הפתרון המתגבש: הוויקינגים הצליחו לנווט בתנאי ראות קשים בעזרת קריסטלים

חוקרים סבורים שהוויקינגים בחנו את השמים מדי שלוש שעות מבעד לאבני שמש, וכך הצליחו לנווט גם בימים מעוננים

סטיב יין, ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
משתתפים בפסטיבל בסקוטלנד המציין את מורשת הוויקינגים, ב-2010
משתתפים בפסטיבל בסקוטלנד המציין את מורשת הוויקינגים, ב-2010 צילום: CARL DE SOUZA / AFP
סטיב יין, ניו יורק טיימס

כשהוויקינגים עזבו את הפיורדים המוכרים בנורווגיה לטובת מחוזות לא ידועים, הם היו נתונים לחסדי מזג האוויר. לא היו להם מצפנים מגנטיים ושום דרך להתמודד עם תנאי עננות וערפל, שהקשו עליהם לנווט בעזרת השמש. חוקרים תוהים עד היום כיצד הצליחו יורדי הים לחצות את האוקיינוס הפתוח בתקופות כאלה.

האגדות הנורדיות מתייחסות ל"אבן שמש" בעלת סגולות ייחודיות, שדרכה אפשר להביט בשמים. בשנת 1967 העריך הארכיאולוג הדני תורקיד רמסקו שהיו אלה גבישים החושפים דפוסי אור מובחנים בשמים גם כשהם מעוננים או כשהשמש נוטה לשקוע מעבר לאופק.

גביש שתואר כאבן שמש ב-2013צילום: AP

להגדרה מתאימים מינרלים שקופים שונים: קלציט, קורדיאריט וטורמלין. אבל אף אחד מאלה לא נמצא באתרי חפירות שבהם נמצאו שרידי התרבות הוויקינגית. ואולם, גביש של קלציט (סידן פחמתי) התגלה בספינת קרב אנגלית שטבעה במאה ה–16, מה שהעלה את ההשערה כי החומר היה מוכר ליורדי ים מתוחכמים.

מחקר שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת Royal Society Open Science מקדם השערה זו. מחברי המאמר סבורים שלוויקינגים היה סיכוי טוב להגיע ליעדים כמו גרינלנד במזג אוויר מעונן או בתנאי ערפל כשבחנו את השמים מדי שלוש שעות מבעד לאבני שמש שכאלה. "המחקר חשוב משום שהוא מתייחס לתנאי עננות וערפל בצורה שיטתית", אמר סטיבן הרדינג, מרצה לביוכימיה באוניברסיטת נוטינגהם, מחבר הספר "מדע והוויקינגים", שלא היה מעורב במחקר.

דנש סאס וגאבור הורוואת, פיזיקאים באוניברסיטת אטווש לורנד בהונגריה שהובילו את המחקר, הם חלק מקבוצה שחקרה במשך שנים את האפשרות שהוויקינגים השתמשו באבני שמש. בשנת 2014 העלתה הקבוצה את ההשערה שכלי מימי הביניים המתקרא דסקית אונרטוק היה חלק ממצפן שמש שהוויקינגים השתמשו בו לצד אבני שמש.

במחקר החדש הם משתמשים במודל ממוחשב המדמה 3,600 מסעות של שלושה שבועות מנורווגיה לגרינלנד, שנערכו בתנאי עננות משתנים בשני מועדים שונים, בנקודת השוויון באביב (היום שבו אורך היום שווה לאורך הלילה) וביום ההיפוך הקיצי (היום הארוך ביותר בשנה), המסומנים על דסקית האונרטוק.

גברים מחופשים לוויקינגים בפסטיבל בבריטניה, בינוארצילום: Jane Barlow/אי־פי

על פי המודל, אם הוויקינגים ניווטו את ספינותיהם תוך שהם בודקים את השמים מדי שלוש שעות בעזרת קלציט, קורדיאריט או טורמלין, הסיכוי שיגיעו למקום שממנו אפשר לראות את גרינלנד היה 92%–100%.

הניווט בעזרת אבני שמש מושתת על קיטוב, תהליך שמסנן קרני אור ומאפשר להן לנוע רק במישור אחד. אור השמש נע במישורים שונים, אבל החלקיקים האטמוספריים יוצרים טבעות של אור מקוטב מסביב לשמש, גם בימים מעוננים. אף שבעלי חיים מסוימים כמו נמלים וצרצרים מסוגלים להבחין בדפוסים הללו, הקיטוב כמעט שאינו ניתן לזיהוי בעין בלתי מזוינת.

הגבישים יכולים לסייע בכך. כשאור מקוטב עובר בקלציט הוא מתפצל לשתי קרניים. על ידי סיבוב גביש קלציט מול השמש וציון השוני בבוהק בין שתי הקרניים, אפשר לגלות את טבעות הקיטוב של האטמוספרה ולהבין היכן נמצאת השמש. ייתכן שהוויקינגים כיילו את הגבישים בימים שטופי שמש והשתמשו בהם כדי לנווט במזג אוויר מעונן, אמר הורוואת.

עמית לרנר, חוקר ראיית בעלי חיים ישראלי, תהה אם הניווט בעזרת אבני שמש לא היה מסורבל מדי עבור הוויקינגים. "טעויות קטנות בניווט, אפילו בחלקיק, עלולות להוביל לסטיות עצומות במסעות למרחקים ארוכים", אמר. אולם לדברי הרדינג, אין להתייחס בביטול לוויקינגים.

החוקרים מקווים ליישב את המחלוקת בעזרת בדיקה אולטימטיבית: מסע הלוך וחזור בין נורווגיה לגרינלנד, תוך ניווט במצפן שמש ובאבני שמש.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

כתבות מומלצות

ויטמינים ותוספים בחנות פארם

כן, מדובר בסוג של אובססיה. זו רשימת תוספי המזון שאני לוקחת

אלן קאמינג ב"החבר הגאון שלי מהתיכון". כל זיכרון ילדות מחייב בדיקת עובדות

מרענן לראות טאץ' קומי בז'אנר שלא מצטיין בחוש הומור

סופה בחצי הכדור הדרומי

מחקר: התחזקות סופות שמדענים חזו ל-2080 מתממשת כעת

ליד בית הספר רוב בטקסס, היום

גם הטבח בטקסס לא ישנה את עמדת השופטים השמרנים בעליון בארה"ב

Hand drawn pregnant woman belly, Vector sketch isolated on white background, Line art illustration

בניגוד לכל מה שדמיינתי, יש לי ילד אחד חי וכך זה יישאר

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"