בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גלעד קריב | כך חונקים את הגיור

תגובות

אחד מן הסיפורים הידועים במסורת היהודית בנוגע להליכי גיור, הוא סיפורו של הלל הזקן, שהסכים לגייר אדם בעודו עומד על רגל אחת. "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך - זו התורה כולה", אמר הלל ושלח את המתגייר כיהודי לכל דבר.

באופן אירוני, באחרונה לומדות על בשרן את החשיבות של המסר של הלל מאות קהילות אורתודוקסיות, בישראל ובתפוצות. בחסותו של משרד הפנים, ובהעדר בסיס חוקי, החלו רשויות ההגירה בישראל לבקש את אישורה של הרבנות הראשית להכרה בגיורים הנערכים בקהילות אורתודוקסיות בתפוצות.

בשעה שהמדינה מכירה בגיורים רפורמיים וקונסרווטיביים הנערכים בחו"ל מכוח פסיקת בג"ץ, דווקא גרים אורתודוקסים, המבקשים לעלות לישראל, מסורבים בטענה שהרבנות הראשית אינה מכירה בקהילותיהם וברבנים שגיירו אותם.

חוסר ההכרה וההדרה שהיו במשך שנים מנת חלקן של הקהילות הרפורמית והקונסרבטיבית, הם עתה נחלת מיעוט מבין הקהילות האורתודוקסיות ורבניהן, אלה שאינן מוכנות להכפיף את עצמן למרותה של הרבנות הראשית בענייני גיור. רוב הקהילות משתדלות ל"יישר קו" עם הממסד הרבני הישראלי, בין היתר כדי להקל על חבריהן המתגיירים לממש את זכותם לעלות לישראל.

כתוצאה מכך, הקו המחמיר של הממסד הרבני הישראלי בענייני גיור חוצה בשנים האחרונות את גבולות המדינה, ומעצב את סדר היום בקהילות האורתודוקסיות בתפוצות. מעבר לעובדה כי מגמה זו מעמיקה את המתחים בין הזרמים השונים בתפוצות, היא הופכת את הגיור האורתודוקסי למשימה בלתי אפשרית ברבות מן הקהילות היהודיות בעולם.

בעבור קהילות אלו, הגיור הוא סם חיים ואמצעי כמעט יחידי להתמודדות עם נישואים בין-דתיים. בצפון אמריקה הביאה ההקשחה במדיניות הגיור האורתודוקסית לעלייה במספר הפונים לגיור בקהילות קונסרווטיביות ורפורמיות; אך במדינות רבות באירופה ובמקומות נוספים, נשלט הממסד היהודי המקומי על ידי הגורמים האורתודוקסיים, המפנים את גבם, בלחץ הרבנות ובעידוד מדינת ישראל, למתגיירים ולבני משפחותיהם. בקהילות אלו, השתלטותו של הקו המחמיר בגיור הוא בגדר איום אמיתי על עתידם של החיים היהודיים.

ב-20 השנים שחלפו מאז תחילתם של גלי העלייה נכשל הממסד הרבני האורתודוקסי בישראל כישלון חרוץ בעיצוב מדיניות גיור מזמינה ומתונה, המגיבה בחיוב לאתגר הציוני. הרוח הגבית שמעניקה ממשלת ישראל לממסד זה בניסיונותיו להשתלט על מהלכי הגיור האורתודוקסיים בתפוצות, היא בגדר מתן פרס לאלו שכישלונם הוכח מעבר לכל ספק.

מעבר לכך, מגמה זו סותרת את פסיקתו העקבית של בג"ץ ב-25 השנים האחרונות, המחייבת את מדינת ישראל לכבד כל גיור שנערך בקהילה יהודית מוכרת. הפקדת המפתחות לקביעת הקריטריונים להכרה בקהילות אורתודוקסיות בתפוצות בידי הרבנות הראשית, מעידה על חוסר הבנה של החיים היהודיים בתפוצות ועל גישה פטרונית מקוממת כלפי הקהילות היהודיות ברחבי העולם.

מטבע הדברים, קולות המחאה חלשים בהרבה מאלו הנשמעים בעת איום על מעמדם של הליכי הגיור הרפורמיים והקונסרווטיביים. רבנים ומנהיגים אורתודוקסים מעטים בלבד מוכנים לצאת חזיתית נגד הרבנות הראשית בישראל, גם ביחס לגיור של העולים בישראל וגם ביחס לגיור בתפוצות. אולם, ככל שתימשך מגמת ההשתלטות של הרבנות הראשית, תתעצם המחאה ואט אט ישורטטו מחדש קווי המתאר של העולם היהודי. מצד אחד - חסידי המונופול, תלמידיו המודרניים של בית שמאי המחמיר והנוקשה; מן העבר השני - תלמידיו של הלל הזקן, שכותרת מעשיו היתה: "הווי מתלמידיו של אהרון, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" (מסכת אבות א י"ב).

הכותב הוא מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו