בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יצחק ביילי | הסדר צודק לבדווים בנגב

תגובות

אחרי 63 שנים של התכחשות לזכויותיהם של הבדווים בנגב על קרקעות שרכשו לפני קום המדינה - בהתאם לחוק הבדווי שרווח אז - עומדת ממשלת ישראל להעניק להם הכרה חלקית בתביעותיהם, לפנים משורת הדין. זאת בתנאי שיסכימו להתיישב ישיבת קבע ביישובים מוכרים. חשוב שמיזם זה יצליח, בשל ארבע סיבות עיקריות.

ראשית, כישלון המיזם ישאיר 110,000 בדווים בצריפים רעועים וללא שירותים אלמנטריים, בכ-50 "כפרים בלתי מוכרים" הפזורים בין ערד למצפה רמון. לאוכלוסייה הזאת אין חלופות דיור, מכיוון שהבעלות על כל 25,000 מגרשי הבנייה הנחוצים לכך נתבעת על ידי בדווים, שאתם המדינה לא מגיעה לפשרה.

שנית, כישלון המיזם ישאיר על כנה את האי-בהירות ששוררת לגבי שטחים נרחבים - האם הם שייכים לבדווים או למדינה? כיום, הבדווים יושבים על 450,000 דונם, ואילו אחרי יישובם המסודר ופיצויים נאותים בקרקע, יהיו ברשותם 250,000 דונם, כשהשאר יעמוד לרשות המדינה.

שלישית, כישלון המיזם יהפוך את יישוב הבדווים והסדר הקרקעות באופן מוסכם לבלתי אפשריים. אם המיזם לא יהיה אטרקטיבי וצודק בעיני הבדווים, הם ידחו אותו. הכל תלוי בנכונותנו לבוא לקראתם. במשך שנים התמורה שהצענו לבדווים בעבור קרקעותיהם היתה מזערית, והם העדיפו לחיות בתת-תנאים ולא להיכנע לאי-צדק. הם מסוגלים להמשיך כך, כשמספרם גדל והולך ביחד עם השטחים הנחוצים למגוריהם. כדאי לחשוב כמה היה קל יותר לסגור עניין עם 3,200 התובעים הבדוויים כשהעלו את תביעותיהם בשנות ה-70, מלהתעסק היום עם התביעות של 28,000 היורשים.

ורביעית - כישלון המיזם עלול להוליד תוצאות מסוכנות גם בעתיד הקרוב, לנוכח תחושות הקיפוח והתסכול של הבדווים. למרות ההתעלמות רבת השנים מצורכיהם ורצונותיהם הבדווים הרשו לעצמם לקוות, ב-2007, שמינוי הוועדה בראשות השופט אליעזר גולדברג, שנועדה להמליץ על מדיניות חדשה כלפיהם, מסמן תפנית חיובית.

ואולם, המלצות הוועדה - שלמדה את הסוגיה, גם מפי הבדווים, במשך שנה - לא התקבלו על ידי ממשלת אולמרט, שהקימה תחתיה את "צוות יישום דו"ח גולדברג", העוסק זה שנתיים בדילול מסקנות השופט. מעבר לאכזבה זו, משרד המשפטים ממשיך להגיש תביעות לבתי משפט, במטרה להוכיח שאין לבדווים זכויות בקרקע, פן יצטרך לשלם להם פיצויים. הממשלה גם מנהלת מבצע להריסת בתים של הבדווים, שמשאיר משפחות רבות ללא קורת גג.

אין פלא, שחשדנות מאפיינת את גישת הבדווים למיזם שמציעה להם הממשלה הנוכחית. לכן, אם היא רוצה שהמיזם יצליח, יצטרכו להיכלל בו שני מרכיבים עיקריים. הראשון הוא השוויוניות. על הממשלה לקבוע, שכל תובע בעלות, שתביעתו התקבלה כלגיטימית במשרד המשפטים בשנות ה-70, יקבל פיצוי בקרקע ובכסף, גם אם אדמותיו נרשמו כאדמות לאום לפני מועד הגשת התביעות, אם הוא הפסיד את תביעתו בערכאות, וגם אם המדינה העבירה אותו מחלקותיו בשלב כלשהו. מדובר בתביעות על 470,000 דונם ובכחצי ממספר תובעי הבעלות על קרקעות, שתמיכתם במיזם בוודאי עדיפה על התנגדותם.

המרכיב השני הוא השוואת הפיצוי הכספי בעבור קרקעות בדוויות למחירים שאפשר להשיג בשוק החופשי, לפי הערכת שמאי. זה חשוב במיוחד לגבי קרקעות הנחוצות למגרשי מגורים ולמוסדות ומרחבים ציבוריים בתוך "הקו הכחול", התוחם כל יישוב מוכר. בלי הסדרת הקרקעות האלה, לא יהיה יישוב בדווי מסודר; ואין לצפות שבעל תביעה ברהט, למשל, יסכים לקבל פיצוי של 10,000 שקל לדונם (הסכום שהמדינה מתכוונת לתת), כשחלקת אדמה דומה נמכרת ב-60,000-80,000 שקל לדונם.

הגדלת הפיצוי בעבור אדמות הבדווים בכסף ובקרקע תצמצם למינימום את התנגדותם למיזם ותבטיח לממשלת נתניהו הישג היסטורי למען הנגב כולו.

ד"ר ביילי חוקר את תרבות הבדווים בנגב שנים רבות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו