שיעור במדיה חברתית: שר הפנים הקיצוני של איטליה מורח את המצביעים עם נוטלה

שר הפנים סאלוויני מנצל את הרשתות החברתיות לתעמולה נגד יריביו ולדמוניזציה של מהגרים. אבל כחלק מאסטרטגיה קפדנית הוא משתמש בהן גם כדי ליצור לעצמו תדמית של איש פשוט עם צד רך ואנושי

לוגו ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שר הפנים האיטלקי מתאו סאלוויני ברומא, בחודש שעבר
שר הפנים האיטלקי מתאו סאלוויני ברומא, בחודש שעברצילום: Tony Gentile/רויטרס

מתאו סאלוויני אוהב למרוח ממרח נוטלה על הלחם שלו בבוקר. הוא נרגע עם קערת פסטה ברילה וכוס יין ברולו. הוא קורא את העצות שמופיעות על אריזות השוקולדים של חברת פרוג'ינה. והוא שותה בירה מורטי. האיטלקים יודעים את כל הפרטים האלה כי סאלוויני, שר הפנים שהוא גם המשנה לראש הממשלה ומנהיג מפלגת הימין הקיצוני "לגה" המתנגדת למהגרים, משתף אותם בהם ברשתות החברתיות השונות שבהן הוא פעיל. והוא עושה זאת כמעט בכל יום.

אבל הפוסטים הללו של סאלוויני ברשתות אינם פרסום סמוי, וגם לא שיתופים של לאומן שאוהב אוכל איטלקי. לדברי אנשים שעבדו עמו, השיתופים הם חלק מאסטרטגיה קפדנית שמכוונת להעניק לו תדמית של איש פשוט, בתקופה שמתאפיינת באיבה כלפי האליטות. והאסטרטגיה הזאת זוכה להצלחה גדולה.

שנה אחרי שסאלוויני פרץ בסערה לפוליטיקה האיטלקית מהימין הקיצוני, נסיקתו והפיכתו לפוליטיקאי החזק באיטליה — שלעומתו מתגמד כוחו של ראש הממשלה ג'וזפה קונטה, שרבים רואים בו מריונטה — הפכה למשל לעידן של הרשתות החברתיות.

כמעט כל הפוליטיקאים באיטליה — הן אלה המזדהים עם עמדותיו והן אלה המתנגדים להן — סבורים שסאלוויני דוגמה לפוליטיקאי שהשיטות שלו ניפצו את הנורמות המקובלות, בדומה לדונלד טראמפ. שר הפנים האיטלקי משתמש בחשבונות הפופולריים שלו בפייסבוק, באינסטגרם ובטוויטר להתקפות פוליטיות. הוא מנצל אותם לדמוניזציה של יריביו, לליבוי פחדים בנוגע למהגרים, ולהטחת האשמות שונות בפקידי האיחוד האירופי בבריסל. ברבים מסרטוני הווידיאו שהעלה בשידור חי הוא הופיע במדים מאצ'ואיסטיים.

בד בבד, השמירה על הילה של אותנטיות, שבה טמון הזהב הפוליטי בעידן הפופוליסטי שלנו, ממלאת תפקיד קריטי בהצלחתו של איש הימין הקיצוני. לשם כך הוא מקפיד לחשוף גם טפח מצד רך ואנושי יותר באישיותו, בעזרת פיצה, פסטה, גורי חתולים והגדרת הסטטוס שלו כמי שזה עתה ננטש על ידי בת זוגו.

התדמית הזאת עוצבה על ידי סאלוויני לאורך זמן, וסייעה לקדם אותו מהשוליים למרכז הבמה של הפוליטיקה האיטלקית.

פלביו טוסי, יריב לשעבר של סאלוויני, שהובס על ידו בהתמודדות על הנהגת מפלגת לגה (לשעבר הליגה הצפונית), אמר כי סאלוויני טען כבר ב–2013 בפגישות סגורות של הנהגת המפלגה, שהמפתח להתחזקותה ברמה הארצית טמון בתקיפת אירופה והמהגרים, ובהשקעה ברשתות החברתיות. "סאלוויני השקיע המון כסף ברשתות החברתיות — מאות אלפי אירו", אמר טוסי, שמאז סולק משורות מפלגת הימין הקיצוני.

בתחילת 2014 ביקש סאלוויני, שאז היה המנהיג החדש של מפלגת שוליים שזכתה לתמיכה של כ–3%, ממפתח התוכנה לוקה מוריסי ליישם את האסטרטגיה שלו ברשתות החברתיות, תוך התמקדות בו עצמו — במקום במפלגה — ויצירת קשר ישיר עם הבוחרים.

הוא העדיף לפרסם פוסטים מגוונים לעתים קרובות כדי לשמור על תשומת הלב של המצביעים. המיומנות שלו ברשתות החברתיות, שזיכתה אותו בכינוי "החיה", הפכה לאגדה. יש הטוענים שהוא מסוגל להעריך כך את הלך הרוח בקרב הבוחרים באיטליה, באופן שמאפשר לו להוסיף מתיקות - (ראו ממרח הנוטלה) או חריפות – כמו בהכרזתו ש"נמלי איטליה סגורים" - לפי הצורך.

תמיכת הבוחרים בסלביני גדלה ביותר מפי שניים בתוך פחות משנה. יש לו 3.3 מיליון עוקבים בפייסבוק, יותר ממיליון עוקבים באינסטגרם ו–943 אלף עוקבים בטוויטר. קצב הפעילות שלו בפייסבוק, אף שקטן לאחרונה, לעתים קרובות גדול יותר מזה של דונלד טראמפ. "הוא יוצר רושם שהוא איש עממי", אמר וינצ'נצו קוזנצה, מומחה לרשתות החברתיות. לדבריו, סאלוויני התמקד בטיפוח קשר רגשי עם תומכיו והסרטונים שלו נראים בכוונה חובבניים. המסר שלו — אף שהוא מקטב — מוצג לעתים קרובות ככזה המציע פתרון שמבוסס על השכל הישר. "המסר הוא, 'יש אויב שאנחנו יכולים להטיל עליו את האשמה. אני אחד מכם, אבל אני יכול לפתור את הבעיה'", אמר קוזנצה.

השיטה שנוקט סאלוויני, שכוללת ערבוב רטוריקה ארסית עם עליצות, לפעמים באותו פוסט ממש, מעוררת לעתים קרובות זעם בקרב יריביו — אבל הזעם שלהם רק מעצים עוד יותר את תשומת הלב שלה זוכה שר הפנים מהימין הקיצוני.

בשבוע שעבר תקפו יריביו של סאלוויני את אחד מהסטטוסים עם הנוטלה שהעלה ביום שבו התרחשה רעידת אדמה מסוכנת בסיציליה. "אני מתחיל את יום הקדוש סטיבן בפרוסת לחם עם נוטלה. טעים נורא", כתב סלביני בטוויטר וצירף סמיילי. "ואתם?".

מתנגדיו אמרו שהפוסט מבטא חוסר רגישות ואינו מתאים לאיש ציבור בכיר כמוהו בשעת חירום לאומית. ערוצי החדשות אימצו קו ביקורתי דומה. אבל סאלוויני לא ישנה את האלגוריתם המנצח שלו רק משום שמבקריו האשימו אותו בחריגה מכללי ההתנהגות שהם סבורים שמחייבים שרים בכירים. הוא יודע על איזה צד של הפרוסה שלו מרוחה הנוטלה.

לכתבה בניו יורק טיימס של ג'ייסון הורוביץ

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ