בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משה ארנס | בזכות פיתוח ישראלי

תגובות

היתרון של צה"ל תלוי במידה גדולה באיכות מערכות הנשק שבידי חייליו - זה היה העיקרון המנחה של מדיניות הביטחון במשך שנים. השאלה היתה, איך להשיג יתרון איכותי זה. יצחק רבין אמר לי פעם, שניצחון בקרב לא יושג בכלי נשק המפותחים בישראל. רבים בממסד הביטחוני היו שותפים לדעה זו וסברו שיש לרכוש נשק בחו"ל. טענות של מהנדסים ישראלים, שביכולתם לפתח מערכות נשק טובות לא פחות ואולי אף יותר, נתפשו כפרי דמיון של מי שסובלים משאפתנות יתר.

רבין כשר ביטחון ביקש מהממשלה, ב-1987, לבטל את תוכנית הלביא - אף שהיה זה אז מטוס הקרב המתקדם בעולם וכבר נעשו טיסות ניסוי בשני אבות-טיפוס שלו. אחר כך הורה רבין להנהלת התעשייה האווירית לסגור את חטיבת ההנדסה, שמא יגררו מהנדסיה את ישראל לעוד "הרפתקה". החטיבה הזאת היתה אז מהטובות בעולם לתכנון מטוסי קרב.

חיל הים היה הראשון שנתן אמון במערכת שפותחה בישראל. החיל צייד את ספינות הטילים שלו בטילי ים-ים גבריאל. במלחמת יום הכיפורים היה לטילים אלה תפקיד חשוב בניצחון על חילות הים של סוריה ומצרים, בקרבות הטילים הראשונים בהיסטוריה של הלוחמה הימית. חיל האוויר היה הראשון שהשתמש במזל"טים, ובמלחמת לבנון הראשונה השמיד בסיוע מזל"טים מתוצרת התעשייה האווירית סוללות טילים מתוצרת סובייטית שסוריה הציבה בלבנון - בלי לאבד אף מטוס. למרות זאת המשיך החיל להתנגד לפיתוח מטוס קרב ישראלי.

היכולת של התעשייה הביטחונית בישראל נהנית כיום מהכרה בינלאומית. רפא"ל היא הראשונה בעולם בתחום הטילים הטקטיים. מכשירי המכ"ם של אלתא הם המתקדמים בעולם. המרכבה הוא הטנק הטוב בעולם. החץ הוא הטיל המבצעי הראשון בעולם ליירוט טילים בליסטיים. כיפת ברזל היא המערכת הראשונה בעולם ליירוט טילים קצרי טווח. המזל"טים הישראלים נמנים עם הטובים ביותר. בכל מלחמה עתידית ייתקלו אויבי ישראל בהפתעות רבות, שיוכיחו את היתרון האיכותי שניתן להשיג בשימוש במערכות שפותחו כאן.

ובכל זאת רווחת האשליה, שבכל הנוגע ליתרון איכותי של מערכות נשק, ישראל תלויה בארה"ב. לאמיתו של דבר, ברוב התחומים היתרון האיכותי של ישראל מבוסס על פיתוחים מקומיים. רק בתחום של מטוסים מאוישים ישראל תלויה בארה"ב. השיפורים שהושגו על ידי שילוב מערכות ישראליות בכלי טיס שנרכשו בארה"ב העניק לישראל בעבר יתרון על אותם מטוסים שנמכרו למדינות ערב. היתרון החל להיעלם כשארה"ב הטילה הגבלות על שילוב מערכות ישראליות. ב-35-F שישראל רוצה לרכוש לא יהיו מערכות ישראליות, והתוכנית לפיתוח המטוס סובלת מעיכובים ומגידול בעלויות.

המטוס פותח כמטוס תקיפה בין זרועי, שנועד להתאים לחילות האוויר, הים והנחתים של ארה"ב, והפשרות שנעשות בתכנונו הובילו להגבלת יכולותיו. במקביל מפותחת טכנולוגיה נגד מטוסים חמקנים שעלולה לנטרל את מה שמוצג כיתרונו העיקרי, עוד לפני קבלתו כאן, או בשנות פעילותו המבצעית. רוסיה והודו משתפות פעולה בימים אלה בפיתוח מטוס מתקדם יותר, סוחוי 50, שבלא ספק יימכר לחילות האוויר הערביים ויתייצב מול חיל האוויר בעתיד. הגיעה העת לבחון שוב את היכולת של ישראל בתחום זה. בכל מקרה, אין לאפשר להנהלת התעשייה האווירית להניח ליכולת שלנו לתכנן מטוסי קרב להתנוון.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו