בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עסאם אבו-ריא | גזענות חמקמקה ומתורבתת

תגובות

על "מסמך הרבנים" הקובע שחל איסור הלכתי-דתי על מכירה או השכרה של בתים לערבים נכתב כמעט הכל, ולכן אין צורך להכביר במלים. רבניה של גזענות זו מודים שאחת ממטרותיהם היא שמירה על טוהר הדם של "העם הנבחר". הם לא מסתירים את שימושם באוצר המלים של הגנטיקה והביולוגיה, שהיו עמודי התווך של "הגזענות הישנה", שהאנטישמיות היתה אחת מביטויה המובהקים. אירוניה מרה היא שהשפה, הטיעונים ועולם הדימויים של הרבנים הללו, המופנים היום נגד האזרחים הערבים, דומים בצורה מדהימה (ומבהילה) לאלה ששימשו בסיס להדרתם של היהודים מהחברה והפוליטיקה הגרמניות, ולבסוף גם להשמדתם הפיסית.

אולם לעומת גזענות הרבנים, שקיבלה לסיקור תקשורתי נרחב וגינוי ציבורי גדול (יחסית), "הגזענות המבדלת" (differential racism), שהשלכותיה אולי יותר הרסניות, לא קיבלה עד היום תגובה דומה. אחת הסיבות לכך היא בהיותה של גזענות זו מתוחכמת, חמקמקה ומוצפנת יותר מזו שבאה לידי ביטוי במכתב הרבנים הנ"ל.

זאת ועוד, חסידיה של הגזענות המבדלת לרוב "מתורבתים". הם לעולם לא ישתמשו בשפה הדומה לזו של רבני הגזע והזרע לעיל. הם "רק" תומכים, למשל, בזכותם של יישובים מסוימים לשמור על "האופי המיוחד" או "המרקם החברתי-תרבותי" שלהם. בגזענות "מתורבתת" מעין זו דוגלים אקדמאים, עיתונאים ופוליטיקאים רבים בישראל. חלקם אף משתמשים בשיח של הדמוקרטיה הליברלית והפלורליזם התרבותי, כדי להצדיק ולשווק גזענות זו.

על מנת לבאר את משמעותה של הגזענות המבדלת, כדאי לזכור כי בעקבות מלחמת העולם השנייה בכלל והשואה בפרט, המושגים גזע, הפרדה גזעית, שמירה על טוהר הדם ועליונות הלאום ("הגזענות הישנה"), ספגו מהלומה קטלנית ונעלמו כמעט כליל מהשיח הציבורי הלגיטימי במדינות המערב.

אולם לעומת הגזענות הישנה, הגזענות המבדלת (או החדשה), כפי שכותב הפילוסוף הצרפתי אטיין בליבר, ממבט ראשון "אינה טוענת לעליונותם של קבוצות או של עמים מסוימים על פני אחרים, אלא אך ורק לנזק שבמחיקת הגבולות, לאי התאמה בין מסורות וסגנונות חיים שונים זה מזה". במלים אחרות, המסמן ה"סוציולוגי" מספק לגזענות המבדלת מקבילות של גזע או מעין גזע, כמו "הבדלים תרבותיים עמוקים", או הטענה שזה רק טבעי שבני אדם מעוניינים לגור עם אלה הדומים להם.

אחת הדוגמאות המרכזיות של הגזענות המבדלת בישראל הוא "חוק ועדות הקבלה" שנועד, לכאורה, להגן על זכותם של "יישובים כפריים" קטנים לקיים סגנון חיים המיוחד להם. אולם ברור כי מתחת לרטוריקה התמימה והנייטרלית לכאורה, עומדת מטרה גזענית לעילא ולעילא: מניעת "חדירתם" של אזרחים ערבים ליישובים המיועדים ליהודים בלבד (למרות שרובם הוקמו על אדמות שנגזלו מהם ומאבותיהם).

תושבי יישובים אלה, כמו במועצה האזורית משגב, למשל, נהנים מרמת חיים "כפרית" גבוהה, תשתיות מפותחות ואוויר צח. "חוק ועדות הקבלה" יאפשר להם לשמר את כל אלה, עם תוספת חשובה: הבטחה וביטוח שהילידים מסביב לא יוכלו לעולם להתגורר לידם, חלילה. הבטחה זו מהווה תרומה משמעותית לשימור "צביון החיים המיוחד" של היישובים הללו.

"מכתב הרבנים", חוקי הנאמנות למיניהם, הדיבורים על "החלפת שטחים מאוכלסים" (תרגום: טרנספר של חלק מהאזרחים הערבים-הפלסטינים למכלאות של הגדה המערבית המוקפות ומבותרות על-ידי חומת האפרטהייד) וחוק ועדות הקבלה, ממריאים מאותו מסלול המראה רעיוני-אידיאולוגי, ומטרתם אחת: "דלדול" קיומם ונוכחותם של האזרחים הערבים-הפלסטינים, שנהיו זרים לא רצויים במולדתם.

הם הפכו כמעט לטמאים המזהמים את הטוהר האתני-גזעי של מדינת היהודים. זאת ללמדך שהגזענות הישנה והגזענות החדשה, לא רק שאינן מוציאות אחת את השנייה, אלא ברוב המקרים משלימות ואף מאפשרות זו את זו.

ד"ר אבו-ריא מלמד במחלקה ללימודי דת באוניברסיטת סטון היל בארה"ב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו