בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צבי בראל | שייסעו למערה

תגובות

אימת מערת המכפלה נפלה עלינו. תלמידים ישראלים, תמימים וזכים ייפלו קורבן לעלילה ערמומית של שר החינוך. "יכריחו" אותם לראות במו עיניהם את מערת המכפלה. זהו, נגמר הסיפור שבו תלמידים יכירו את המערה רק מתוך ציורים נאיביים של ציירי המאה ה-19, שעיטרו את המערה המלבבת בדמויות של פלאחים קדמונים ואולי עץ דקל. בתוליותם הרעננה תיבתק ביד גסה, כאשר יראו יהודים מתפללים ליד ציוני הקבר של האבות והאמהות. הם לא יידעו כיצד נכבשה המערה בידי יהודים אלה, והם עוד עלולים לחשוב חלילה שהמערה היא נכס ישראלי, חלק מן הריבונות הדמיונית שמטילה ישראל על השטחים הכבושים.

שייסעו ויראו. ואחר כך שימשיכו גם לקרית ארבע ולבית הדסה ולשכונת אברהם אבינו. אלה אינם אתרים פורנוגרפיים שיש להזהיר ילדים מפניהם. וכי מה אנחנו חושבים לעצמנו, שאם הם לא יראו תחוסל הלאומנות? יתפוגג הפשיזם? שייסעו ויראו. כי לצד מערת המכפלה הם גם יחלפו - איך אפשר לא - על פני חומת ההפרדה שעוטפת את בית לחם בואכה חברון וליד התורים במחסומים, ויראו את חנויות השוק בחברון שנסגרו בגלל דרישת המתנחלים.

וכי מה הם יודעים על חברון עכשיו? מי שמאמין שקרית ארבע ובנותיה הפולשניות הן חלק ממדינת ישראל לא ישנה את דעתו בעקבות הטיול, ומי שאינו מכיר את הדלקת הממאירה שחוללה ההתנחלות היהודית בלב העיר הערבית ממילא לא יכיר אותה טוב יותר דווקא מפי מוריו, שעד כה לא טרחו לספר לו עליה. הוא ימשיך לטפח את התחושה שמערת המכפלה היא קודש הקודשים, ורק כשיתבגר ויוכל לנסוע אליה בעצמו, או אולי עם היחידה הצבאית שבה ישרת, יראה לראשונה את האתר. ומה אז? האם כבוגר הוא יהיה פחות לאומן או יותר לאומן?

שייסעו ויראו גם את זוועת הנדל"ן שנקראת הר חומה, את אפרת ואת תקוע, את נוקדים ואת גוש עציון. שיבינו שאותו גוש עציון איננו קומץ בתים שאפשר להסירו במחי בולדוזר, אלא מתחם רב שלוחות, שעתידו יהיה תלוי בעוד כמה שנים במבקרים הצעירים הללו. כי הרי לא מערת המכפלה ולא גוש עציון אינם עומדים להסתלק מחייהם בזמן הקרוב. אי אפשר יהיה עוד לרמות את התלמידים ברעיונות על פתרונות קסם - לא מצד ימין ולא מצד שמאל.

הקריאה למנוע את הביקור במערת המכפלה כמוה כהטפה לבערות. נזקיהם של שר החינוך ובני דמותו בממשלה גדולים לעין שיעור דווקא בתוך הכיתות הממוגנות, אלה שאינן חדירות לוויכוח רעיוני ולמראה עיניים, שיכול לעורר ולו בתלמיד אחד תמיהה ואולי ביקורת.

נכון, קיים חשש כבד שהתלמידים ישמעו רק את הגרסה הלאומנית בבואם לבקר במערת המכפלה, וילמדו רק על המונופול היהודי על הצדק ההיסטורי. אבל קיים גם סיכוי שאחד המורים יידע להציג לפניהם את האמת הנוספת, האחרת. אולי יהיה לצדם מישהו שיגרום להם לשאול כמה שאלות את המדריכים-מטעם: למשל, מדוע מוסלמים לא יכולים להתפלל תמיד ליד ציון קבר אברהם, שנחשב גם ל"אב" ערבי ולא רק יהודי? מדוע נקי המתחם שליד מערת המכפלה מערבים? ואולי חלק מן המורים גם יידע להכין את התלמידים כיאות לביקור הזה.

הרצון למנוע מתלמידים לבקר במערת המכפלה כמוהו כרצון למנוע מתלמידים אמריקאים לבקר בשמורות האינדיאנים, פן יסבירו להם מדריכיהם שזוהי צורת החיים ההומניטרית שהעניק להם האמריקאי הלבן.

הקריאה להתנגד לביקור במערת המכפלה, לבד מן הפטרונות שהיא חושפת ביחס לתלמידים, היא מפגן רב-רושם של התסכול שקיים בציבור כנגד ההשתלטות הדוהרת של הרעיונות הגזעניים והפשיסטיים, הנאפים במוחם של פוליטיקאים מן הימין.

שייסעו אפוא למערה ויראו. שיתעטפו בדגל ישראל, שישירו התקוה, שירקו על ערבי מזדמן ושינקמו את דמו של ברוך גולדשטיין. פשיזם אי אפשר לכלוא בכיתה. את סער צריך לסלק, לא את מערת המכפלה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו