ערב הבחירות בפולין, האדם החשוב ביותר במדינה הוא זה שבכלל לא מתמודד

הכומר טדאוש רידזיק מפעיל את כוחו מהכנסייה ודרך אימפריית התקשורת הגדולה שלו ■ תמיכתו ללא עוררין במפלגה השמרנית השלטת העניקה לה בעבר מיליוני קולות, והוא בתמורה קיבל מהממשלה מיליוני דולרים בהנחות מסים והקצבות ■ בין לבין, הוא מסית נגד להט"בים ויהודים

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
הכומר רידזיק (שני משמאל) באירוע בכנסייה שלו שמשך אלפי בני אדם, החודש
הכומר רידזיק (שני משמאל) באירוע בכנסייה שלו שמשך אלפי בני אדם, החודשצילום: MACIEK NABRDALIK / NYT

אם כקדושים המעונים של מלחמת העולם השנייה ואם כגיבורים שהובילו את המאבק נגד השלטון הקומוניסטי, הכמרים בפולין מילאו ועודם ממלאים תפקיד חשוב ביותר בעיצוב החיים הפוליטיים בפולין, שאוכלוסייתה קתולית אדוקה. ובפולין כיום אין איש כנסייה חזק יותר פוליטית, כמו גם מפלג, מהאיש המכונה "האב המנהל" — הכומר טדאוש רידזיק.

רידזיק מפעיל את כוחו הן מבימת הכנסייה והן דרך אימפריית התקשורת הגדולה שלו. תחנת הרדיו שלו, "רדיו מריה", מגיעה למיליוני מאזינים, ולעתים תכופות משמשת מקור המידע האחד והיחיד של המצביעים המבוגרים יותר בפולין הכפרית. רידזיק מציג מדי יום שלל סיפורי אימה על עולם נטול אמונה, שבו להט"בים שולטים בסדר היום הפוליטי, האוניברסיטאות מושחתות על ידי "ניאו־מרקסיסטים" ומעל ראש הכנסייה הקתולית תלוי ועומד איום קטלני.

מאמינים כורעים ברך בכניסה לכנסייה שבנה הכומר רידזיק בטורון, החודש
מאמינים כורעים ברך בכניסה לכנסייה שבנה הכומר רידזיק בטורון, החודשצילום: MACIEK NABRDALIK / NYT

הבחירות הכלליות בפולין עומדות להתקיים ב–13 באוקטובר, ורידזיק הוא בלי ספק האדם הלא נבחר החשוב ביותר במדינה. תמיכתו במפלגה השלטת השמרנית, מפלגת "חוק וצדק", העניקה לה מיליוני קולות. בתמורה הממשלה המטירה על האימפריה העסקית שלו עשרות מיליוני דולרים בהנחות במסים ובהקצבות.

המפלגה גם קידמה את המדיניות השמרנית שבה רידזיק תומך, אבל חברי בית המחוקקים נאלצו לסגת פעמיים מצעדים נגד הפלות שהוא קידם, מה שעורר דיבורים על קרע אפשרי ביניהם. כרגע אין כל סימן שרידזיק יעביר את תמיכתו לאחת ממפלגות הימין הקטנות המנסות לאגף מימין את מפלגת "חוק וצדק". אולם תמיכתו אינה בלא תנאי, ואת הנקודה הזאת הוא טרח להבהיר היטב בחודשים האחרונים. "האב רידזיק הוא דוגמה יחידה במינה לכומר פולני", אמר ווז'ינייץ קונרסקי, איש מדע המדינה ורקטור אוניברסיטת ויסטולה בוורשה. "הוא שמרן חברתי, כמו מרבית הכמורה כאן, אך בשונה מעמיתיו, יש לו כישרון בלתי רגיל לעסקים ולעשיית כסף. והוא אלוף ביחסי ציבור".

מפלגת חוק וצדק עלתה לשלטון ב–2015 בעקבות ניצחון סוחף, תוצאה של קידום תערובת רבת עוצמה של לאומיות פגועה, הוצאה נרחבת על רווחה ופנייה אל המאמינים. תמיכתו של רידזיק היתה מכרעת לניצחון. כדי להבין את המשיכה המתמשכת ימינה של מפלגת חוק וצדק — גם כשמבקריה מאשימים אותה בפגיעה בחוקת פולין והסטת המדינה אל עבר משטר רודני — יש להבין עד כמה המסר של המפלגה משולב בכנסייה.

מיסה המונית שניהל רידזיק, החודש
מיסה המונית שניהל רידזיק, החודשצילום: MACIEK NABRDALIK / NYT

כשירוסלב קצ'ינסקי, המנהיג של חוק וצדק, פתח החודש את קמפיין הבחירות, הוא טען שהפטריוטיות הפולנית והכנסייה הקתולית קשורים זו בזו קשר נצחי. "הנצרות היא חלק מהזהות הלאומית שלנו. הכנסייה מטיפה למערכת הערכים היחידה הידועה בשלמותה בפולין ומערכת זו שייכת לה", אמר קצ'ינסקי בנאום שנשא בלובלין. "מחוץ לכנסייה יש רק ניהיליזם — אני אחזור על זה. אנחנו דוחים את הניהיליזם הזה מפני שהניהיליזם אינו בונה דבר, הניהיליזם הורס הכול".

זו היתה גרסה של מה שרידזיק בן ה–74 אמר לתומכיו באותו יום בטורון, עיר מימי הביניים מוקפת חומה שבמרכז פולין. "עלינו לטפל היטב בפולין, בעתידה ובאמונתה, מפני שהם רוצים לסלק זאת מאתנו", אמר הכומר לציבור תומכים, שהתגודדו מתחת לקשתות האבן של הכנסייה שהקים לפני שלוש שנים. "כמובן, אנחנו יודעים לאיזו מפלגה נצביע. אבל ודאו שהאנשים שאנחנו בוחרים מהמפלגה הזאת הם טובים ומוסריים, שהם יגנו על הכנסייה, על הקתולים ועל הערכים שלנו".

הציבור בפולין אינו מאמין לתקשורת ומגלה יחס חשדני כלפי שכניו ממזרח וממערב. לכמרים מעמד סמכותי מיוחד בחברה הפולנית. לפני הבחירות המקומיות הוקרן סרט תיעודי ובו נחשפו דוגמאות מזוויעות של כמרים שהתעללו מינית בילדים וכיצד בעלי תפקידים בכנסייה טייחו זאת. אבל רבים ראו בסרט כהוכחה לכך שהכנסייה היא מוסד שיש להגן עליו, ולא מוסד שאיבד את דרכו.

רידזיק הוא נושא הדגל המרכזי של ההשקפה הטוענת שהערכים והאמונה נתונים במצור בפולין. הוא משתמש במסר זה כדי לאשש את מעמדו כמגינם של אלה שמרגישים מנותקים באירופה שרק נהפכת לחילונית יותר. הוא השתמש בהשפעתו להרחיב את אימפריית התקשורת שלו ולהעשיר את קרן לוקס וריטטס שבבעלותו, השולטת במגוון עסקים ובהם רשת סלולרית ותחנת כוח גאותרמית.

מאמינים מביטים בפסל שנבנה בכנסייתו של הכומר רידזיק בטורון, החודש
מאמינים מביטים בפסל שנבנה בכנסייתו של הכומר רידזיק בטורון, החודשצילום: MACIEK NABRDALIK / NYT

מאז עלתה מפלגת חוק וצדק לשלטון ב–2015, עסקיו של רידזיק קיבלו 55 מיליון דולר לפחות בסובסידיות מעשרה משרדי ממשלה וחברות ממשלתיות לפחות, על פי רישומים גלויים לציבור. הכסף הופנה לעשרות מטרות ובהן הקמת מוזיאון חדש, אוניברסיטה, קמפיינים חברתיים ואפילו לפתיחת קורסים בתקשורת לשופטים בקולג' רידזיק לתרבות חברתית ותקשורתית בטורון.

בשעה שפחות ופחות אנשים הולכים לכנסייה ברחבי אירופה, בפולין, 87% מ–38 מיליון תושביה מכריזים על עצמם כקתולים. אבל אפילו בקרב המאמינים, רידזיק הוא דמות מעוררת מחלוקת, ולא כל הקתולים שותפים לדעותיו. רדיו מריה שבבעלותו היה אחת התחנות הראשונות שהחלו לשדר אחרי קריסת הקומוניזם. מן ההתחלה, הלשון שבה השתמשו מי שעבדו בערוצי התקשורת שלו עוררה ביקורת על שקידמה שנאת זרים, שנאת להט"בים, דרישה להתנתק מהאיחוד האירופי ואנטישמיות. רידזיק עצמו קרא ללהט"בים "מגעילים" ו"תועבה", כינה את האיחוד האירופי "ברית המועצות החדשה" ולא אחת רמז שפולין נשלטת על ידי יהודים.

הממשלה ממשיכה להפנות כספים לעסקים הקשורים לרידזיק. עקב כך המבקרים טוענים שהקשר בין הכומר לממשלה מבוסס על תאוות בצע ועל צורך פוליטי, ולאו דווקא על אמונה.

"המימון שהאב רידזיק קיבל מ'חוק וצדק' עולה על כל דמיון, למרות זאת תמיד ביקש עוד ועוד כסף", אמר אירנאוש קז'מינסקי, סוציולוג באוניבסיטת ורשה, שחקר את הסיקור של רדיו מריה. "הוא יצר אידיאולוגיה לאומנית־קתולית שנראית הגיונית אך ורק כשהיא מתורגמת לפעולה פוליטית".

לכתבה של מארק סנטורה וג'ואנה ברנדט בניו יורק טיימס

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ