"הזכות הטבעית ביותר" |

ניצחון לנשים באפגניסטאן: בתעודות הזהות יצוין שם האם

כשפרץ דיון ציבורי על החלטת הממשלה להנפיק תעודות זהות ביומטריות, פעילים באפגניסטאן זיהו הזדמנות. עבורם מדובר בניצחון סמלי במאבק בן שנים ארוכות שנועד להיפטר מהבושה המלווה את אזכור שמה של אשה בציבור

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נשים אפגניות בעיר לשכאר גאה, במארס

הרשויות באפגניסטאן יחלו בקרוב לציין גם את שמה של האם לצד שם האב בתעודות הזהות של האזרחים, כך הודיעה הממשלה בתחילת החודש. מדובר בניצחון לפעילי זכויות אדם במדינה, אשר מנהלים זה שנים ארוכות מאבק ציבורי שנועד להיפטר מתחושת הבושה המלווה את אזכור שמה של אשה בציבור.

הצעד, גם אם סמלי, נחשב לניצחון קטן של פעילים למען זכויות הנשים במדינה דווקא בימים שבהם יש חוסר ודאות באשר למעמד הנשים בחברה האפגנית, על רקע שיחות השלום המתנהלות בין הממשלה לארגון טליבאן בניסיון להשיג שלטון משותף. בתקופת שלטון טליבאן במדינה, בשנות ה-90, הגבילה הממשלה את תנועת הנשים לתחומי ביתן והפקיעה מהן זכויות בסיסיות כחינוך ועבודה בשכר.

ב-20 השנים שחלפו מאז הפלת משטר טליבאן חל שיפור ניכר במעמד הנשים במדינה. מיליוני ילדות לומדות כיום בבתי ספר ובאוניברסיטאות ומחזיקות בתפקידים ציבוריים חשובים. אבל פעילים חברתיים טוענים שמיזוגיניה קיימת עדיין באפגניסטאן, מתורצת בציוויים דתיים ומעידה על בעיה חברתית מובנית ועמוקה יותר.

האיסור האפגני הנושן על נראות נשים בציבור עדיין כה מושרש, שילדים בבית ספר מתחילם לעתים בתגרות ידיים במקרה שמישהו רק מזכיר את שמן של אמהותיהם או אחותם, אזכור הנחשב לפגיעה בכבוד המשפחה. נשים נאבקות כבר שנים במשרדי ממשלה כדי להבטיח להן מעמד של אפוטרופוס לילדיהן, או כדי שיוכלו לערוך פעולות עסקיות עצמאיות ללא נוכחותו של גבר לצדן. על מרבית המצבות אפילו לא חקוק שמן, אלא זה של קרוב משפחה זכר.

מוועדת המשפט של ממשלת אפגניסטאן נמסר בתחילת החודש כי ההצעה לתיקון חוק האוכלוסין אשר תאפשר להוסיף את שם האם לתעודת הזהות אושרה בדיון. "התיקון משנה את הגדרת הזהות ופרטי הזהות החדשים יכללו את שמו ושם משפחתו של נושא התעודה, שם האב, שם האם ותאריך הלידה", אמר מוחמד הייאט, דובר סגן הנשיא העומד בראש הוועדה. "בנוסח הישן, שם האם לא היה חלק מ(פרטי) הזהות".

באפגניסטאן אין נתונים מדויקים המעידים על מבנה האוכלוסייה. המפקד האחרון נערך בה בשנות השבעים. ב־2018 הנהיגה המדינה תעודות זהות אלקטרוניות, הכוללות סריקת אישון ונתונים ביומטריים, כדי לעזור לכוחות אכיפת החוק לזהות את האזרחים טוב יותר. אבל תהליך הנפקת תעודות הזהות נתקל במהרה בהתנגדות, על רקע השאלה אם עליהן לכלול גם נתונים על השתייכות אתנית.

פעילים חברתיים זיהו בכך הזדמנות. בעוד שקבוצות אתניות נלחמו להכרה, עבור הנשים — המהוות כמחצית מהאוכלוסייה ומשתייכות כמעט לכל קבוצה אתנית — תעודות הזהות החדשות זימנו סיכוי חדש. הפעילים הפיצו את ההאשטג WhereIsMyName#, אשר הפך פופולרי ברשתות החברתיות במהירות.

למרות ההישג, רבים חוששים שיישום החוק החדש ירתיע תושבים באזורים כפריים שמרנים, ושם יימנעו מהגשת בקשה לתעודות הזהות החדשות. לאלה אוסמאני, אחת מהתמוכות הראשונות של קמפיין WhereIsMyName# במחוז הראט במערב, אומרת שהנשים נלחמות במיזוגיניה מושרשת. מגיל צעיר מלמדים ילדות שהן ספיח של הגבר ונטולות כל זהות עצמית.

"לרוב המגבלות על נשים בחברה אין שום יסוד בדת; הבנתי את עומק הבעיה בארבע שנים של לימודי החוק האסלאמי", אומרת אוסמאני. "באסלאם, אין שום דבר שמגביל את זהותה של האישה, אבל בחברה שלנו מייחסים כל הגבלה עליה לדת".

השינוי בתעודות הזהות "יחזיר לנשים את הזכות הבסיסית והטבעית ביותר שלהן", אומרת אוסמאני. "ציון שם האם בתעודה ייתן בידיה כוח וסמכות מסוימת להיות אם שיכולה להוציא מסמכים בשביל ילדיה, לרשום אותם לבית הספר, או לנסוע, גם בלי נוכחותו של גבר".

לכתבה של מוג'יב משעל ונג'ים רחים בניו יורק טיימס

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ