פניית הפרסה של מדריד: מאפשרת כניסת כלי רכב מזהמים למרכז העיר

בשעה שברחבי אירופה מגבילים כניסה של מכוניות למרכזי הערים כדי לשפר את איכות האוויר, בבירת ספרד הולכים בכיוון ההפוך ואלפים הפגינו נגד הצעד. ראש העיר השמרני החדש: מדובר בצעד זמני

ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שוטר במדריד בוחן אם כלי הרכב רשאי להיכנס למרכז העיר ביום בו נכנס לתוקף האיסור, בשנה שעברה
ניו יורק טיימס

ממשלות ברחבי אירופה עמלו במשך יותר מעשור על חקיקת חוקים המגבילים כניסת כלי רכב למרכזי ערים רבות כדי לשפר את איכות האוויר לתושבים ולתיירים כאחד. אולם החל מיום שני תתקדם מדריד בכיוון ההפוך.

ביוזמת ראש העיר החדש, חוסה לואיס מרטינֶס–אלמיידה, נהגים לא יקבלו יותר קנסות אם ייכנסו לאזורים מסוימים במרכז העיר, שהפך בסוף נובמבר לאזור עם פליטות נמוכות של גזי חממה. בעקבות פניית הפרסה של העירייה, מדריד הפכה לעיר האירופית הגדולה הראשונה המבטלת איסור על כניסת כלי רכב הפולטים עשן. 

אלפי מפגינים נגד החלטת העירייה לבטל את איסור כניסת כלי הרכב למרכז מדריד, בשבוע שעברצילום: Juan Medina/רויטרס

ב–2003 הפכה לונדון לעיר האירופית הגדולה הראשונה שאילצה נהגים לשלם מס צפיפות כדי להיכנס למרכזה. ערים אירופיות נוספות, מבריסל למילאנו, הלכו בעקבותיה והטילו קנסות שונים או אסרו את הכניסה לכלי רכב הפולטים עשן כמו משאיות ומכוניות ישנות הפועלות על דיזל. בגרמניה אילצו בתי משפט את מינכן וערים נוספות לצמצם את תנועת המכוניות בתוכן.

השינוי הפתאומי במדיניות של מדריד מתסכל רבים מהתושבים. אלפי בני אדם הפגינו בשבת נגד ההחלטה, בטענה שהצעד משקף את חוסר העקביות של המערכת הפוליטית הספרדית, שנעשתה מקוטבת ומפוצלת במיוחד, ואינה מעניקה עדיפות לנושאים סביבתיים. סופרים, עיתונאים, אמנים ואנשי אקדמיה חשובים הצטרפו להפגנה כדי להביע תמיכה באיסור הכניסה לכלי רכב למרכז מדריד, וגינו את המהלכים הפוליטיים שהביאו לביטולו.

מפגינים במדריד, בשבוע שעברצילום: Juan Medina/רויטרס

אחרי הבחירות לעירייה, שהתקיימו במאי, התמנה במדריד ראש עיר שמרני חדש שנתמך על ידי קואליציה ימנית הכוללת את Vox, המפלגה הלאומנית הקיצונית של ספרד. קמפיין הבחירות של מרטינֶס–אלמיידה ושותפיו הפוליטיים כלל התחייבות לבטל את מורשתה של מנואלה קרמנה, ראשת העיר הקודמת. קרמנה מהשמאל הקיצוני, הגבילה בסוף השנה שעברה את הכניסה למרכז מדריד, כחלק מציות לכללי האוויר הנקי של האיחוד האירופי, ולאחר אזהרת הנציבות האירופית שטענה כי מדריד לא עומדת במטרות שהציבה לעצמה.

מומחים בתחום הסביבה מזהירים כעת ששלטונות ספרד עלולים לספוג בקרוב קנס מבריסל, על שלא עמדו ביעדים המחמירים לצמצום פליטות גזי החממה שהוצבו על ידי האיחוד האירופי.

מערכת ניטור הראתה כי חלה ירידה ברמת זיהום האוויר במדריד מאז אכיפת ההגבלות, ובמקביל גדל השימוש בתחבורה הציבורית. ראשת העיר הקודמת גם הקימה מערכת של מצלמות אבטחה כדי שיפקחו על מכוניות הנכנסות למרכז מדריד. נהגים שנכנסו לאזור האסור קיבלו קנסות בסכום של כ-90 אירו, אלא אם כן מכוניתם היתה חשמלית או שהוכיחו שהיא איננה מזהמת כלל.

מרטינס-אלמיידה, טוען שהצפיפות עברה ממרכז מדריד לדרכים צדדיות, וכי זה פגע בכמה עסקים באזור המרכז. הוא גם הכריז על דחיית תשלום הקנסות לשלושה חודשים. פעילים מארגון גרינפיס הפגינו ביום שני וחסמו את אחת הכניסות הראשיות לעיר. אחרים חילקו עלונים בהם הודיעו לנהגים כי ביטול הקנסות אינו מצדיק את זיהום האוויר במכוניותיהם.

בעקבות המחאות הודיע מרטינס–אלמיידה כי מדיניותו החדשה היא זמנית בלבד, והבטיח לבדוק בחודש הבא דרכים חלופיות לשיפור איכות האוויר. הוא גם אמר שברצונו לבדוק את הרעיון לחפור מנהרה, שדרכה ייסעו מכוניות מתחת לגראן ויה, הכביש הראשי העובר דרך מרכז מדריד. מומחים אומרים שפרויקט כזה יהיה יקר מאוד ולא מעשי, מאחר שיפריע לתנועה במרכז העיר וייאלץ לסגור לתקופות ממושכות אחדים ממסלולי רכבת התחתית.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ