בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"מצילים מיליוני עצים מכריתה"

שירות חדש באיסטנבול: מחזרו בקבוקים וקבלו כרטיסים למטרו

בעיר שבה מיליוני תושבים אדישים לרעיון המחזור התקינו מכונות אוטומטיות בתחנות רכבת תחתית. תחיבת בקבוק פלסטיק או פחית ריקה לתוך אחת המכונות מזכה בהטענת הכרטיס בדמי נסיעה

תגובות
המכונה האוטומטית החדשה בתחנת רכבת תחתית באיסטנבול
NYT

בשבוע שעבר השיקה איסטנבול שירות חדש לנוסעי מערכת התחבורה הציבורית שצריכים לטעון את כרטיסי ה"רב–קו" שלהם, אבל אין בידם מספיק כסף מזומן: תשלום בפריטים למחזור.   

העיר הטורקית מתקינה מכונות אוטומטיות בתחנות רכבת תחתית שבהן אפשר לטעון את הכרטיסים בדמי נסיעה על ידי תחיבת בקבוק פלסטיק או פחית שתייה ריקה לתוך מיכל המותקן בהן. המכונה האוטומטית רושמת את ערך הפריטים, מוחצת, מרסקת וממיינת אותם.

מטרת היוזמה היא לעודד מחזור בעיר שאוכלוסייתה יותר מ–15 מיליון, תושביה כמעט שאינם ממחזרים, ורבים מהם אדישים לרעיון. עם זאת, שיטת התשלום החלופית ודאי תקסום לנוסעים, משום שערך המטבע הטורקי הולך ופוחת כנגד הדולר האמריקאי בגלל אינפלציה קשה, ניהול כושל של הכלכלה בידי הממשלה ויחסים מתוחים עם ארה"ב.

כך יפעלו המכונות האוטומטיות: בקבוק פלסטי בגודל 0.33 ליטר, למשל, יוסיף 2 סנט טורקי לכרטיס רכבת תחתית, ובקבוק בגודל חצי ליטר יוסיף 3 סנט. בקבוק בגודל ליטר וחצי יוסיף 6 סנט (נסיעה ברכבת עולה 2.60 לירה טורקית, כ–40 סנט אמריקאי). נוסע יזדקק לכ–28 בקבוקי ליטר וחצי כדי לקנות נסיעה בכיוון אחד. פחיות אלומיניום שוות יותר: 9 סנט תמורת פחית בגודל חצי ליטר.

נסיעה ברכבת התחתית באיסטנבול, השנה
Emrah Gurel/אי־פי

ראש עיריית איסטנבול, מבלוט אויסל, אמר שהמכונות יוכלו לעקוב אחר מספר הבקבוקים שכל נוסע מיחזר ויתגמלו את מי שמיחזר את המספר הגדול ביותר של פריטים, בכרטיסי תיאטרון בחינם או בהנחה, למשל.

מבין מדינות אירופה, טורקיה מפיקה את הכמות הגדולה ביותר של פסולת ביתית ומסחרית אחרי גרמניה וצרפת, והיא גרועה יותר מכולן בכל הקשור למחזור, כך עולה מדו"ח שפרסמה ב–2017 חברת הייעוץ Expert Market, שבסיסה בבריטניה.

"רוב משקי הבית אינם ממחזרים דרך קבע בגלל חוסר מודעות לתועלת הסביבתית. אחרים פשוט מתעצלים לעשות זאת", אומרת אליף ג'נגיז, מנהלת פרויקט לניהול פסולת המכונה Zero Waste, בריאיון טלפוני שהתקיים בשבוע שעבר, "המכונות החדשות הללו נותנות תמריץ ישיר למחזר תוך שהן מלמדות את הציבור על התועלת שבדבר". ג'נגיז הסבירה שהעירייה הציבה בשנים האחרונות את ניהול הפסולת גבוה בסולם העדיפויות, בגלל החששות הגוברים מהנזק שהפסולת גורמת לסביבה.

תנופת המחזור בטורקיה החלה להפיק תוצאות. 30 מיליון עצים ניצלו בתוך 15 חודשים מאז יוני שעבר, אמר מוסטפה אוזטורק, תת השר לסביבה ולתכנון עירוני.

אשתקד מוחזרו יותר ממחצית בקבוקי הפלסטיק בטורקיה, לדברי תת השר, ויותר מ–1.7 טונות של נייר וקרטון מוחזרו בשנה שעברה ובשלושת החודשים הראשונים של 2018. "פירוש הדבר שהצלנו 24.6 מיליון עצים מכריתה ב–2017 ועוד 5.4 מיליון ברבע הראשון של השנה", אמר אוזטורק. "השימוש בחומרים ממוחזרים בייצור תורם ליצרנות, ואחסון נפרד של פסולת נייר גם חוסך שטחי אחסון ומצמצם את עלויות איסוף האשפה של המועצות המקומיות".

מכונות המחזור הראשונות הוצבו בתחנת המטרו אייזאגה באיסטנבול. עד סוף השנה העירייה עתידה להציב עוד 100 מכונות לפחות ב–25 אתרים ברחבי העיר, כולל בתי ספר ואוניברסיטאות.

בנוסף לתשלום לנסיעות ברכבת התחתית, אפשר להשתמש בכרטיסי הזיכוי גם לנסיעה באוטובוס ובחשמליות והם אפילו מזכים בכניסה לבתי השימוש הציבוריים. "לפעמים אני משתמשת במתקן המחזור באוניברסיטה", אמרה הסטודנטית לפילוסופיה מלטם אוזיל, "אבל לרוב אני שוכחת וזורקת את הבקבוקים לפח הרגיל". לדבריה, "עדיין לא ראיתי את המכונות החדשות, אבל אני בטוחה שכל הסטודנטים ישתמשו בהן. הרי מי לא רוצה לנסוע בחינם?".

לכתבה בניו יורק טיימס של ג'יילאן יגינסו



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו