המל"ג ואפליית נשים

חנה כשר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חנה כשר

בכתבה של ירדן סקופ, שכותרתה "התוכניות האקדמיות לחרדים מתרחבות", שובץ המידע הבא: "המל"ג התייחסה בהחלטתה גם לפגיעה במרצות, ולמרות עדויות שהגיעו למל"ג, שלפיהן ברוב התוכניות מרצות אינן מלמדות גברים ומרצים רשאים ללמד נשים — במל"ג סבורים, כי זו אינה אפליה" ("הארץ", 24.5). האומנם?

גם אילו היתה קיימת סימטריה וגם מרצים גברים לא היו מלמדים בכיתות של נשים, עדיין היה קשה להשלים עם תופעה מסוג זה. שכן, לצערנו, מסיבות שיקצר המקום לפרטן, בסגל האקדמי הבכיר אין כיום שוויון מספרי בין מרצות לבין מרצים. למה הדבר דומה? הבה נניח כי יהודים לאומנים היו מבקשים ליצור כיתות אוניברסיטאיות שבהן תתקיים הפרדה מלאה בין יהודים לערבים (בנימוקים כמו חשש להתבוללות, שיכולים להעלות גורמים כמו ארגון להב"ה). עשויה להתלוות להפרדה כזאת הצהרה בנוסח "שוויוני" כביכול: בכיתות שבהן לומדים סטודנטים יהודים יהיו מרצים יהודים בלבד, ובכיתות שבהן לומדים סטודנטים ערבים יהיו מרצים ערבים בלבד. יש לקוות ש"שוויון" ו"סימטריה" מסוג זה לא היו מתקבלים על דעתו של אדם שפוי, בין היתר, משום שהמרצים הערבים הם קבוצת מיעוט בסגל האקדמי בישראל, וצעד כזה עתיד לגרום לאפליה ברמת הלימודים של הסטודנטים הערבים, שמגוון האפשרויות הפתוח בפניהם יצומצם. הוא הדין אילו בכיתות של נשים חרדיות באקדמיה היו מלמדות נשים בלבד. אך אל דאגה, לא כאלה הם פני הדברים בהקשר שלפנינו: החרדים אינם דורשים שוויון מסוג זה, ובכך אין הם גורמים לפגיעה חמורה מדי ברמת הלימוד של הסטודנטיות הבאות מן המגזר החרדי.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ