בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לימור גבאי-אגוזי | סכנות המהפיכה הפסיכומטרית

תגובות

באחרונה פורסם כי מתכונת המבחן הפסיכומטרי, מנגנון מיון חשוב בקבלה ללימודים גבוהים באוניברסיטאות, צפויה להשתנות. כיום, ציון הקבלה של מועמדים לאוניברסיטאות מורכב משני רכיבים שמשקלם דומה: הציון המשוקלל של שלושת חלקי הבחינה הפסיכומטרית (חשיבה מילולית, חשיבה כמותית ואנגלית) והציון המשוקלל בבחינות הבגרות. ברפורמה, שגובשה במרכז הארצי לבחינות ולהערכה, מוצעים שני שינויים מהותיים. ראשית, יידרשו הנבחנים לכתוב חיבור. שנית, הציונים במרכיבי הבחינה השונים ישוקללו באופן שונה לצורך קבלה לפקולטות השונות. בנוסף, מוצע לשנות את משקל הבונוסים שמעניקות האוניברסיטאות לתלמידים הלומדים לבגרות בהיקף מורחב של 4-5 יחידות.

בהתבסס על ממצאי עבודת הדוקטורט שלי אני סבורה, כי רפורמה כזאת תביא להעמקת הפערים החברתיים. במחקר בחנתי אם קיימים הבדלים בשיקולי הבחירה של תחומי לימוד מוגברים לבגרות בקרב תלמידי תיכון. נמצא שתלמידים בנים ממשפחות מבוססות נוטים לבחור להתמחות במתמטיקה ובתחומים הריאליים, בעוד שתלמידות בנות ותלמידים בני השכבות החלשות יותר נוטים לבחור בתחומים ההומניים.

המקצועות הריאליים נתפשים כתובעניים יותר וככאלה שקשה להשלימם בהצלחה, אולם בגרות בתחומים הללו נחשבת לסוללת דרך לאוניברסיטה. התחומים ההומניים, מאידך, נחשבים לקלים יותר, אולם פחות מתגמלים בהתייחס לסיכויי הכניסה לאוניברסיטה.

תלמידים רבים, במיוחד מהשכבות החלשות, בוחרים לשלב בין התחומים הריאליים וההומניים. בשילוב זה יש משום צמצום סיכונים: אם התלמיד נכשל בתחומים הריאליים, הצלחה במקצוע ההומני תשמש רשת ביטחון ותימנע כישלון מוחלט, כיוון שעדיין יהיה זכאי לתעודת בגרות ההכרחית ללימודים אוניברסיטאיים.

במתכונת החדשה מוצע להגדיל את הבונוס בעבור התמחות בתחומים הריאליים ובמקצועות היסטוריה, תנ"ך וספרות, ולהפחית בבונוס בתחומים הומניים אחרים. צמצום הבונוסים במרבית התחומים ההומניים יגרום להפחתה בכדאיות המסלול המשולב, ומן הסתם לפגיעה בסיכוייהם של תלמידים ממשפחות מעוטות יכולת להתקבל לאוניברסיטה.

זאת ועוד, הגדלת הבונוס בשלושת המקצועות ההומניים עשויה לעודד את נטייתן של בנות לשמר בחירה סטריאוטיפית למגדר. התמחות הומנית מנתבת בנות ללימודים בפקולטות ובחוגים הפחות יוקרתיים באוניברסיטה, ודוחקת לתעסוקות "נשיות" הנעדרות תגמול ראוי בשוק העבודה.

כאמור, מתוכנן גם שינוי בחלק המילולי שבו יידרשו הנבחנים לכתוב חיבור. יש תלמידים שהם מלכתחילה בעלי יתרון בהבעה בכתב - בנות ובנים למשפחות מבוססות, המחזיקים בהון התרבותי המועדף. הדרישה לכתוב חיבור תיטיב עם תלמידים אלה ועשויה להעמיק פערים בהזדמנויות בינם לבין יתר התלמידים.

השינויים המוצעים ברפורמה עתידים, אם כן, לחזק את עדיפותם של תלמידים מהשכבות החברתיות החזקות, להפחית מכוחה של אסטרטגיית שילוב תחומים ריאליים והומניים ולשמר בחירות לימודיות סטריאוטיפיות למגדר. כללי מיון, בין אם במערכת החינוך, בצבא או בשוק העבודה, אינם ניטרליים מבחינה מעמדית, מגדרית ועדתית ועלינו להביא זאת בחשבון בבואנו לעצב רפורמות בתחום.

הכותבת היא פוסט-דוקטורנטית בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו