' למשל, וגלידה של החברה Movenpick bourbon זהים בגרמניה ובצ'כיה. ההבדלים התגלו במוצרים האחרים — וכמעט תמיד ניכרה איכות ירודה במזרח.

משקאות כמו קולה של פפסי, וספרייט הכילו בגרמניה סוכר, שבצ'כיה הוחלף בפרוקטוז. בשר משומר של חברת Tulip נעשה בגרמניה מבשר חזיר בלבד, בעוד בגרסה הצ'כית של המוצר הוכנסו חלקי עוף. מטעם טוליפ נמסר כי "אלה שני מוצרים שונים שנמכרים תחת שמות שונים בשתי מדינות שונות", וכי בדיקה ברשימת המוצרים תבהיר זאת.

בינתיים ההשוואת בין המוצרים בגרמניה ובצ'כיה התבססו על דגימות קטנות מדי. אולם בכירים באזור רוצים כעת שייערכו בדיקות בכל מדינות האיחוד האירופי כדי לברר את שכיחות הבעיה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו