בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הייתי סוהרו האישי של קצין אס-אס

"התליין", יס דוקו, 22:00

תגובות

שלום נגר ואדולף אייכמן לא היו אמורים להיפגש ואם כן, אז ידו של האחר היתה אמורה להיות על הגרדום. האחד יהודי תימני חם ולבבי עובד שירות בתי הסוהר. השני מבוגר ממנו בשלושים שנה, גרמני-אוסטרי, פקיד בכיר ברייך השלישי. קר רוח ומזג, נאצי נאצי. והנה, לחיים יש מסלול משונה וטוב שכך, אחרת לא היו לנו סרטים דוקומנטריים.

נגר ואייכמן בילו יחד חודשים ארוכים בבית המאסר ופיתחו על כורחם אינטימיות של אסיר וסוהר, ללא מלים ועם הרבה תיעוב הדדי. הקרבה הכפויה הגיעה לכך שהנאצי לא התפנה בבית השימוש שלא בנוכחות שומרו. הזוגיות הביזארית הזו נגדעה ביום אחד, כשהגיעה הפקודה ונגר הרג את אייכמן על פי חוק. הוא לחץ על הכפתור. ברגע אחד נעלם מהעולם הקצין הנאצי, ואילו הסוהר התימני נשאר עם המטען הכבד של היותו הישראלי הראשון והיחיד שהוציא להורג נאשם מורשע.

אייכמן כמעט שאינו קיים בסרט "התליין" של נטעלי בראון ואביגיל שפרבר. הוא נוכח בסרט כמו שהוא נוכח בחייו של שלום נגר - כמעין כתם אמורפי, צל שמלווה אותו יום יום אבל לא מוחשי דיו בשביל שניתן יהיה לגעת בו או לגרש. אין לשער כיצד היתה משפיעה ההוצאה להורג על אדם אחר. נגר, איש רגיש אך חזק, שרד אותה אבל לא ללא קשיים. זמן מה לאחר התלייה הוא חזר בתשובה ולאחר פרישתו מהשב"ס עבר להיות שוחט ובכך עשה חסד גדול עם יוצרות הסרט. לו היה מחליט להיות מורה לנהיגה היתה להן בעיה למצוא דימויים פיוטיים כדי להמשיל את דבר ההוצאה להורג. אין הרבה פיוט בווינקר שמאל. תליין שהפך לשוחט זהו פרס של מיליון דולר ליוצר דוקומנטרי, ולזכותן של בראון ושפרבר ייאמר שהן מצליחות למנף את נקודת הפתיחה העשירה ליצירה רגישה וכובשת.

נורא קל לעורר סנסציה זולה מסיפור על הרג נאצים, להפוך את הבנאליות של הרוע לפורנוגרפיה של מוות. אבל היוצרות סירבו לעבד את הסיפור האישי והעדין של שלום נגר לסטאלג. את עלילת הסרט לא מגלגלת קריינות דרמטית וגם הבימאיות נעדרות ממנו. את הסרט מוביל נגר עצמו באמצעות מעשיות שהוא מספר לחבריו הקשישים במושב, כמו בסצינת הפתיחה בסרט "חולה אהבה משיכון ג'". זאת, יחד עם הצילום הלירי ובעיקר האופי הכובש של הגיבור, הופכים את "התליין" ליצירה יפהפייה שמצליחה גם להחריד את הצופה וגם להנפיק פרצי צחוק (דווקא בקטע שבו מספר התליין על רגעי האימה כשבא להוריד את אייכמן מהגרדום וזה נהם עליו). הסרט הזה הוא על מפגש של איש פשוט עם ההיסטוריה ויותר מכך, עם אדם אחר שהיה, לא במקרה, קבלן הביצוע של השטן.



שלום נגר. הישראלי הראשון והיחיד שהוציא להורג נאשם מורשע



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו