תקנות הנהיגה יוצאות הדופן שמכעיסות את תושבי בגדאד

במטרה להילחם במכוניות הממולכדות, הודיעה ממשלת עיראק כי בכל יום יורשו לנוע ברחובות הבירה רק חצי מהמכוניות - לפי מספר הרישוי שלהן

אי-פי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
אי-פי

השלטונות בעיראק פונים לאמצעים נואשים בניסיון לרסן את האלימות המתגברת במדינה. הממשל הורה, בין השאר, להוריד מספר עצום של כלי רכב מהכביש, לשטח מספר אצטדיוני כדורגל ואפילו לבנות תעלה בנוסח ימי הביניים סביב אחת הערים, במטרה למנוע כניסה של מכוניות ממולכדת. אזרחים עיראקים רבים מפקפקים ביעילותם של הצעדים יוצאי הדופן האלה, מלגלגים עליהם ברשתות החברתיות ומתלוננים שהם רק הופכים את החיים בעיראק, שנמצאת בתקופה מתמשכת של פיגועים ואלימות, לקשים אף יותר.

בסוף השבוע החליטו השלטונות לנקוט בצעד מפתיע ולאסור על תנועתם של מאות אלפי כלי רכב בכבישי בגדאד בכל יום, בניסיון להקטין את מספר המכוניות הממולכדות. על פי התקנות, ביום אחד יורשו לנוע בעיר רק מכוניות שמספר לוחית הרישוי שלהן מסתיים בספרה זוגית, ולמחרת יוכלו להסתובב באופן חוקי ברחובות הבירה רק מכוניות שמספרן מסתיים בספרה אי־זוגית. רק מכוניות ממשלתיות, מוניות ומשאיות פטורות מהתקנה הזאת. “הקטנת העומס במחסומים יקל על כוחות הביטחון לערוך חיפוש בכל כלי הרכב מבלי ליצור תורים ארוכים”, אמר גורם במשרד הפנים, “כמויות גדולות של כלי רכב יוצרים לחץ בקרב אנשי כוחות הביטחון, מה שגורר חיפוש פחות קפדני", אמר.

שוטר עיראקי מתשאל נהג שהפר את התקנה החדשה בבגדאד, בתחילת השבועצילום: אי–פי

התקפות הטרור במדינה, שמכוניות ממולכדות מהוות חלק משמעותי מהן, הגיעו לשיא בחודשים האחרונים, עקב פעילות של מתנגדי שלטון המפיקים הון פוליטי מהגברת המתחים העדתיים והאתניים. שפיכות הדמים הגיעה לרמות שלא נראו מאז 2008 - על פי האו”ם יותר מ-4,000 בני אדם נהרגו בעיראק בחמשת החודשים האחרונים.

עם זאת, עיראקים רבים רואים ב"תקנות לוחיות הרישוי" צעד אחד יותר מדי. “גורמי הביטחון הגאונים שלנו הפכו את לוחיות הזיהוי של המכוניות לפתרון היחיד לכל בעיות הביטחון בבגדד”, אמר חיידר מוחסין, עובד מדינה ואב לשלושה. הוא חושש שיפסיד חלק גדול מהכנסתו המשנית, 400 דולר במזומן שהוא מרוויח בכל חודש מהסעת חברים לעבודה, וכעת ייאסר עליו להסיע את ילדיו לבית הספר בימים מסוימים.

תושב בגדאד שנאלץ לפנות לאמצעי תחבורה חלופיצילום: אי–פי

עוד תושב בגדאד, קאיס עיסא, מוציא הרבה יותר כסף עכשיו על מוניות, מפני שאינו רשאי לנהוג. “שוב מנהיגי המדינה הזאת נכשלים. הם מציעים פתרונות פרימיטיביים וחסרי תועלת שרק מוסיפים עוד בעיות לחיינו”, התלונן.

המדיניות החדשה נעשתה לנושא מרכזי ברשתות החברתיות בעיראק. רבים מעלים סטטוסים שלועגים לתקנה, וחלקם משתעשעים ברעיון שבקרוב תתיר הממשלה לאזרחים לצאת לרחובות רק על פי האות הראשונה של שמם. גולש אחר העלה תמונה בה נראית המלכה אליזבת' כשהיא יורדת מהאוטובוס, והסביר: מן הסתם לוחית הזיהוי של מכוניתה הפרטית מסתיים במספר זוגי ביום הנסיעה של המספרים האי־זוגיים. גם ערוץ הטלוויזיה אל־שרקייה, הידוע בדעותיו נגד הממשל, השיק לאחרונה יוזמה אותה הוא מכנה "דווש אותה!", בה הוא מציע אלפיים זוגות אופניים לתושבי בגדד שנפגעו מהתקנות החדשות. צפו בדיווח של "אל־שרקייה" על התקנות החדשות ומבצע האופניים:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ