מחזירים את הרחובות להולכי הרגל: כל מקומות החניה במרכז אוסלו יבוטלו עד 2019

העיר הידידותית לסביבה היא אחת מעשרות ערים שפועלות לצמצם עומסי תנועה וזיהום אוויר באמצעות הגבלת כניסת מכוניות למרכזי הערים. סגנית ראש העיר: "בעתיד נבין שזה היה ברור מאליו"

לוגו ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
רוכב אופניים באוסלו
צילום: Jada Yuan/The New York Times
לוגו ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס

אם אתם מתכננים להגיע עם מכונית למרכז אוסלו בחודש הבא, אל תחשבו להישאר הרבה זמן – לא תמצאו אפילו חניה אחת. בירת נורווגיה נמצאת בתהליך של חיסול 700 מקומות החניה האחרונים שנותרו ברחובות מרכז העיר עד סוף השנה כחלק מהתוכנית להפוך את האזור לנקי ממכוניות.

"אנחנו עושים את זה כדי להחזיר את הרחובות לאנשים", אמרה האנה אליס מרקוסן, סגנית ראש העיר של אוסלו לפיתוח עירוני, "וכמובן, כי זה ידידותי לסביבה". המדינה הסקנדינבית הוכרה באחרונה כאחת מהמדינות המתקדמות ביותר בעולם מבחינת השמירה על איכות הסביבה, והיא מתכננת להפסיק את השימוש בפחם עד 2030 ואת מכירת המכוניות הנוסעות על דלקים מאובנים עד 2025.

ערים שמתנגדות למכוניות

זו לא רק אוסלו שמפנה את גבה לנהגים. יעדים תיירותיים פופולריים ברחבי העולם פועלים להעלים את המכוניות מאזורים פקוקים כדי לצמצם את העומסים, את זיהום האוויר ולהפוך את הרחובות לידידותיים יותר לרוכבי אופניים והולכי רגל.

בחודש שעבר החלה מדריד להגביל כניסה של רכבים פרטיים למי שאינו תושב מרכז העיר. כמה שבועות קודם לכן הציגה לונדון תוכנית שתאסור על נסיעת מכוניות בכבישים רבים במרכזי המסחר שלה, כהמשך לתוכנית ארוכת השנים למלחמה בזיהום האוויר. ופריז, אתונה ומקסיקו סיטי נערכות עד 2025 לאסור באופן מוחלט כניסה של מכוניות המונעות בדיזל לתוך מרכזי הערים.  

אבל למרות שמדובר בעיר אקולוגית מאוד, התוכנית נתקלה בלא מעט התנגדות. "היה על זה דיון ציבורי לא פשוט ודי הרבה מחלוקות. קשה ליישם את התוכנית בדרך שבעלי העסקים והאזרחים יסכימו לקבל", אמרה מרקוסן. ההתנגדות הגדולה ביותר הגיעה מבעלי עסקים מקומיים שחששו שככל שפחות מכוניות ייכנסו לעיר כך יגיעו פחות לקוחות.

כדי להשקיט את המתנגדים יזמה העיר פשרה: במקום איסור גורף ומידי, היא תפעיל כמה תקנות שיאפשרו לכמה שפחות מכוניות להיכנס למרכז העיר. במסגרת זו היא התאימה כמה מהרחובות בעיר למעבר של הולכי רגל או תחבורה ציבורית בלבד, הגבילה למי שאינו תושב מקומי את הגישה לכבישי מרכז העיר, מחקה מאות מקומות חניה לאורך הרחובות ובמקביל יצרה מקומות חניה לתושבים נכים ולבעלי עסקים שזקוקים למכונית.

מרקוסן מבהירה כי אוסלו מקווה להוות מודל לערים אחרות ששואפות להגביל מכוניות באזורים המאוכלסים בצפיפות. לדבריה, בעתיד הקרוב המדיניות הזו תהיה ברורה מאליה. "לפני כמה עשרות שנים היה נורמלי לחלוטין לעשן סיגריות במקומות סגורים", אמרה, "היום, רק מעטים יעשו זאת. אני חושבת שאותו דבר עם מכוניות במרכז העיר. יום אחד אנחנו נסתכל אחורה ונשאל את עצמנו איך אף פעם לא חשבנו שזה רעיון טוב".

לכתבה של ג'ונתן וולף ב"ניו יורק טיימס"

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ