טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהפכת האופניים לא מורגשת באוויר פריז, והעירייה מתכננת סילוק מואץ של מכוניות

דו"ח האיחוד האירופי חשף כי אף שברוב צרפת האוויר הוא הנקי באירופה, בפריז מתו אשתקד 40 אלף מזיהום. יצרני המכוניות נערכים למאבק

תגובות

זיהום אוויר בפריז, ב–2014. הנושא עשוי להפוך לסיבה לשביתה
אי־אף־פי

בשקט־בשקט משלימה העיר פריז את המהפכה האורבנית שלה, ובאחד בינואר היא צפויה להפוך לשיאנית העולמית בשימוש באופניים. אבל למרות ההשקעה המאסיבית — כולל החלפת כל הצי העירוני, המקור של ה״תל־אופן״ התל אביבי, למודל של אופניים קלים, עם מסך GPS ומנוע עזר אקולוגי — התוצאות עדיין לא באוויר. מה שכן מצוי באוויר הוא חנקן דו חמצני, בכמות גבוהה בהרבה מהתקן האירופי. על פי הערכות זהירות, 40 אלף איש מתו אשתקד בפריז מזיהום האוויר.

האיחוד האירופי פרסם השבוע את הדו"ח השנתי שלו על זיהום האוויר בערי אירופה, ועל צרפת נחתו בשורות טובות ורעות כאחת. הבשורות הטובות הן שברוב רובה של צרפת האוויר נקי להפתיע. למעשה, צרפת היא המדינה הכי פחות מזוהמת באירופה, ובמחוזות המערביים שלה, נורמנדי, ברטאני ואקיטן, האוויר נקי בהרבה מהתקן המחמיר ביותר. אבל פריז, עיר האורות שהיא גם עיר המכוניות, משנה את התמונה ומקפיצה את צרפת למקום החמישי ברשימת המדינות המזוהמות באירופה.

שעתיים אחרי פרסום הדו"ח, הודיעה עיריית פריז שבכוונתה לאסור על כניסה לתחומה של מכוניות מונעות דלק עד שנת 2030, עשר שנים לפני היעד האירופי. מכוניות מונעות דיזל, הודיעה העיר כבר לפני שבועיים, יהיו אסורות כניסה כבר משנת 2024.

אבל הלובי החזק ביותר בצרפת הוא הלובי של יצרני המכוניות, וכבר אתמול החלו להישמע במסדרונות הפוליטיים האמירות הצפויות: ראש העיר אן הידלגו היא שמאלנית מנותקת, היא לא מבינה את העם, המצב אינו נורא כל כך. על שולחן הממשלה ממתינה בקשה של יצרני המכוניות לאשר להם ללא הגבלת זמן לייצר מכוניות הפולטות 70% יותר מהתקן המותר של חנקן דו חמצני, בקשה מאוחדת עם יצרני המכוניות בגרמניה, בספרד ובאיטליה — הודאה ברורה שהיצרנים אינם מתכוונים ממילא לעמוד בהבטחותיהם אחרי שערוריית הדיזל של פולקסווגן.

אכן, המצב אינו נורא כל כך. כמו כל דו״ח נתונים, תלוי מה קוראים ומה בוחרים להבליט. שתי המדינות המזוהמות באירופה, ביחס לגודל האוכלוסייה, הן פולין והולנד. המצב של פולין ידוע זה שנים — התעשיה שם עדיין מבוססת פחם, וההצהרות של הפוליטיקאים שם על שינוי המצב נותרו עדיין על הנייר. בהולנד חל שיפור בזכות צעדים רדיקליים, כולל צמצום יכולות הייצור, אבל הפרשנים הופתעו מהאטיות של קבלת ההחלטות, יחסית למדינה מתקדמת כל כך.

ברוטרדם, למשל, עיר אוניברסיטאית השואפת להחליף את ברלין כיעד האהוב על צעירים באירופה, האוויר הוא המזוהם ביותר במערב אירופה, וטמון בו סיכון ממשי לתושבים. ״חנקן וג'וינטים״, כהגדרת עיתון הולנדי, הוא מה שהסטודנטים והמרצים נושמים בקמפוס. האוויר ברוטרדם מכיל פי שישה חנקן דו חמצני בכל רגע נתון מאשר האוויר בברלין, במספרים אבסולוטיים.

המדינה המזוהמת ביותר באיחוד, במספרים אבסולוטיים, היא גרמניה: לפי הדו"ח, בשנת 2016 מתו 81,160 גרמנים בגלל זיהום האוויר, ותוחלת החיים של אנשים בגיל 30 מתקצרת באופן קבוע ומבהיל. אחריה במצעד המוות צועדת איטליה, ואחריה בריטניה. כמו צרפת, בריטניה סובלת מזיהום בעיקר במרכזי הערים, כשלונדון מגיעה לחריגה מבהילה במיוחד מהתקן המותר, כאילו לא נסגרו שם המפעלים המזהמים.

כמו פריז, לונדון היא קורבן של מיליוני המכוניות הנכנסות לתחומה מדי בוקר. בניגוד לפריז, הזיהום תוקף בה לא רק את מרכז העיר אלא 95% משטחה המוניציפלי העצום. שבוע לפני הדו״ח של האיחוד האירופי, יצא המכון הבריטי האחראי על המדידה בקריאה חדה לעשות הרבה יותר נגד הזיהום מאשר התוכניות הקיימות: על פי הדו״ח המקומי, כל תושב שני נושם אוויר שדרגת הזיהום בו גבוהה ב–50% מהתקן של ארגון הבריאות העולמי, המחמיר פחות מהתקן האירופי.

בגלל שטחה העצום, לונדון תתקשה לאמץ תוכנית אורבנית לאופניים כמו פריז. בינתיים, הכוונה היא לאסור הסקה בבעירת עצים, למנוע כניסת כלי רכב מונעי דיזל ולצמצם את כמות המכוניות בכלל. בנוסף, אין לאן לברוח: שעה שהפריזאים יכולים לבלות את סופי השבוע הארוכים שלהם בבתי קייט הנמצאים מרחק שעה־שעתיים מהעיר, 39 מתוך 43 המחוזות המקיפים את לונדון סובלים מזיהום דומה לזה של מרכז העיר.

אבל בלונדון אין ועדי עובדים כמו בפריז, ולכן המצב יכול להימשך עוד שנים רבות. בפריז, לעומת זאת, נושא הזיהום מאיים להפוך לסיבה לגיטימית לשביתות ארוכות. בית המשפט לעבודה הכיר בחודש שעבר בזכותם של עובדי הרכבת התחתית בפריז לעזוב את מקום העבודה כאשר רמת הזיהום במטרו כפולה מהסף המותר באירופה. אף כי הזיהום יורד על העיר ועל הרכבת התחתית שלה בעיקר עם בוא החום, הרי שהקיץ בוא יבוא, ומי ימנע מעובדי הרכבות העילאיות, מהמורים ומעובדי התברואה להפסיק לעבוד ברגע שדרגת הזיהום תעלה.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, טרם הגיב לדו״ח אולם השר לאיכות הסביבה פרסם תוכנית לצמצום הזיהום בעיר הבירה. על פי המומחים של האיחוד האירופי, התוכנית אינה כוללת את הצעדים הדרושים להבראת התושבים. הדרך פנויה, אם כן, לעיר פריז ולראש העיר אן הידלגו, להתנתק מהמדיניות הממשלתית ולהגיש תוכנית עצמאית.

התוכנית של הידלגו מבוססת כאמור על מעבר מהיר — יש שיאמרו פרוע — לרכיבה על אופניים. השנה כבר נסללו 180 קילומטרים של שבילי אופניים בעיר, לרוב על חשבון מקומות חניה למכוניות, ועוד 180 קילומטרים ייסללו עד דצמבר. מספר רוכבי האופניים בפריז עלה השנה ב–21%, וזאת עוד לפני כניסת המודל החדש של התל־אופן המקומי לשימוש, באביב 2018. עד אז יהיו בפריז יותר שבילי אופניים סלולים (כלומר, מופרדים פיזית מהכביש) מאשר בכל עיר אחרת בעולם.

אבל השבתת מסלולים למכוניות והקמת המחסומים הדרושים לשיפוצים הנרחבים הללו גורמות להאטה בתנועה, ולפיכך לעלייה בזיהום האוויר. המכון הצרפתי למדידת זיהום דיווח בחודש שעבר שלא נרשמה ירידה משמעותית בזיהום בפריז: כל מה שקרה הוא שהזיהום עבר ממרכז העיר, שם גרים מצביעיה של אן הידלגו, לפקקים שנוצרו בכבישים המובילים לפריז, בעיקר במזרח.

זיהום האוויר הוא כרגע הגורם הרביעי בתמותה בצרפת, אחרי תאונות הדרכים, האלכוהול והטבק. במרכזי הערים, בעונת הקיץ, הוא עובר להיות גורם התמותה הראשון. תושב פריז שיחגוג השנה את יום הולדתו ה–30 צפוי לחיות שנתיים פחות מאשר תושב בכל מחוז צרפתי אחר באותו גיל. אם כל התוכניות למלחמה בזיהום אכן יאושרו ויבוצעו, בשנת 2025 אפשר יהיה לנשום טוב יותר.

הפריזאים, במיוחד הורים לילדים קטנים, לא מתכוונים לחכות: 13 אלף מהם עזבו בחמש השנים האחרונות את פריז לטובת מחוזות בריאים יותר, ומתגוררים בבית קיט שנועד בתחילה רק לחופשת הקיץ וסופי השבוע. על מנת לממן את ההפרש בהכנסה — פריז ממשיכה להוביל ברמת התעסוקה — הם משכירים את דירתם הפריזאית ב־Airbnb. שהתיירים ינשמו חנקן דו חמצני אם הם רוצים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות