בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפתרון של מוסקבה לפקקים: להיפטר מהנהגים

מדי יום מתרחשות במוסקבה 20 תאונות רציניות. מהנדסים בעיר מנסים לקדם את חזון המכוניות האוטונומיות. אך כדי להתאים את הטכנולוגיה לשימוש ברחובות העיר יהיה צורך במאבק

11תגובות
עבודות תשתית במוסקבה, ביולי. רוב התמרורים ברוסיה קטנים ודומים זה לזה
Pavel Golovkin / AP

באזורים שטופי שמש עולה בקצב מספר המכוניות הנוהגות בעצמן. המכוניות, המצוידות בחיישנים מסתובבים, מתנהלות לאורך כבישים בקליפורניה, אריזונה ונוואדה, ואוספות נתונים שיאפשרו להן בסופו של דבר לפעול מבלי להזדקק לבני אדם.

חוץ משמש נצחית מצטיינים המקומות הללו במאפיינים נוספים: כבישים רחבים ומטופחים, אכיפה יעילה של חוקי התנועה ורשויות מקומיות שמשתפות פעולה. צ'נדלר שבאריזונה, פרבר של פיניקס, היא העיר הראשונה בארה"ב שבה נוסעות מכוניות "אוטונומיות" ברחובות ללא נהגים אנושיים. בחודשים הקרובים, באדיבותה של היצרנית Waymo, הן יתחילו להסיע בני אדם.

בקצה השני של העולם מתייחסים לדבר בספקנות. "אנחנו לא נהנים מכבישים נוחים כמו כבישי קליפורניה", אומרת אולגה אוסקובה מ–Cognitive Technologies, יצרנית תוכנה רוסית המתמחה במכוניות אוטונומיות. "הסביבה משתנה כל הזמן: השלג מכסה תמרורים, יורד גשם על השמשה הקדמית, השמש מסנוורת. אלה התנאים שבהם אנשינו פועלים".

לדברי אוסקובה, לא ניתן ליישם טכנולוגיות שנבדקות באוטופיות שטופות שמש בעיר כמו מוסקבה. הכבישים המפותלים, מזג האוויר הגרוע והתנהגות הנהגים בכבישים הופכים את בירת רוסיה לאחת הערים הגרועות בעולם בכל הנוגע לנהיגה בכבישים.

כבישים במוסקבה פרושים כמו רשת עכביש שהקרמלין במרכזה. מכשולים כמו מכוניות הרוסות, בנייה בכביש ושיירות של בכירי שלטון מתבטאים בפקקי תנועה לאורך קילומטרים. הציבור מזלזל בחגורות בטיחות ומתעלם מחוקי התנועה. הקנס על נהיגה במהירות מופרזת מסתכם בארבעה דולרים הניתנים לתשלום באמצעות הטלפון. אין פלא, אם כן, ששיעור ההרוגים בתאונות דרכים כמעט כפול משיעור ההרוגים בארה"ב. רק במוסקבה מתרחשות מדי יום 20 תאונות רציניות.

ואולם רוב הכבישים בעולם דומים יותר לכבישים ברוסיה מהכבישים בעמק הסיליקון. אוסקובה סבורה שהדבר מקנה למפתחי המכוניות האוטונומיות ברוסיה יתרון בתכנון מערכות ההפעלה של המכוניות האוטונומיות.

ההנחה הזו נבחנה באירוע שנערך במוסקבה ופורסם כ"הקאתון (מרתון של תכנון יצירתי) הראשון בעולם בנושא מכוניות אוטונומיות". באולם שינה קודר מהתקופה הסובייטית שקעו סטודנטים מבריקים להנדסה מאוניברסיטאות כמו MIT, אוניברסיטת קיימבריג' ואוניברסיטת בייג'ין בכורסאות ופצחו במרתון תכנות בן שלושה ימים.

"אנחנו כאן משום שזוהי הזדמנות לשנות את העולם ב–10–15 שנים הבאות", אומר אחד המתחרים, הסטודנט מיטש מולר מוויסקונסין. הסטודנטים התחרו על פרס כספי ועל תשומת לבן של החברות המשתתפות ובהן Uber ו-Nvidia, שהגיעו כדי לגייס את הדור הבא של כישרונות האינטליגנציה המלאכותית.

לאירוע היתה מטרה נוספת: לקדם את הרעיון שבתחום המכוניות האוטונומיות, תנאים סביבתיים קשים תורמים לפיתוח טכנולוגיות משופרות. בשעה ש–150 המהנדסים התעמקו בנתוני הכבישים במוסקבה, היה ברור שהחזון עוד רחוק מלהתממש. רוב המכוניות התקשו לזהות תמרורים, הקשים לזיהוי בתנאי שלג וגשם. לאלה מביניהם שאינם דוברי רוסית היתה המשימה כמעט בלתי אפשרית.

"הבעיה היתה שהתמרורים ברוסיה קטנים, ורובם דומים זה לזה", מסביר סאמי מיאן, סטודנט למדעי המחשב מאוניברסיטת אריזונה, "ההבדל העיקרי הוא במספרים ובחצים, ותמרור הכניסה לעיר דומה להפליא לתמרור עצור. הצוות המוביל הגיע לדיוק של 40%". ואולם, כדי להתאים את הטכנולוגיה לשימוש ברחובות העיר ולהוציא אותה לשוק העולמי יהיה צורך במאבק קשה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו