בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שנה ל-MeToo

התנועה בפולין החלה לדעוך, ואז הגיעה הכנסייה

תגובות
מחאה נגד הצעת חוק לאסור על הפלות בוורשה, באוקטובר
JANEK SKARZYNSKI/אי־אף־פ?

כשתנועת MeToo כבשה את האינטרנט והמדיה המסורתית, נשים ואקטיביסטיות רבות בפולין קיבלו אותה בתקווה. לאחר שהפגינו נגד חוקי ההפלה הדרקוניים של הממשלה הלאומנית במשך שנתיים, נשים רבות ראו הבטחה לשינוי בהאשטאג הפשוט הזה.

סילביה וודז'ינסקי
Barbara Sinica

בפולין האלימות המינית, והמיניות בכלל, היא טאבו חזק. הפולנים לא לומדים על מיניות ולא מדברים עליה, מלבד בבדיחות סקסיסטיות או הומופוביות. הפולנים פשוט חווים את האלימות המינית - והיא נפוצה. מסוכן להיות אשה – בפולין ובמקומות אחרים. מחקר של מכון המחקר הפולני STER מראה כי תשע מכל עשר נשים פולניות חוות אלימות על בסיס מגדרי, וכל אשה חמישית נופלת קורבן לאונס. בה בעת, הסטטיסטיקה המשטרתית מראה כי רק 10% מעברייני המין שמועמדים לדין מגיעים לכלא –מציאות מחרידה.

תנועת MeToo הביאה עמה את ההבטחה שסוף סוף נשים יוכלו להתאחד סביב אחת החוויות הנפוצות ביותר – אלימות מבוססת מגדר – ולהציע זו לזו תמיכה ולהביא לשינוי החוק.

ואכן, המומנטום נוצר. כמו בארה"ב, סיפורים שוברי לב הציפו את הפיד בפייסבוק. שני עיתונאים איבדו את עבודתם בגלל תקיפות. סופרת פמיניסטית הגנה על עמית שהואשם בהטרדה. היתה תחושה שסוף סוף יש סיכוי לדיון בנושא חשוב זה. אולם המומנטום דעך במהירות. נשים פולניות, אולי, עסוקות מדי במחאה נגד חוקי ההפלות. או שאולי האשטאגים חלשים מדי מלהתמודד עם טאבו בן אלפי שנים.

שמונה נשים, מאבק אחד: סולידריות עולמית / מקסיקו ■ היוצרות התהפכו / אוסטרליה ■ לפחות יש את דוקטור הו / בריטניה ■ איך להפוך רגע לתנועה / הודו ■ לפני הוליווד / אוגנדה ■ המחסום נשבר / עזה ■ גופן של שחורות בסכנה / ארה"ב

עם זאת, השיח לא ננטש כליל. בינואר הורה בית המשפט לאגודה של הכנסייה הקתולית לשלם מיליון זלוטי (267 אלף דולר) וקצבה חודשית לקורבן של כומר פדופיל. הפסיקה התקדימית, שרואה בכנסייה שותפה לפשעי הכומר, אושררה באוגוסט בבית המשפט לערעורים. כתוצאה מכך התעורר מחדש ויכוח סוער על הטרדה ותקיפות, מלווה בכמה הפגנות וביצירתה של "מפת השורדים", שמכילה עתה 300 סיפורים על מקרי פדופיליה, שהתפרסמה באינטרנט על ידי מכון Have No Fear, ארגון המייצג שורדים ושורדות של מקרי תקיפה בכנסייה. עד כה, בישוף אחד התנצל על הפדופיליה בקהילתו ופירסם מכתב שהוקרא במיסה ביום ראשון בכנסיות באזור שיפוטו.

מיקוד השיחה בנושאי אלימות מבוססת מגדר בכמרים ובכנסייה הוא אולי צעד בכיוון הנכון. פולין היא מדינה דתית ביותר, שאין בה הפרדה ברורה בין המדינה לכנסייה. לדוגמה, בבתי הספר יש שיעורי דת בתדירות גבוהה פי שניים מהיסטוריה או ספרות; המכללה הדתית הפרטית של האב רידז'יק ממשיכה להוביל על מוסדות ידועי שם בתחרויות על מענקים ממשלתיים; ובשנה שעברה, הממשלה הכריזה על ישו הנוצרי כמלך. הכנסייה בפולין ידועה בתמיכתה בעמדות סקסיסיטיות והומופוביות, בהתנגדותה העזה לזכויות נשים ובתמיכה נלהבת באיסור על הפלות, המאיים להפוך לחוק. כמרים וארגונים הקשורים לכנסייה נוהגים לייחס הטרדה מינית ל"נשים מופקרות" ופדופיליה ליחסים חד מיניים. אפשר לראות את האירוניה.

זו אינה הפעם הראשונה שהתנהגות מפוקפקת של כמרים יוצאת לאור בפולין. היו סיפורים רבים בעבר. אולם הפעם עוצמת הפגיעה והנראות שלה מקשים על הפולנים לעצום את עיניהם, ללעוג לקרבנות ולהמשיך בחייהם. זהו אחד מהמצבים שבהם גורמים בלתי קשורים יוצרים דרישה לשינוי: פסיקת בית המשפט והמפה של הקורבנות השתלבו עם עלייתו למסכים של הסרט "כמורה" (בפולנית, Kler) של וויצק סמרזובסקי על הטאבואים והשערוריות בכמורה הפולנית, ובבמה העולמית, חשיפת שערוריות ניצול בקהילה הקתולית, לצד המשך פעילותה של תנועת MeToo. אין מנוס מהשיח על צדק לניצולים ולניצולות ונשיאה באחריות שנדרשת מהפושעים. התחושה היא של נקודת מפנה.

אמנם אין זה התרחיש שפולניות רבות העלו בעיני רוחן כהמשך לגל הראשון של MeToo, אולם התמודדות עם אחד מעמודי התווך היציבים ביותר של הפטריארכיה יכול לסייע לנשים רבות לפתוח את סגור ליבן ולספר על התקיפות, הסקסיזם והאלימות שהן חוו. 

העובדה שאפילו כמרים עשויים להידרש לשאת באחריות מעניקה לנשים עוצמה ואומץ לדבר ולצאת ממערכות יחסים רעילות. עם זאת, איזו השפעה תהיה לטלטלה זו על נשים שמצאו עד כה נחמה בדת? האם הן יעזבו את הכנסייה או יהפכו ליותר אדוקות? מאחר שכמעט ואין מוסדות תמיכה לניצולות פגיעה, האם הסביבה הפמיניסטית תקדם בברכה ותתמוך במי שאמונתן נמצאת במחלוקת עימה? שאלות אלו ואחרות מראות את האתגרים האמיתיים והעמוקים של תנועת MeToo בפולין ובעולם.

סילביה וודז'ינסקה היא פעילה חברתית ומייסדת המיזם הפמיניסטי לנוער Mamyglos. ניתן לקרוא את הבלוג שלה כאן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו