בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מה הוביל חוקרת לכתוב 270 ערכי ויקיפדיה על מדעניות?

המדענית הבריטית ג'ס וויד רוצה לעודד נערות ללמוד מדעים אחרי שהתאכזבה לגלות ששיעור הנערות הלומדות מדעים בתיכון ובאוניברסיטה נמוך בהרבה מזה של הנערים. יוזמות דומות הוכחו כלא יעילות

5תגובות

ג'ס וויד היא מדענית שהציבה לעצמה משימה לא פשוטה. היא רוצה שכל אשה שהביאה להישג משמעותי במדע תקבל את הבולטות וההכרה שמגיעות לה. וזה מתחיל, בעיניה של וויד, בכניסה לאנציקלופדיה הפופולרית בעולם כיום – ויקיפדיה.

"כתבתי עד היום 270 ערכים בשנה", מספרת וויד, פוסט דוקטורנטית לאלקטרוניקה פלסטית באימפריאל קולג' בלונדון. "היתה לי מטרה להעלות ערך אחד ביום, אבל לפעמים התלהבתי יותר מדי ועשיתי אפילו שלושה. הבנתי שאנחנו יכולים לשנות באמת דברים מבפנים. ויקיפדיה היא באמת דרך נהדרת לגרום לאנשים להתמסר למשימה הזאת, משום שככל שאתה קורא יותר על הנשים המסעירות האלה, אתה מקבל יותר מוטיבציה והשראה מהסיפורים האישיים שלהן", הוסיפה.

ג'ס וויד והערכים בוויקיפדיה - דלג

שני הוריה של וויד הם רופאים, ולכן, אף שהלכה לבית ספר לבנות, מדעים היו תמיד ברקע ילדותה. היא לא זוכרת שהוצבו בפניה מחסומים בטרם החליטה ללמוד פיזיקה במוסד להשכלה גבוהה. אבל כשהתחילה ללמוד, הקורסים היו קשים כל כך והיא ניסתה להיות מספיק טובה, כך שהיא בקושי שמה לב שלא היו סביבה בנות כמעט בכלל.

רק כשהפכה לדוקטורנטית הבינה כיצד העובדה שהיא מיעוט יכולה להשפיע על חוויותיה היומיומיות באקדמיה למדעים. "להיות בודדה זה קשה – וזה ככה עם כל הקבוצות שלא זוכות מספיק לייצוג באקדמיה", אמרה, "בהמשך יש כל מיני אתגרים במהלך לימודי הדוקטורט שרק מעיבים על הבדידות".

ג'ס וויד - דלג

וכך נולד במוחה של וויד הרעיון להעביר הרצאות בבתי הספר כדי לעודד ילדות ללמוד מדעים. אולם גם כאן החלה להרגיש ייאוש כשהבינה כמה עבודה יש לעשות כדי להבטיח שיהיו יותר נשים במדע. בעיניה גם המסרים של החוגים השונים שביקשו לעודד ילדות ללמוד מדעים היו שליליים מדי ולא אטרקטיביים, בהם המסר של המכון להנדסה וטכנולוגיה בבריטניה – "9% זה לא מספיק".

"אם הייתי שומעת שרק 9% מהילדות לומדות מדעים כשאני למדתי בבית הספר לא הייתי נסערת מזה", אמרה וויד. בעיניה מסר גרוע עוד יותר היה של הנציבות האירופית שניסתה להקנות למדע "מהפך" סקסי-פמיניסטי תחת הכותרת "מדע: זה קטע של בנות!". בסרטון שפרסמה הנציבות נראות בנות מפזזות כדוגמניות ובמקביל מנסחות את ההרכבים הכימיים של שפתונים ולקים לציפורניים. "הרתיח אותי שאפילו לשבריר שנייה הם חשבו שדבר כזה יכול לשנות משהו", אמרה וויד.

סרטון לעידוד נערות במדע של הנציבות האירופית - דלג

רבות מהיוזמות לעידוד ילדות ללמוד מדעים בבריטניה זוכות למימון משמעותי – וויד מעריכה שבין ארבעה מיליון ליש"ט לחמישה מיליון ליש"ט מושקעים בשנה על הגדלת מספר הנשים בתחומי המדע – במיוחד מבנקים וחברות הנדסה וטכנולוגיה, כמו גם הממשלה. אולם עם הזמן לא נראה שהפרויקטים האלה משיגים את מטרותיהם – שיעור הנערות המרחיבות פיזיקה בבתי הספר בבריטניה התייצב על 21% בעשור האחרון, ובתחומי המחשבים הוא עומד על 10%.

"יש כל כך הרבה התלהבות, אנרגיה וכסף שמושקעים על כל היוזמות האלה כדי להכניס את הילדות למדעים" היא אומרת, "אבל באופן מוחלט אף אחת מהן לא מבוססת על נתונים ואף אחת מהן לא עובדת. זה כל כך לא מדעי, וזה מה שבאמת הפתיע אותי".

פרופ' קים קוב, מומחית לאקלים מארה"ב, היתה המדענית הראשונה שוויד כתבה עליה. "היא ממש מעניינת ועושה מחקרים מגניבים על שוניות אלמוגים והיא גם צוללת כדי לאסוף דוגמיות", סיפרה וויד. בהמשך היא גם כתבה את הערך של עורכת נשיונל ג'יאוגרפיק (האשה הראשונה בתפקיד זה), סוזן גולדברג. עד היום היא כבר ערכה את דפיהן של מאות אחרות.

כתבה: האנה דבלין

לכתבה המקורית בגרדיאן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו