הנהג הישראלי שלא הכרתם - דעות - הארץ

הנהג הישראלי שלא הכרתם

יוסף פרשקר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
יוסף פרשקר

ב–14 בפברואר 1949, היום שבו התקיימה הישיבה הראשונה של הכנסת בישראל, פורסמה בצד הכותרות החגיגיות בעמוד הראשון של העיתון "דבר" גם מודעה מטעם צה"ל, ולפיה, "בחודש ינואר 1949 נהרגו 14 יהודים, 173 נפצעו בכבישים”. הכותרת זעקה, “זהו רצח!” והמודעה דחקה באזרחים: “דמם זועק אלינו, הילחמו בתאונות דרכים".

בשנת 1949 היו במדינה פחות ממיליון תושבים, 45 אלף כלי רכב, ו–180 הרוגים בתאונות דרכים. לצורך השוואה, בשנת 2012 האוכלוסייה במדינה גדלה פי 8.5 ומספר כלי הרכב גדל פי 50, אך מספר ההרוגים בתאונות דרכים גדל רק פי 1.6. אם בהשוואות עסקינן, תבחינים מקובלים של בטיחות בדרכים מציבים את ישראל בשנת 2012 בצמרת רשימת המדינות הבטוחות בעולם. אינדיקציה לכך אפשר לראות, לדוגמה, במדד "מספר הרוגים למיליארד קילומטרים נסועה", ולפיו ישראל נמצאת בקבוצת המדינות המצטיינות בבטיחות, במדד הנמוך מ–6, לפני גרמניה, קנדה וארצות הברית. מדד מקובל נוסף הוא "מספר הרוגים למאה אלף תושבים", שגם לפיו ישראל, במדד של 3.7, נמצאת בקבוצה הקטנה והמובחרת שבה מספר ההרוגים למאה אלף תושבים קטן מ–4.0. בגרמניה, לשם השוואה, המדד הוא 4.5, בשווייץ 4.7, בצרפת 5.5, ובארה"ב 12.3.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ