אמונה דתית היא פטור מאחריות

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

שלמה אבינרי טוען, כי החילוניות "היא מעצם טבעה מושג חסר תוכן כשלעצמו" ("הארץ", 6.1). זוהי תפישה מופרכת של החילוניות. לומר על החילוניות, כי היא אך ורק תפישה אנטי־דתית וכל משמעותה מסתכמת בשלילת הדת, זה כמו לומר, שתפישת החירות היא שלילית ביסודה וכל משמעותה מסתכמת בהתנגדות לבית האסורים.

החילוניות, כמו החירות, היא מושג מלא תוכן, העומד בפני עצמו ואף קודם בסדר הדברים למושגי האמונה או הדת. לא החילוני הוא זה שנוצר משלילת אמונתו של הדתי, כי אם להיפך — הדתי הוא זה שנוצר משלילת חירותו של החילוני. המושג "חול" מנוגד במקורו למושג "קודש". והמונח "קודש" משמעו הפקעת דבר או עניין מסוים מן המצב הטבעי ומסדר הדברים הרגיל, תוך שמוענק לו מעמד מיוחד, כמה ששרוי מעבר לתחום שבו מצויים ענייני העולם הרגילים, והוא אסור בגישה או בהתייחסות רגילה. ניתן אפוא לשאול, מה קודם למה: הסייגים והאיסורים או הדבר שעליו הוטלו אותם סייגים ואיסורים?

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ