עם חופי תכלת, בלי נשים ובגדי ים - האיום הרוסי והטכנולוגי על הר הנזירים היווני - אירופה - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עם חופי תכלת, בלי נשים ובגדי ים - האיום הרוסי והטכנולוגי על הר הנזירים היווני

לכתבה
האב ז'רום במנזר קסנופונטוס, בחודש ספטמבר MAURICIO LIMA / NYT

הנזירים בחצי האי אתוס מתפללים באותה צורה כבר יותר מאלף שנים, אולם נראה שהממון והעולם החומרני חודרים אליהם. החשש שלהם מפני התחדשות המאמצים הרוסיים להשתלט על חצי האי לא מוסיף לשלוותם

10תגובות

הגולגולות, שמסודרות בשורות על מדפים עשויים עץ, הן בנות מאות שנים. על מצחיהם של אלה שמתו בשנים האחרונות חרותים השמות והתאריכים: האח תיאולותליס, בן 81, 26.6.1986, או האח קיפריאנוס, בן 100, 14.8.1987. גולגולות אלו מוצגות במנזר קסנופונטוס שבהר אתוס - חצי אי בצפון יוון המהווה את המרכז הרוחני של הכנסייה האורתודוקסית המזרחית. על אחת מהן כתוב מסר יותר פילוסופי: "אחינו, הבט בתהילת האדם".

"ההזמנה להרהר במוות מתמצתת את הסיבה שבגינה גופות המתים מוצאות מקברן ועצמותיהם מוצגות לעין כל", הסביר האב ז'רום, בן 50, בעל זקן שחור-לבן שלבש גלימה אפורה ישנה. "היום אתה כאן ומחר לא. אם תזכור את המוות בכל יום, זה ימנע ממך לעשות מעשים רעים", הוסיף.

האב אלקסוס (משמאל) והאב ג'רמיה מחוץ למנזר קסנופונטוס, בחודש ספטמבר
MAURICIO LIMA / NYT

הגולגולות אמנם ממחישות את ארעיות האדם, אך 20 המנזרים וקומץ בתי ההארחה השוכנים על הר אתוס נראים נצחיים. נזירים מזמרים עליו תפילות זה מאות שנים. "זוהי קהילה עתיקה, המאורגנת באותה צורה יותר מאלף שנים", אמר האב אלקסיוס, בן 79, שבהגיעו להר ב-1976 גילה שמנזר קסנופונטוס מתפורר וניהל מאז את בנייתו מחדש. "לכנסייה יש מסורות משלה, אבל הר אתוס הוא נשגב ונעלה", אמר.

חצי האי כמעט והיה יכול להיות עוד אתר נופש יווני, עם חוף שמימיו ירקרקים, גבעות מכוסות אורנים וצוק אתוס המתנשא לגובה של יותר מ-2,000 מטרים. אך "המדינה הנזירית האוטונומית של ההר הקדוש" היא מקום נפרד. הכניסה לנשים אסורה מאז שהנזירים באו להר, מאחר שהן נחשבות למתחרות בלתי ראויות לבתולה מרים - הפטרונית הקדושה של המנזר. אין בחצי האי בתי מלון, ברים, חנויות, טלוויזיה או בריכות שחייה, ומספר המבקרים בו בכל יום מוגבל.

המבקרים במקום מגיעים בספינות, שהן אחד מאמצעי הגישה לחצי האי. בסך הכל מתארחים בכל המנזרים הנמצאים בו 1,200 אנשים בממוצע בכל לילה, כולם ללא תשלום. הנגישות הקשה וחומות המנזרים הגבוהות, שנבנו בעבר נגד פשיטות של פיראטים, לא מניחים לזמן לחדור. אך בשנים האחרונות התחיל העולם החיצון לחלחל פנימה בעזרת חיבורים לאינטרנט וקליטה סלולארית.

גולגולות במנזר קסנופונטוס, בחודש ספטמבר
MAURICIO LIMA / NYT

גם הגיאופוליטיקה מתגנבת בהדרגה. בקיץ האחרון מנעה יוון את כניסתם של כמה בכירים בכנסייה הרוסית האורתודוקסית שרצו לבקר באתוס, מקום שבו גילה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עניין רב. גורמים יווניים חוששים מפני התחדשות המאמצים שעשתה רוסיה הצארית לפני המהפכה במטרה להשתלט על חצי האי.

לאתוס יש מקום מיוחד בנפש היוונית, כמזכרת לתקופה שבה עוצמתה של האימפריה הביזנטית הובילה לשליטה של תרבות יוון על מזרח הים התיכון. באתוס יש נזירים מאז המאה השישית לספירה, וההר הוא מעין מחסן לתרבות הביזנטית. המנזרים בו אפילו ממשיכים להתנהל בהתאם ללוח היוליאני, המאחר 13 ימים אחרי הלוח הגרגוריאני הנפוץ יותר.

"אנחנו משמרים את האימפריה הביזנטית כי זהו אוצר האורתודוקסיה, ולא משום שזהו שריד של מדינה חילונית", אמר האב ג'רמיה, בן ה-48. הוא היה בעבר פרוטסטנטי מסן אנג'לו שבטקסס, שהמיר את דתו לנוצרית אורתודוקסית ובא לקסנופונטוס כצליין לפני 22 שנים ונשאר. "זה איננו מוזיאון' אלא מקום חי".

הטקסטים העתיקים מכתיבים את שגרת יומם של כ-2,000 הנזירים המתגוררים באתוס - החל מסדר התפילות ועד לתזונה. הנזירים, רובם יוונים, שוהים בכנסייה כשש שעות ביום. הם קמים שש שעות לאחר שקיעת השמש, ונזיר המקיש בפטיש מעץ על לוח עץ קורא להם לתפילות הבוקר.

הנזירים טוענים שהתפילות יעילות במיוחד בחשיכה. "הרוחות הרעות משוטטות בלילה. לכן, מישהו צריך להישאר ער כדי להרחיק אותן", אמר האב דמסקינוס, בן 33, שבניגוד לנהוג באתוס, חוזר באופן קבוע למולדתו פינלנד כדי לעבוד כמרצה לתיאולוגיה.

תפילת בוקר במנזר קסנופונטוס, בחודש ספטמבר
MAURICIO LIMA / NYT

יש רק שתי ארוחות ביום. אחד מתפריטי ארוחת הבוקר, הנערכת ב-9:30, מורכב מפירה עדשים, עגבניות, זיתים, פירות ומים או יין לבן. "אנחנו אוכלים מהר", הבהיר הכומר ג'רמיה. ארוחה אופיינית אורכת רבע שעה. אחד הנזירים קורא תפילות, וכל מבקר שמנסה לדבר מושתק מיד. אחרי ארוחת הבוקר הנזירים יוצאים לעבוד בגינון, בבישול או בצביעת צלמיות עד לתפילות הערבית לפני השקיעה, שאחריה הם אוכלים ארוחת ערב והולכים לישון. אפילו כשהם עובדים שפתיהם נעות ללא הרף כי הם ממלמלים את התפילה "אדוננו ישו הנוצרי, רחם עליי".

המנזרים מוכרים מוצרים כמו יין, שמן זית, תה צמחים ואפילו קרמים לגוף. בחנות המזכרות של המנזר נמכרים צלמיות בסכומים העולים על 17 אלף דולר. למרות שהנזירים טוענים כי הם דוגלים בחיי צניעות ועוני, נראה שהממון והעולם החומרני חודרים אליהם. מבקרים עשירים באים כיום ברכבי שטח יוקרתיים הנוסעים בדרכי העפר, שבעבר הלכו בהם רק חמורים ועולי רגל. בקסנופונטוס יש אמנם בית מלאכה לעבודות מעץ, אך את העבודות הקשות מבצעים בו פועלים המיובאים מאלבניה וממצרים. עגורנים נראים מעל רבים מהמנזרים, שכמעט כולם שופצו בעזרת כספים מקרנות האיחוד האירופי לשימור מבנים היסטוריים.

בכירים בממשלה היוונית ובכנסייה אמרו שרוסיה תכננה להוציא 30 מיליון דולר על שיפוץ המנזר הרוסי המרשים סנט פנטלימון. כשפוטין ביקר לאחרונה באתוס ב-2016, דיווחה התקשורת הרוסית בהתלהבות שהוא התקבל כמו קיסר ביזנטי. שרים בממשלת יוון ובכירים בכנסיה נחרדו מההשוואה הזאת. נזירים ועולים לרגל נוטים להתעלם מסוגיות פוליטיות, ואומרים שהם באו לאתוס לקבל סיוע רוחני, וכי קדושת המקום נובעת מהמסירות לתפילות. "יש כאן קדושה היסטורית גם מבחינת צלמיות ומזכרות, וגם קדושה חיה דרך עבודת הנזירות", אמר דמסקינוס.

לכתבה של ניל מקפרקהר בניו יורק טיימס

הרשמה לניוזלטר

כל החדשות והסיפורים החמים מהעולם אצלכם במייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות