גמגום קטן, פדיחה גדולה

עודה בשאראת
עודה בשאראת
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
עודה בשאראת
עודה בשאראת


 רוח פיוטית שרתה על גלעד שרון, וכך כתב ב"ידיעות אחרונות" בתחילת השבוע שעבר: "ממש כמו בן האלוהים הניבט מהציור על קיר ביתו בנצרת, שנשא על גבו את הצלב, כך גם הכומר גבריאל נדאף נושא על גבו את המשא הכבד - להוביל את הנוצרים בארץ להתגייס לצה"ל". המשיח כאן, רבותי, משיח עם מקלע נגב. ולהבדיל מהמשיח שכעת חוגגים את הולדתו, המשיח החדש קורא למאמיניו לשאת חרב. בערבית אומרים "טונג'רה ולאקַת גַ'טאהא" (סיר הבישול מצא לו מכסה). לאוהדי "אם תרצו" מגיע משיח כזה. מברוק עליהם. אך היהלום שבכתר הוא ללא ספק הגמגום של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ברכתו למגויסים הנוצרים. בפראפרזה על דבריו של ניל ארמסטרונג כאשר דרכו רגליו על הירח - "צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות" - אפשר לומר: "גמגום קטן לנתניהו, פדיחה גדולה למדיניות האפליה והפירוד". נתניהו אמר בחגיגיות: "אנחנו נאכוף את החוק ונמצה את הדין נגד כל גורם שינסה למנוע מכם להתגייס ולתרום למדינה היהו..." ואחרי שהתעשת המשיך: "למדינה שלנו".



 ובכן, נוצרים יקרים, תתגייסו, תתרמו, והכל למען המדינה היהודית. בערבית אומרים "אוחסוד ואודרוס לבוטרוס" (לקצור ולדוש למען בוטרוס). ואם תבקשו להציב אפילו אשוח קטנטן בנצרת עילית, אז ראש העיר, שמעון גפסו, ממעניקי החסות למגויסים, ידאג למנוע את הדבר; בכל זאת, ועם כל הכבוד, זו מדינת היהודים. גם בכנסת לא היה אכפת ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מכלום, אפילו לא מה יאמר אביו הכומר, והוא מנע מח"כ חנא סוויד להציב אשוח בבניין. כשמדובר בסמלי המדינה היהודית לא דופקים חשבון - לא לאבא וגם לא לאמא.


בברכה של נתניהו לא היתה כל הבטחה לנוצרים, לא לדיור, לא למקומות עבודה, לא להשבת העקורים. באמת, כמה קמצנית יכולה להיות המדינה היהודית: לשרת ולשאת בנטל תמורת "החברה הישראלית גאה בכם"? כאילו חסרה לערבים גאווה, הרי כל שיריהם נוטפים גאווה. במצרים אומרים: "בא למכור מים בשכונת מוכרי המים".



 דבר אחד מדבריו של נתניהו היה לי קשה במיוחד לעכל. הוא אמר שהפורום למען גיוס נוצרים "לא רק יעודד גיוס לצה"ל, אלא גם יעניק הגנה ותמיכה לתומכי הגיוס ולמתגייסים עצמם מאיומים ומאלימות שמופנים כלפיכם". מי מאיים? במדינה מתוקנת, אם יש חשדות כאלה, אז חושפים אותם. בקרב עמי אני חי, ומעולם לא שמעתי שצעיר מגויס נתקל באיומים או בגידופים. ואם קורה כדבר הזה, אזי יש משטרה ובתי משפט. מה זאת אומרת "הפורום יעניק הגנה לתומכי הגיוס", האם מדובר במיליציה?  



 אם מאזינים היטב לדברי ברכתו, אי אפשר להשתחרר מהתחושה שהגיוס מכוון להשגת מטרות פנימיות בתוך החברה הערבית. דומה שנתניהו משחק כאן, וברוב פאר, את תפקיד הקולוניאליסט הקלאסי, הנוקט מדיניות "הפרד ומשול". ערבים פלסטינים, מוסלמים ונוצרים, חיים כאן יחד דורות על דורות בהרמוניה ובשותפות גורל, והנה בא נתניהו לפלג אותם. מדינה שמסכסכת בין בניה היא לא מדינה נורמלית. הגיע הזמן שראש הממשלה יפנים שמולו עומד עם, ולא אוסף של עדות. בערבית אומרים על עקשנות כזאת: "ענזה וּלאוּ טארת" (עז, אפילו אם היא עפה).



 מצד שני חשבתי, שאם למנהיג שעניין המדינה היהודית בוער כל כך בעצמותיו קשה לבטא את המושג לפני קהל לא יהודי, אפילו אם מדובר בקהל אוהד, אז איך הוא דורש, ובמיוחד מעם שסבל מנחת זרועה של המדינה היהודית, להכיר גם באופי, ואולי עוד מעט גם ביופי, של המדינה היהודית.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ