בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ניבה לניר | אנתולוגיה קטנה של גזענות

תגובות

בבוקר יום רביעי שעבר, 29 בדצמבר, התחוללה מהומה בכניסה למוזיאון "יד ושם" בירושלים: קבוצת נשים פלסטיניות (מחברון, משכם ומבית לחם), חברות בפורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, באו לביקור במוזיאון. היה זה ביקורן הראשון בישראל, השלמה לשיח "הכר את הנרטיב", המתנהל בפורום בין ישראלים ופלסטינים. בעודן ממתינות לקבוצה הישראלית, מחוץ למוזיאון, נתקלו בכמה תיכוניסטים חדי הבחנה ומהירי תפישה: "תסתלקו מכאן יה שרמוטות", צעקו התיכוניסטים, "כאן זה מקום שלנו ולא של ערבים". אנשי "יד ושם" ונשות הפורום הישראליות הביעו צער ושאט נפש, והתנצלו. אך ספק אם הסיור במוזיאון מחה את העלבון.

מאיזה בית ספר באה הכיתה? מ"יד ושם" נמסר שאינם יודעים. באותו בוקר ביקרו במוזיאון 32 כיתות, והם מתקשים באיתור המידע, אך יכירו תודה למי שיסייעו בכך. לידיעת שר החינוך ולטיפולו.

אבל גם ללא התקרית הזאת, בוקר ה-29.12 נראה כאנתולוגיה (קטנה? חלקית?) של גזענות: "מכתב הרבניות" לשימור טוהר הגזע - "אל תצאי עם גויים"; סיכול ממוקד נוסח ח"כ יעקב כ"ץ (איחוד לאומי) - "יש להשכיב צלפים ולהוריד עם כדור בראש את הבדווים שמובילים את שיירות המסתננים"; בדיקת ה"ינשוף" של ח"כ עתניאל שנלר - "לפני העלייה הרוסית לא היתה בעיית נהיגה בשכרות"; סיירת הסיליבוס "אם תרצו" שמאיימת, שוב, על אוניברסיטת בן-גוריון, והפעם בעתירה לבג"ץ.

יש מי שטוענים זה כבר, כי תופעות אלה ואחרות הן המבוא הישראלי ל"חוקי נירנברג" מקומיים, ולפיכך מתבקשת ההשוואה בין גרמניה ערב עליית היטלר לשלטון למצבנו כאן ועכשיו. אבל למה להשוות? הרי יש מקום לכולם ולווריאציות גם. ואנחנו כבר גדולים ויכולים לבד, אם רק נסדר כמה עניינים: לפי "מכתב הרבניות", המקור לטומאת הגזע הוא בשירות הלאומי. שם, בחדר המיון ובמסדרונות בית החולים פוגשות בנות ישראל כשרות גויים שיטמאו אותן ויחריבו את חייהן.

אבל ייתכן שהחורבן יבוא ממקום אחר - בית הנשיא, למשל. לא נשיא גוי, חס ושלום. סתם אנס. ואם תתקבל הצעתו של ח"כ כ"ץ, יו"ר הוועדה לעובדים זרים, באשר לחיסול הבדווים מובילי המסתננים, עדיין נישאר עם בעיה - הגופות. אם היתה גדר, היינו קוברים מעבר לגדר. אבל גדר אין. אז מה, נקים בית קברות מן הצד השני של האין-גדר, ובדווים טובים, גששים, לא מסתננים, יקברו את הבדווים הרעים.

ובעיית היגיון נוספת: אם העלייה הרוסית הביאה את הנהיגה בשכרות, לאן נעלמו הנהגים השיכורים הרוסים? נהרגו בתאונות דרכים? אני מניחה שח"כ שנלר, שכיהן שנים ארוכות כמנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שם לב, כמוני, לשיאני התאונות הקטלניות בשנים האחרונות. קירבת כולם לרוסיה היא כמו שלי ללפלנד.

יש להודות, האנתולוגיה חלקית. על הליבה - רבנים מסיתים - לא דיברנו הפעם. ותסלחו לי על השאלה: שופט ערבי-נוצרי המכהן בבית המשפט המחוזי בתל אביב הוא טוב או רע? הרי הים הוא אותו הים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו