נהגי אובר טוענים ששלילת רישיון החברה בלונדון נבעה מגזענות נגדם

רוב 40 אלף נהגי החברה בעיר אינם לבנים, ורבים מהם מהגרים. איגודים בירכו שההחלטה היא ניצחון גדול לזכויות העובדים, אך הנהגים תוהים "אנחנו לא חלק ממעמד העובדים?"

קתרין בנהולד, ניו יורק טיימס
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נהגי מוניות בלונדון, ב-2015
נהגי מוניות בלונדון, ב-2015צילום: בלומברג
קתרין בנהולד, ניו יורק טיימס

ההחלטה לשלול את רישיונה של אובר לפעול בלונדון בחודש שעבר הזניקה דיונים ערים על השירות הנוח והזול שסיפקה החברה, על השוק שנשלט זמן רב על ידי המוניות השחורות האייקוניות אך יקרות, על התנהלות הלקויה של החברה ועל סוג הקפיטליזם שאותו שואפת בריטניה לממש לאחר הברקזיט. אבל לצד השאלות הכלכליות, עלתה גם שאלה שעוררה אי נוחות רבה: האם היו אוסרים את פעילות אובר גם אם נהגיה היו לבנים?

אובר ערערה על ההחלטה בתחילת החודש, ומחכה לפסיקה, שתשפיע על 40 אלף נהגי אובר בעיר, רובם לא לבנים ורבים מהם מהגרים. גורלו של שירות ההסעות מטלטל את לונדון כל כך מפני שביטולו שיבש לא רק את הסדרי התחבורה אלא גם את הפוליטיקה העירונית. ההחלטה העלתה צביעות וקרעים במארג החברתי של העיר, הגאה בקוסמופוליטיות שלה.

משמאל, ראש העיר לונדון, סאדיק קאן, בנו של מהגר שהיה נהג אוטובוס, שיבח את ההחלטה לשלול את הרישיון של אובר וציין שזהו ניצחון ל–"ביטחון הנוסעים". בכך צידד בנהגי המוניות השחורות, בריטים לבנים ברובם, שהם גם בעלי נטיות ימניות.

מימין, ג'ורג' אוסבורן, עורך האיבנינג סטנדרד ובעבר שר אוצר מטעם המפלגה השמרנית, כתב מאמר מערכת שבו האשים את ראש העיר ב"דחיקת העתיד החוצה". אלא שמועצת האתיקה של אגודת העיתונאים גינתה אותו על שנמנע מגילוי נאות על ניגוד עניינים, שכן הוא יושב בדירקטוריון של קרן בלקרוק, משקיעה מרכזית באובר.

מונית שחורה בלונדון, ב-2014
מונית שחורה בלונדון, ב-2014צילום: בלומברג

ועידת האיגודים המקצועיים של בריטניה כינתה את ביטול הרישיון של אובר "ניצחון גדול לזכויות העובדים". "ומה אתנו?" שאל סמיר סאהל, נהג אובר ודור שני למהגרים מהודו. "אנחנו לא חלק ממעמד העובדים?".

נהגי אובר זועמים על כך שתנאי העבודה, שצוטטו בהרחבה על ידי איגודים שתמכו בשלילת הרישיון, כלל לא השפיעו עליה. נימוקי רגולטור התחבורה של לונדון TfL היו חשש לביטחון הנוסעים, בדיקות רקע לא מספקות של הנהגים ואופן התמודדות החברה עם פשעים. משטרת לונדון האשימה את אובר שלא דיווחה מיד על שישה מקרים לפחות של תקיפה מינית אשתקד. אולם החברה טוענת שהיא פעלה לצד הרשויות, ושהסוגיה נופחה מעבר לכל פרופורציה.

"התירוץ של TfL איום", אמר סהראב שינווארי, נהג החברה שהגיע ללונדון לפני תשע שנים מאפגניסטאן, "הם אלה שמנפיקים לנו את הרישיונות. הם בודקים את הרקע של נהגי המוניות השחורות והם בודקים אותנו. אנחנו אפילו משלמים להם כדי שיבדקו אותנו!".

לדבריו, במקום לטפל בהכנסות נמוכות, שעות עבודה ארוכות והטבות מינימליות, ההחלטה הכתימה עוד יותר את תדמיתם של נהגי אובר ולמעשה תייגה אותם כפושעים פוטנציאליים. דקות לאחר שהתקבלה ההחלטה, התקשר אליו אחד מידידיו ואמר לו בצחוק: "אתה אנס, לא?"

אך שינווארי מתנגד גם לבקשת אובר מנהגים למחות למען החברה: "זה דומה ליגואר שמבקש מצבי להתיידד אתו". לדבריו, בשנתיים האחרונות פחתה הכנסתו בחצי. בינתיים, החברה הגדילה ל–25% את העמלה שהיא גובה מנהגים חדשים.

"TfL לא פעלו למען זכויות העובדים", אמר ג'יימס פאראר, נהג החברה לשעבר הנאבק בה בבית המשפט. לדבריו, ההתעלמות מתנאי ההעסקה באובר מוכיחה שהרגולטור וראש העיר כלל לא מוטרדים מהם. "כל האנשים האלה אומרים שהם תומכים במעמד העובדים, אבל למעשה הם מתכוונים לומר שהם תומכים במעמד העובדים הלבן", הוסיף.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ