שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

המורה שזכתה במיליון דולר וויתרה על פרארי

אנדריה זאפיראקו הבריטית זכתה ב"פרס נובל בהוראה", אך במקום להחזיר את המשכנתא ולקנות מכונית יוקרה, בחרה להשקיע את הכסף בהבאת אמנים לבתי ספר: "זה זמן האמנות, זה הזמן לחולל שינוי"

לוגו גרדיאן
גרדיאן
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אנדריה זאפיראקו
אנדריה זאפיראקוצילום: טוויטר
לוגו גרדיאן
גרדיאן

בחודש מארס, אחרי שקיבלה פרס בינלאומי יוקרתי להוראה בסך מיליון דולר, היתה לאנדריה זאפיראקו הזדמנות להחזיר את המשכנתא שלה, לקנות מכונית פרארי, ולנוח  על זרי הדפנה לכל שאר ימי חייה. עם זאת, המורה הלונדונית, כלת פרס קרן וארקיי (Varkey), מעין פרס נובל בתחום ההוראה, הודיעה שתשתמש בכסף בשביל להביא לבתי הספר הבריטיים יותר אמנות ויותר אמנים.

"זה הזמן שלנו, זה זמן האמנות, עכשיו נחולל שינוי, נעשה משהו ממש בלתי ייאמן", אמרה זאפיראקו בטקס השקת הקרן החדשה שלה, Artists in Residence, שהתקיים לא מזמן בבית ספר אלפרטון בברנט, מקום עבודתה ב־12 השנים האחרונות, כשהיא מוקפת תלמידים, מורים, בני משפחה ואמנים. "היה לי ברור מה אני צריכה לעשות, לפתוח בשליחות, במסע צלב, בשביל לעשות סדר בבלגן, לשדרג את מעמד האמנות בבתי הספר שלנו", אמרה.

זכתה במיליון דולר ב"פרס נובל להוראה"

המיזם של זאפיראקו יתחיל כתוכנית ניסויית ב־30 בתי ספר בקהילות חלשות, ויתרחב בהמשך לכל בתי הספר בלונדון, ומהם, ב־2019, לכל בתי הספר בבריטניה.

בהתחשב בכך שהפרס ניתן לה בלי כל תנאים, יוזמתה של זאפיראקו התקבלה כמפגן יוצא דופן של אלטרואיזם. "לו היה מדובר בזכייה בלוטו, המצב היה שונה, אבל זה לא לוטו", אמרה זאפיראקו, "זה פרס שזכיתי בו בגלל היותי מורה ולכן ראוי להחזירו למקצוע". לדבריה, הפרס הוא הכרה בחשיבות האמנות בבתי הספר ובחברה.

סיימון שאמה, מרצה לתולדות האמנות באוניברסיטת קולומביה שבארה"ב, מלמד כמורה אורח בבית הספר אלפרטון. הוא אמר שזאפיראקו היא תופעת טבע. לדבריו, טעות להתייחס לאמנות ולמוזיקה בבתי ספר כאל מותרות. לאמנות יש תפקיד מיוחד במינו במה שכינה ראשיתו של עידן חדש ו"ראשית התפוצצות היצירתיות הדיגיטלית והחזותית".

זאפיראקו מקווה להחתים שורה ארוכה של אמנים וגופי אמנות לעבודה בבתי ספר לתקופות קבועות, בין שמדובר ביום ובין שבשנת לימודים שלמה. לדבריה, נושאים כאמנות, מוזיקה ודרמה נדחפים החוצה מתוכנית הלימודים דווקא בשעה שהם נחוצים יותר מאי פעם. "הם לא חיוניים רק להתפתחות האישית ולהבנה העצמית, הם גם מלמדים צעירים לחשוב באופן יצירתי, ללמוד לתקשר ביעילות ולפתח חוסן נפשי. כל התכונות האלה חשובות למקצועות שבהם הם ישתלבו בסיום לימודיהם".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ