פרשנות

מפריטים את בית המלוכה: הארי ומייגן הקימו מותג עצמאי

הדוכס והדוכסית מססקס לא באמת מתכוונים לוותר על ההילה המלכותית, הם רק רוצים לשלוט בה. משפחתם אמנם נשארה אהודה למדי ברבות השנים, אך כעת תיאבק להישאר רלוונטית

אנשיל פפר
אנשיל פפר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
הארי, מייגן והמלכה אליזבת בארמון בקינגהאם, ב-2018. בית המלוכה הוא קודם כל מקום עבודה
הארי, מייגן והמלכה אליזבת בארמון בקינגהאם, ב-2018. בית המלוכה הוא קודם כל מקום עבודהצילום: Matt Dunham/אי־פי
אנשיל פפר
אנשיל פפר

בית המלוכה הבריטי הוא קודם כל מקום עבודה. ב–75 השנה האחרונות, מאז נאלצו שלא בטובתם לחשוף עצמם לציבור ולהפוך המארחים הרשמיים של הממלכה, מתייצבים בני משפחת וינדזור מדי שנה באלפי אירועים פומביים ומפזרים אבק מלכותיות. אם מדובר בפתיחת מושב הפרלמנט, חלוקת מדליות ותארי כבוד, חנוכת מבני ציבור, מופעי התרמה של ארגוני צדקה, חגים דתיים של קהילות מקומיות וייצוג ממשלת בריטניה ברחבי העולם — כמו הגעתו של יורש העצר הנסיך צ׳רלס בעוד שבוע וחצי לירושלים לרגל 75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ — הם מתייצבים.

אם נולדו למשפחת וינדזור ואם נישאו לה, מבינים הנסיכים והנסיכות שזה תפקידם והמחיר שהם משלמים עבור חיים בארמונות פאר, מאות משרתים, קצבה ממשלתית נאה וחופשות יוקרתיות. באופן לא רשמי, הם קוראים למשפחתם The Firm, "החברה". את תנאי העבודה קובעים להם שרי הממשלה, המשרתים המלכותיים הבכירים והוותיקים שמנהלים את סדר יומם וכמובן התקשורת שמסקרת כל מלה ותנועה שלהם. זה מפעל אכזרי ונצלני שמקריב את עובדיו, בעיקר העובדות, הנסיכות, ובמיוחד הנסיכות שבאו מבחוץ ונאלצות להתאים עצמן לחיים שבני זוגם, לכל הפחות, מכירים מיום היוולדם.

הנסיך צ'רלס והמלכה אליזבת בארמון ווסטמינסטר, בחודש שעבר. המלכה מעבירה נתח גדל והולך מהעבודה לצ'רלס
הנסיך צ'רלס והמלכה אליזבת בארמון ווסטמינסטר, בחודש שעבר. המלכה מעבירה נתח גדל והולך מהעבודה לצ'רלסצילום: POOL/רויטרס

כך נגזר על אחותה של המלכה, הנסיכה מרגרט, שלא להינשא לגבר שאהבה ולהשחית את חייה בשיעמום ואלכוהוליזם. כמוה גם הדור הבא של הנסיכות, אן, דיאנה ושרה, הוכרחו לעבור השפלה מתמשכת של התפרקות נישואיהן, גירושים והחיים שלאחר מכן לאור מצלמות התקשורת. אצל דיאנה זה נגמר בתאונה שבה נמחצה למוות במנהרה בפריז, כשרכבה ניסה להימלט מצלמי פפראצי רכובים על אופנועים.

הפוסט באינסטגרם, שהעלו ביום רביעי בערב הארי מאונטבאטן־וינדזור ואשתו מייגן, הנסיכה הטרייה ביותר במשפחה, בישר שהם כבר לא מוכנים להקריב את חייהם למען העסק המשפחתי. הם הודיעו שהם לוקחים ״צעד אחורה״, ושמעתה יחלקו את חייהם בין צפון אמריקה לבריטניה. הם הבטיחו שימשיכו להיות פעילים ציבורית ו״לתמוך״ במשפחת המלוכה, אבל המסר היה ברור. מעכשיו זה יהיה לפי הכללים שלהם. ובעיקר, הם הודיעו שהם פורשים מהסידור המקובל שבו כל כלי תקשורת ממוסד, לפי תורו, מקבל נגישות לאירועים בהשתתפותם. מעתה הם יקבעו בעצמם לאילו כלי תקשורת ייחשפו, ומתי.

ההודעה הרשמית של הדוכס והדוכסית מססקס

רק לפני קצת יותר משנה וחצי, כשמייגן והארי נישאו, נראה היה שלבית המלוכה נפתחת הזדמנות למתג עצמו מחדש כמוסד ליברלי (יחסית) ורלוונטי לעידן החדש. הווינדזורים קיבלו למשפחה שחקנית טלוויזיה אמריקאית, גרושה, שחורה־למחצה, פמיניסטית מוצהרת, כל מה שהיה מנוגד לכאורה לאתוס המלוכני. מייגן היתה לכאורה הדבר הטוב ביותר שהיה יכול לקרות להם, כדי לגרור אותם אל המאה ה–21.

בזמן שחלף מאז למדה מייגן על בשרה שהיא לא יכולה לחיות את החיים שלה לצד אהובה, לגדל בן ולמלא תפקיד של נסיכה בריטית בדרכה שלה. המנהלים חסרי הפנים בארמון, העיתונאים, השדרנים וה"טרולים" ברשת הגדירו בשבילה כיצד היא צריכה להיראות, מה לומר, לאן להגיע, מתי להצטלם ומה ללבוש. אבל מייגן נולדה וגדלה בהוליווד והספיקה ללמוד דבר או שניים ב–15 שנות קריירה בעסקי הבידור. בניגוד לנסיכות הצעירות, שנגרסו לפניה במכונה המלכותית, היא יודעת לקרוא חוזה ומבינה בבניית מותגים. בני הזוג יכלו כמובן לפרוש לגמרי מעסקי המלוכה, לוותר על התארים ולקבוע שמעתה הם אזרחים פרטיים. אבל אז גם יצטרכו לעבוד למחייתם כבני תמותה רגילים.

בפועל, אין להם כוונה לוותר על ההילה המלכותית. הם רק רוצים לשלוט בה בעצמם. אתמול כבר התברר שהם רשמו זכויות יוצרים על המותג ״Sussex Royals״, התואר שקיבלו מהמלכה לרגל נישואיהם, הדוכס והדוכסית מססקס. במותג הם יוכלו להשתמש למטרות צדקה, אבל גם בשימושים מסחריים, תמורת תשלום מזכיינים מורשים, אם ירצו בכך. על פניו, זהו מהלך כלכלי מבריק; בני המלוכה העצמאיים הראשונים. רק דבר אחד הם לא תכננו כראוי — את ההתנתקות הרשמית מבית המלוכה, שניסה לסכל את היוזמה העצמאית. בית המלוכה פרסם הודעה, 90 דקות לאחר הפוסט של הססקסים באינסטגרם, שבה ניסה לשפוך צוננים על הזוג הנמהר ולומר שזה ״שלב מוקדם״ של ״השיח״ עם בני הזוג ושאלה ״נושאים סבוכים שיקחו זמן״.

הנסיכה דיאנה בפריז, ב-1992. משפחת המלוכה היא מפעל אכזרי ונצלני שמקריב את עובדיו, ובעיקר העובדות, הנסיכות
הנסיכה דיאנה בפריז, ב-1992. משפחת המלוכה היא מפעל אכזרי ונצלני שמקריב את עובדיו, ובעיקר העובדות, הנסיכותצילום: JOEL ROBINE / אי־אף־פי

אבל במקרה הזה, הזמן פועל לטובת מייגן והארי. אין מניעה משפטית שחוסמת אותם והמלכה, שאמנם יכולה לשלול מהם את תאריהם, לא תרצה לחולל משבר עמוק כל כך שיפגע שוב בתדמית בית המלוכה. בגיל 93, המלכה כבר מצמצמת את מספר הופעותיה הציבוריים, כבר לא נוסעת מחוץ לבריטניה ומעבירה נתח גדל והולך מהעבודה היומיומית לצ׳רלס. קרע פומבי עם הזוג הצעיר יעיב על ימיה האחרונים ויחריף את הבעיה האמיתית שעמה מתמודד מוסד המלוכה: כיצד לוודא שאזרחי הדמוקרטיה הבריטית ימשיכו לרחוש אהדה לווינדזורים, גם כאשר המלכה הוותיקה והאהובה כבר אינה בחיים, וכשיורש העצר צ׳רלס, נטול הכריזמה והמעט תמהוני — בעצמו כבר קשיש בן 71 ונרגן למדי — תופס את מקומה.

כבר 75 שנה שבריטניה מתמודדת עם משבר זהות — אובדן האימפריה, ההכרה בכך שכבר אינה מעצמה, הכניסה לאיחוד האירופי והיציאה הצפויה ממנו, ואולי בעתיד הלא־רחוק גם פיצול של סקוטלנד מבריטניה. משפחת המלוכה התאימה את עצמה, לא בקלות, לזמנים המשתנים, והצליחה להישאר אהודה לרוב, למרות האבסורד שבשימור מלוכה העוברת בירושה במדינה דמוקרטית. מייגן והארי מציבים למוסד הוותיק אתגר מסוג חדש — הפרטת המלוכה וחלוקת הזכויות על המותג בין בני המשפחה. אולי זה דווקא מה שיציל אותו.

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ