הביקוש ירד, וצרפת הודיעה על ביטול שירות רכבות הלילה

תאי הלינה המשותפים ברכבות היוו השראה לבמאים וסופרים - אבל בפריז החליטו שהביקוש בימינו אינו מצדיק את המשך הרצתן, ומתוך כתריסר רכבות לילה רק שלוש ימשיכו לפעול. רקוויאם למיתוס

לוגו גרדיאן
גרדיאן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
לוגו גרדיאן
גרדיאן

תאי הלינה המשותפים ברכבות הנוסעות למרחקים ארוכים היוו במאה הקודמת מקור השראה בלתי נדלה עבור סופרים ובמאי קולנוע. עשרות סצנות רומנטיות וקומיות התרחשו במרחב הצפוף ועתיר המיטות הזה. בין המפורסמות שבסצנות האלה — המסיבה האסורה ברכבת של להקת הבנות בסרט "חמים ונעים" בכיכובה של מרלין מונרו והסוף הטוב של הקלאסיקה של אלפרד היצ'קוק "מזימות בינלאומיות" (North by Northwest). אך נראה שבמאה ה–21 עידן רכבות הלילה וקרנות ה"קושט" (couchette) באירופה עומד להסתיים. כך, משרד התחבורה בצרפת החליט לאחרונה להפסיק את מימון שירות הרכבות הלילי לפריז וממנה — ונראה כי בקרוב לא יוכלו יותר הצרפתים ליהנות משינה משותפת ברכבת.

החלטת ממשלת צרפת, בעליה של חברת הרכבות הלאומית SNCF, התקבלה לאחר שהיא הגיעה למסקנה שעלות הפעלתן של רכבות עם קרונות לינה גבוהה מדי. הממשלה הפסיקה את הסיוע הכספי לקווים אלה והזמינה חברות פרטיות להגיש הצעות להפעלתם. ואולם, אם לא תתקבל הצעה כזאת עד 1 ביולי, מרבית קווי הלילה יפסיקו את פעילותם. מתוך כתריסר רכבות הדוהרות כעת בלילות ברחבי צרפת רק שלוש ימשיכו לעשות את דרכן בזמן שרוב הצרפתים ישנים: הקווים בין פריז לבין העיירות בריאנסון, רודה ולטור דה קרול, ששלושתן שוכנות בחלקה הדרומי של המדינה. ההחלטה שמה מסמר נוסף בארון רכבות הלילה ברחבי אירופה וגם מנחיתה מכה קשה על נוסעים המבקשים לצמצם את פליטת הפחמן הדו־חמצני.

סצנת הסיום של "מזימות בינלאומיות", בבימויו של היצ'קוקצילום: MGM / The Kobal Collection / Bel

שירותי רכבות הלילה בין צרפת לגרמניה בוטלו בדצמבר 2014, עם החלטת "דויטשה באן", חברת הרכבות הגרמנית, לסגור את קווי הלילה בין פריז לברלין, המבורג ומינכן. שנה קודם לכן נסגר גם קו הרכבת הלילית בין פריז למדריד וברצלונה שהופעל במשותף בידי חברת SNCF הצרפתית והחברה הספרדית RENFE, עם הכנסתה לשירות של הרכבת המהירה TGV בין בירת צרפת לברצלונה.

"על רקע התחרות עם חברות התעופה הזולות והעלויות הגבוהות של החזקת הקו, היתה הכלכלה בעוכרי רכבות הלילה", אומר מארק סמית, מייסד האתר "האיש במושב 61" (The Man in Seat Sixty-one) המסייע לטייל בעולם ברכבות. לדבריו, הפעלת רכבות מהירות אינה בהכרח חלופה יעילה לרכבות הלילה. "הנסיעה בין פריז למדריד נמשכת שמונה שעות, לכן הגיוני לעשות אותה בלילה, אלא שעכשיו כבר אי אפשר".

דניאל אלקן, מנהל אתר Snowcarbon.com, המקדם נסיעות ברכבת מבריטניה לאתרי סקי באלפים, סבור שחובבי סקי רבים יותר היו משתמשים ברכבות הלילה לו רק ידעו על קיומן. "בגלל שיווק עלוב של שירותי רכבות הלילה מצד חברות הרכבות, רבים מחובבי הסקי כלל אינם מודעים לאפשרות", הוא אומר ומביע תקווה שחברות פרטיות ייענו להצעת המכרז של SNCF.

סמית מטיל ספק בהמשך פעילותן של הרכבות אחרי יולי. "זה קצת כמו לחזור לסוף המאה ה–19, לפני שז'ורז' נגלמקרס ייסד את Compagnie Internationale des Wagon-Lits" (החברה הבינלאומית של קרונות שינה).

בבריטניה, לעומת זאת, נרשמת מגמה הפוכה: המדינה מתכוונת להכניס ב–2018 לשירות 75 מיטות חדשות בקווים בין לונדון לסקוטלנד וגם לשדרג משמעותית את שירות רכבות הלילה בין לונדון לעיר הנמל פנזנס שב.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

כתבות מומלצות

קורס העריכה הדיגיטלית של הארץ

"הארץ" מוציא לדרך את המחזור השלישי של קורס העריכה הדיגיטלית

התאונה בכביש 6, הבוקר

חדשות היום, 24.5

רגב בוועדת הכנסת, בחודש שעבר

חדשות היום, 23 במאי

מתחם בדיקות קורונה בתל אביב, בינואר

חובת הבידוד למי שמתגורר עם מאומת לקורונה מבוטלת החל מהיום

ח"כ רינאוי-זועבי ולפיד בפגישה, היום

חדשות היום, 22 במאי

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"