בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רונן שובל | רב-תרבותיות ופשיזם

תגובות

מגמות תרבותיות בישראל מבטאות, פעמים רבות, הלכי רוח אמריקאיים או אירופיים שיובאו לישראל. מבקרי תרבות מצביעים על הקשר שבין שנות ה-60 והרוח הפציפיסטית וההיפית שבארה"ב לבין פריחת רעיונות דומים בישראל כעשור לאחר מכן. באותה נשימה אפשר גם להצביע על הקשר שבין פריחת הניאו-שמרנות בארה"ב בשנות ה-90 לעליית מגמות דומות בישראל מעט אחר כך. נדידה של רעיונות פוליטיים והתרגום של הרעיונות לשדה פוליטי שונה מייצרים אתגרים ליבואני התרבות.

הרעיון הפוליטי המכונן של אירופה לאחר מלחמת העולם השנייה הוא הרצון להימנע מאסון של מלחמת עולם שלישית. שאיפה עקרונית זו היא המניע העמוק לשורה של מחשבות ורעיונות פוליטיים, שלהם עיקרון יסוד מארגן אחד: מאבק בלתי מתפשר ברעיון הנאצי.

רעיון מארגן זה בא לידי ביטוי בשני אופנים עיקריים. ראשית, עליית המחשבה הפוסט-מודרנית, החותרת תחת מושג האמת ובכך מבקשת לערער הנחות יסוד בדבר קיומן של מדינות או דתות. שנית, התפישה שהנאציזם לא בא לידי ביטוי רק במפלגה הנאצית בגרמניה בעבר, אלא שבכל אדם יש "נאצי קטן", ולכן עלינו להמשיך לחפש בכל דור את הייצוג של הנאצי; למצוא כיצד הנאציזם פושט ולובש צורה מודרנית, ולהיאבק בו.

מתוך כך, המחשבה הפוליטית באירופה שלאחר המלחמה החלה לזהות את הסכנה המהותית בזליגת מדינות לאום לרעיון לאומני, ולשם כך ביקשה לבטל את הרעיון הלאומי ובמקומו לייסד את רעיון העל-לאומי, הבא לידי ביטוי באיחוד האירופי. כלומר, לכונן מדינת-על אחת, בעלת מטבע אחד ודרכון אחד. הרעיון הפוסט-לאומי והרב-תרבותי שיגשג באירופה במשך תקופה ארוכה: כל עוד תושביה נשאו את צלקות המלחמה ההיא וכן היו בעלי השקפת עולם ליברלית.

אולם בשנים האחרונות החלה הגירה מוסלמית לאירופה, כזאת שאינה מקבלת את הנחות היסוד העומדות בלב הרעיון הרב-תרבותי. זו קהילה, שברובה אינה מבקשת להיטמע בקרב תושבי אירופה, אלא להחליף את אירופה הישנה בחליפות איסלאמית בעלת עולם ערכי טוטליטרי. ההתנגשות הפנים-אירופית בין ערכים ליברליים לטוטליטריים הובילה להכרזות בעלות משמעות טקטונית של ראש ממשלת בריטניה וקאנצלרית גרמניה, ולפיהן הפרויקט הרב-תרבותי האירופי נכשל. השיח הלאומי באירופה משגשג. מנהיגי אירופה מבינים, כי על ארצותיהם לשמר את הייחוד התרבותי שלהן, שאם לא כן, מהלך הדור האחרון יחתור תחת עצמו ויביא בשם ערכי הליברליזם לחיסול הליברליזם האירופי.

ייבוא הרעיונות הפוליטיים האירופיים לישראל נותר מיושן ברובו. הכרזות מנהיגי אירופה והשיח הלאומי באירופה טרם חילחלו לשיח הישראלי. אנו עדיין תקועים בתוך השיח האירופי של שנות ה-90. היבוא של הרעיון הרב-תרבותי לישראל הוא למעשה הרעיון של מדינת כל אזרחיה. היבוא של הרעיון הפוליטי הזה לשיח הפוליטי התקשורתי הישראלי הותיר אותנו בדיכוטומיה פוליטית רדודה. בני האור מול בני החושך.

זוהי דיכוטומיה, המחלקת את העולם לשני חלקים בלבד: הנאורים, כלומר כל מי שמחזיק בעמדה פוסט-מודרנית, רב-תרבותית, ודוגל ברעיון מדינת כל אזרחיה, ובני החושך. האחרונים מייצגים, לפי זה, את הרעיון הלאומי, הדתי, ומבקשים לטעון בשם מדינה יהודית-דמוקרטית.

המדרון החלקלק האירופי, של מי שטרם התפכחו מהאשליה הרב-תרבותית, רב-לאומית, רואה בישראל את הייצוג הנאצי של דורנו. הם מציגים משוואה, ולפיה יהודי שווה ציוני, שווה לאומי, שווה לאומני, שווה גזעני, שווה פשיסט, שווה נאצי. התרגום של הרעיון החולני הזה לעברית מודרנית הוא האשמה בפשיזם של כל מי שאינו במחנה "הנאורים". הגיע הזמן לכך שרעיונות לאומיים מתקדמים, המסוגלים בקלות להתמודד עם הסכנה הלאומנית-הגזענית, יחלחלו סוף סוף גם לשיח הפוליטי התקשורתי בארץ.

הכותב הוא יו"ר "אם תרצו"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו