בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אהוד הררי | שעת מבחן

תגובות

רעידת האדמה ביום שישי היתה החזקה ביותר הזכורה ביפאן, "ברוכת" רעידות האדמה. ההתמודדות עם אסונות בסדרי גודל כאלה היא מבחן קשה ואתגר עצום לכל ממשל, וביתר שאת לזה של יפאן. בעת רעידת האדמה בקובה ובאוואג'י בינואר 1995, שגבתה יותר מ-5,000 הרוגים וזרעה הרס רב, הממשל ביפאן נתפס במערומיו. בניגוד לתדמית של מערכת משומנת ויעילה, בשלב המיידי שלאחר הרעש, תפקוד הממשל הממלכתי והמקומי התאפיין בשילוב מדאיג של כשלים. הביטוי הבולט לכך היה שהסיוע המאורגן הראשון שהוחש לזירת הרעש היה של היאקוזה.

שמע רעידת האדמה אז הגיע לאוזני ראש הממשלה באיחור, והמידע שקיבל לא היה מלא. התיאום בין משרדי הממשלה היה לקוי; המשרדים לא התעלו מעל למסורת ארוכת שנים של יריבות ותחרות, ושמרו באדיקות על תחומי סמכותם. מוסדות הממשל המקומי תרמו את חלקם להשהיית העזרה: הם שמרו באדיקות על הסמכות החוקית באזורי השיפוט שלהם, לתת, או למנוע, גישה לכוחות ההגנה (הצבא) של יפאן וכוחות הצלה אחרים, מקומיים וזרים, להיכנס לשטחם. מאז תום מלחמת העולם השנייה, הצבא היפאני רכש את ניסיונו המעשי הרב ביותר במתן סיוע לאזורים נפגעי אסונות טבע, ואף הצטיין בכך. אך למרות זאת, אחד הכשלים הבולטים ב-95' היה העיכוב שחל בהגעת חיל ההנדסה ואוניות בתי חולים לאזור הרעש.

לעומת זאת, היתה זו שעתו היפה של "הציבור היפאני". התושבים באזור הרעש נהגו באיפוק, ומספר מקרי הביזה היה מצומצם ביותר. מתנדבים מכל רחבי יפאן זרמו לאזור האסון, בהיקף חסר תקדים במדינה.

גודל האסון ואוזלת ידו של הממשל דחפו להפקת לקחים לקראת רעידת האדמה הבאה, שהיה ברור שבוא תבוא, ואף היו שחזו שתהיה בעוצמה רבה מזו של הרעידה בקובה ובאוואג'י. במשרד הקבינט הוקמה יחידה חדשה למקרי חירום; מערכת העברת המידע לראש הממשלה ולחבריה שוכללה; נחקקו חוקים לשעת חירום, המאפשרים לצבא ולכוחות הצלה מאזורים אחרים גישה מהירה לאזורי אסונות טבע; בכל רחבי יפאן פוזרו שלטים המפנים את הציבור למקומות בטוחים יחסית לאחר רעש אדמה, מחשש לרעידות משנה; נערכו תרגולים תכופים של גורמי הצלה ובמוסדות ציבור, כולל בתי ספר, והממשלה פתחה במסע לעידוד התנדבות וחוקקה לראשונה חוק תמיכה בעמותות של מתנדבים.

המבחן הגדול כעת הוא יישום כל החידושים הללו: שיפור יעילות התקשורת, תפקוד ראש הממשלה והשרים, תיאום ושיתוף הפעולה בין זרועות ורמות הממשל, והיכולות ומידת הכוננות של ארגוני ההצלה ושילוב נכון של עמותות המתנדבים.

המבחן הוא לא רק של הממשל, אלא גם של האופוזיציה. ממשלת יפאן הנוכחית מכהנת בזכות שליטתה בבית התחתון של הפרלמנט מאז אוגוסט 2009, כשהבית העליון בשליטת האופוזיציה מאז יולי 2010. עד כה האופוזיציה ניצלה את מעמדה כדי לחבל בתוכניות החקיקה של הממשלה, ובמיוחד בהעברת התקציב ובחוקים הנגזרים ממנו. כמו ב-1995, גם הפעם יהיה צורך באישור תקציב נוסף. מבחנה של האופוזיציה כרגע הוא במידת שיתוף הפעולה שתעניק לממשלה - בשלב המיידי ובשלב השיקום.

לפחות במישור ההצהרתי, האופוזיציה כבר הביעה את נכונותה לפעול בממלכתיות ולשתף פעולה. אפשר להניח שהציבור היפאני יעמוד במבחן גם הפעם. נקווה שגם הממשל וגם האופוזיציה ילכו בעקבותיו.

פרופ' הררי מהאוניברסיטה העברית הוא מומחה לפוליטיקה ומדיניות ביפאן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו