בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דב תמרי | מי רוצה להיות רמטכ"ל

תגובות

פרשת מינוי הרמטכ"ל ה-20 מוכרחה ללמד את המועמדים לתפקיד הנכבד, וגם את חברי הממשלה הממנים רמטכ"לים, כמה עניינים חשובים. הראשון: מאמרים בכלי התקשורת, מכל הכיוונים, העלו על נס את העבר הקרבי של המועמדים, ויואב גלנט בראשם.

העבר הקרבי אכן ראוי לציון ולכל שבח, אולם מטבע הדברים, מועמד לרמטכ"לות אינו יכול שלא לצמוח משורות הפיקוד הקרבי. מומחה למחשבים, או גאון בפיצוח תקשורת מוצפנת לא ייהפך לרמטכ"ל. לאורך מסלול השירות, ובו תפקידי פיקוד ומטה, מתפתח הקצין הבכיר על ידיעותיו, מקצועיותו, אופיו וניסיונו, והתנסויותיו במצבי משבר ומלחמה. שאם לא כן, לא יגיע לדרגה בכירה. כל אלה מביאים את הקצין למועמדות, אולם כל אלה אינן אומרים דבר על סיכוייו להיות רמטכ"ל מוצלח או אפילו סביר.

הרמטכ"ל פועל בשלושה מרחבים: עומד בראש צה"ל ואחראי להכנתו למשבר ומלחמה; עליו להיות מדינאי שקול משום שהפעלת הכוח הצבאי היא מהלך מדיני מובהק ולו תוצאות מדיניות, חברתיות וכלכליות, ואין הוא פטור מאחריות להן, אל לו לחשוב שכל אלה הן מעניינה הבלעדי של הממשלה; והמרחב השלישי: הרמטכ"ל והמטכ"ל אחראים לפירוש ההנחיה המדינית לכלל פעולה צבאית. בכך נכשלו פעמים רבות מפקדי צבאות וראשי מטות כלליים בעולם ובישראל.

מכאן שאלוף, מוצלח ככל שהיה, המתמנה לרמטכ"ל מוכרח לעבור מטמורפוזה, מחייל למדינאי, בלי שייאבד את ישות החייל ובלי שינהג כמו חבר ממשלה. לעברו הקרבי ערך מוגבל בתפקיד הרמטכ"ל, ועליו להראות יכולת למידה והשתנות מהירות מאוד.

הדבר השני שכדאי שהמועמדים לתפקיד הרמטכ"ל ומי שאמורים למנותם יידעו הוא, שבמנגנון המדינה הישראלי הרמטכ"ל ממלא כמה תפקידים חיוניים: הוא מפקד הצבא, אף שאינו מוגדר ככזה בחוק יסוד: הצבא. בחוק כתוב, "הדרג הפיקודי העליון בצבא הוא ראש המטה הכללי" - בצבא, ולא על הצבא - ו"ראש המטה הכללי נתון למרות הממשלה וכפוף לשר הביטחון".

גם הממשלה אינה מוגדרת בחוק כישות מפקדת, אלא כישות ממונה; ויש הבדל גדול משום שבמושג "פיקוד" יש חפיפה מוחלטת בין סמכות לאחריות, ורוב ממשלות ישראל לא נהגו כ"מפקד". אם כך, מי מפקד על הצבא ונתונות לו הסמכות והאחריות? לא ברור, אף על פי שכך התנהלנו במשך 62 שנה. כמה רמטכ"לים בעבר הופתעו מעמדת הממשלות בעניין זה.

עוד עניין שראוי שיידע כל הרוצה להיות רמטכ"ל. צדק האלוף יואב גלנט באומרו, שאת כל חייו הבוגרים הקדיש להגנת המדינה. הוא רק לא ידע, שהמדינה אינה מגינה על מי שהקדיש לה את חייו; אין סידור כזה. מדינה היא מושג מופשט. ממשלות הן ישות מעשית, ואלה רשאיות למנות ולפטר רמטכ"לים וקציני צבא בכירים, אם בצדק, אם בשגגה, ואפילו בזדון. כך קרה לכמה רמטכ"לים וקצינים בכירים בעבר. זה עוד קיטבג, שכל רמטכ"ל ומועמד לרמטכ"ל מעמיס על גבו עם כניסתו לתפקיד.

ולבסוף, כל מועמד לרמטכ"לות - יפשפשו בעברו. ראו העתירה לבג"ץ נגד מינוי האלוף בני גנץ לרמטכ"ל בשל התנהגותו בפרשת חייל מג"ב מדחת יוסף, שנהרג בקבר יוסף. אין שום קצין בכיר בצה"ל שלא יימצא בו פגם ופסול, אם שירת בעבר ברצועת עזה וביהודה ובשומרון. זו סביבה שבה כל חוק, ישראלי, בינלאומי וצבאי מופר חדשות לבקרים. זו סביבה שבה הפרת חוקים על ידי ישראלים, פלסטינים, נציגי הממשלה וצה"ל היא חזון נפרץ. קציני צה"ל מעורבים בכך עד למעלה מאוזניהם.

ד"ר תמרי, תא"ל במיל', הוא ראש תוכנית לימודי חברה וביטחון והגנת העורף במכללת בית ברל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו