ניתוח דנ"א חושף: הבריטים הראשונים היו כהי עור

מדענים שחזרו את תווי הפנים של האדם מצ'דר, שחי לפני 10,000 שנה, והראו כי היה לו גם שיער חום מתולתל ועיניים כחולות. הממצאים סותרים את התפיסה שהילידים בבריטניה היו לבנים

שחזור האדם מצ'דר
Jonathan Brady/אי־פי

לשלד העתיק בבריטניה, Cheddar Man, היה עור כהה, שיער מתולתל ועיניים כחולות, כך קובע ניתוח דנ"א חדש הסותר את ההנחות שהילידים בבריטניה היו לבנים. את המחקר הובילו המוזיאון להיסטוריה של הטבע והקולג' האוניברסיטאי של לונדון וחלקים ממנו פורסמו אתמול (רביעי).

שלד האיש התגלה ב-1909 במערה בצ'דר שבדרום בריטניה. הוא חי לפני 10,000 שנה בתקופה המזוליתית. המדענים שחזרו את פניו באמצעות ניתוח דנ"א וגילו שהוא היה שייך לאוכלוסייה במערב אירופה שהוכח במחקרים קודמים כי היה לה עור כהה. המחקר החדש מוכיח שגנים של עור בהיר הפכו לנפוצים בקרב אירופאים מאוחר יותר מכפי שהעריכו מדענים עד כה.

"חקרתי את האדם מצ'דר יותר מ-40 שנה", אמר פרופ' כריס סטרינגר, מהמוזיאון, "אבל אף פעם לא האמנתי שיום אחד יהיה לנו את כל הגנום שלו. ללכת מעבר למה שמספרות לנו העצמות ולקבל תמונה מדעית של איך הוא נראה זה מדהים – והוביל להפתעה". סטרינגר הסביר כי המחקר החדש הוכיח שהאיש מצ'דר השתייך לקבוצת ציידים-לקטים מערביים, שהיגרה לאירופה לראשונה לפני 14 אלף שנה. כמעט 10% מהשושלות בבריטניה כיום קשורות לקבוצה זו.

בני אדם הגיעו לאירופה מאפריקה לפני 45 אלף שנה. הקבוצה שאליה השתייך האדם מצ'דר היגרה מהמזרח הקרוב מאוחר יותר, ובעיקר החליפה את האוכלוסייה שכבר היתה שם. מדענים שחקרו שלד מספרד בן 7,000 שנה גילו שלפחות חלק מאוכלוסייה זו היו כהי עור ובעלי עיניים כחולות. מאוחר יותר מחקר נוסף אישר את הממצאים.

במשך עשורים הבריטים התווכחו מה מקורם, ומה מגדיר את הגנטיקה שלהם. בעוד מדענים משחזרים מידע מדנ"א של שלדים, הם מגלים את גלי ההגירה שהגיעו לאיים במשך עשרות אלפי שנים. המידע הגדל על גנטיקת הבריטים העתיקים מאפשרת לחוקרים לשחזר את הביולוגיה שלהם, לרבות צבע עורם. "אנשים מרגישים שלבריטים צריך להיות עור לבן", אמר הביולוג יואן דיקמן מאוניברסיטת לונדון, "אבל זו לא אמת נצחית".