בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הניחו לאחוז החסימה | שלמה אבינרי

תגובות

לזכות הפורום לרפורמה בשיטת הממשל - שיזם המכון הישראלי לדמוקרטיה - יש לומר, שלא נפל למלכודת ולא הציע לעבור למשטר נשיאותי. יו"ר הפורום, נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, היטיב להסביר את מעלות השיטה הפרלמנטרית הנהוגה במרבית המדינות הדמוקרטיות בעולם. עם זאת, בין ההצעות שאותן הגיש הפורום ליו"ר הכנסת יש להבחין בין חיוביות, שוליות - ומזיקות.

ההצעה להגבלת מספר חברי הממשלה ל-18 שרים ולשישה סגני שרים חיובית ביותר. ההרכב המנופח של הממשלה הנוכחית, המונע כולו משיקולים מפלגתיים וקואליציוניים, לא משקף צרכים אמיתיים. הוא הופך את הממשלה לכנסת-זוטא, פוגע ביעילותה, ויוצר מצב שבו מספר שיא של ח"כים מן הקואליציה הם שרים או סגני שרים. בכך הוא פוגע בעבודת הכנסת.

בנוסף, משדר ההרכב המנופח נורמות פסולות של נהנתנות וסידור ג'ובים וממאיס עוד את הפוליטיקה על האזרחים. מדינות גדולות מישראל מסתפקות במספר שרים קטן יותר. היתה כבר בעבר הגבלה על מספר השרים, אך היא נמחקה משיקוליה של ממשלת אהוד ברק.

אין גם שום הצדקת להעלאת מספר חברי הכנסת - בייחוד אם מספר השרים וסגני השרים יקטן. כל חבר כנסת מושך אחריו שובל של עוזרים, מזכירות, פנסיה לכל החיים וטובות הנאה, ואין כל עדות שמספר גדול יותר של חברי כנסת ישרת בצורה יעילה יותר את הבוחרים או ישפר את הייצוגיות הדמוקרטית.

ההצעה הבעייתית ביותר היא להעלות את אחוז החסימה ל-4%. הסיבה להצעה מובנת - המיאוס מן המפלגות הקטנות שמצליחות לסחוט מהרוב ויתורים, מעבר לנובע ממידת ייצוגן - אלא שהפתרון אינו בהעלאת אחוז החסימה. מצביעי המפלגת הקטנות לא ייעלמו אם הוא יועלה: המפלגות הדתיות הקטנות יתאחדו לרשימה אחת, שתגדיל דווקא את כוחו של הציבור הדתי; כך גם לגבי המפלגות הערביות.

אין סיבה לעודד מגמות אלה. החברה הישראלית היא חברה מורכבת ומגוונת ויש בה פלורליזם אמיתי, שאין הצדקה למנוע את ייצוגו הפוליטי. הפילוגים בציבור הדתי אינם מקריים ומייצגים תפישות שונות - החל מתפישות דתיות-לאומיות וכלה בלא-ציוניות. כיוצא בזה הציבור הערבי, שמפלגותיו השונות מייצגות גוונים אותנטיים בקרב הערבים - החל מאלה הקרובים לאיסלאם פונדמנטליסטי, דרך לאומיות חילונית וכלה בשרידי שיתוף הפעולה היהודי-ערבי הקומוניסטי.

לפילוג במחנה הדתי היהודי יש אפילו צד חיובי, כי הוא מאפשר ליצור קואליציות שבהן אחדות מן המפלגות הדתיות שותפות בממשלה. אם ריבונו של עולם לא הביא לגיבושו של מחנה דתי יהודי מאוחד, מה הסיבה לסייע ביצירתו?

ההצעה להעלאת אחוז החסימה עשויה להביא - ממש כמו החוק לבחירה ישירה של ראש הממשלה - לתוצאה הפוכה מן המקווה. זאת ועוד, הפורום התמקד בעיקר בהיבטים פורמליים של הייצוג, כאשר בעיות הדמוקרטיה הישראלית קשורות דווקא במבנה הפנימי של המפלגות, הנגועות בפגמי שיטת הפריימריס, המעודדת פופוליזם, פרסונליזם ובריחה מהתמודדות עם בעיות עקרוניות ואידיאולוגיות. בהימנעותו מלגעת בנושא חיוני זה, החמיץ הפורום הזדמנות לתיקון משמעותי בחיים הפוליטיים בארץ.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו