בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נרי ליבנה | הגדה לא חינוכית

תגובות

בילדותי אהבתי מאוד את חג הפסח. גם את ליל הסדר עצמו, שחגגנו בכל שנה בקיבוץ, אהבתי במיוחד. הטקסטים של ההגדה הקיבוצית והשירים שהלחין לה יהודה שרת נעימים ומלאי שמחה על בוא האביב. קטעי דרש מייגעים הושמטו ממנה. מובן, ביקרתי לא מעט פעמים בלילות סדר שבהם הוקראה ההגדה בדילוגים אל עבר ה"אחד מי יודע", אבל עד לחג האחרון לא הזדמן לי להשתתף בליל סדר שנערך כהלכתו, כלומר מתוך קריאה מדוקדקת של כל תו ותג ובתוספת פרשנויות מצד עורך הסדר, חילוני שהתברר שהוא בוגר ישיבה.

חובה על כל אדם לספר לילדים שלו את סיפור יציאת מצרים, אמר עורך הסדר לנכדים שישבו מסביב לשולחן, ואז החל לקרוא את הטקסט המסורתי, שחלקים ממנו נשמעים גם למבוגרים שמסביב לשולחן סתומים לחלוטין ואין שום סיכוי שילד יצליח להבינם, וטוב שכך מפני שמדובר בטקסט שהוא אנטי חינוכי במובהק.

לא הייתי רוצה להצדיק באוזני ילדי את עניין מכת בכורות; ולשיטתי, "אילו הוציאנו ממצרים ולא עשה בהם שפטים - דיינו" - בשביל מה באמת היה נחוץ כל מסע הנקם וההרג והשמד שהנהיג אלוהי הנקמות? גם הקריאה "שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך" מעוררת בי סלידה.

והדבר מעורר את השאלה, מי הם היהודים הטובים יותר על פי רוח המקורות - החרדים, שאינם משרתים בצבא ומותירים את העבודה המלוכלכת של שפיכת החימה על הגויים בידי אלוהים, או הזן היהודי החדש כפי שהוא מתגלם בדמות הגאיונה של אביגדור ליברמן ובדמות חברי סיעתו המעריצים, שלמדו כבר ברוסיה, לדברי אנסטסיה מיכאלי, לציית למנהיג?

מי נבנה בצלמו של אלוהים, מאיר פרוש ויהודה משי זהב, המקפידים על קלה כחמורה, או אולי דווקא אלה שהללו מטילים ספק ביהדותם. כאלה שמייצגים אותם אנשים כגון ליברמן (ופאינה קירשנבאום המפחידה לא פחות ממנו), שבין סגולותיו הכאילו אלוהיות אפשר למנות גם את העובדה שהוא מטיל יראה על מאמיניו ועומד בלא חת בכל חקירה ואינו מפחד מחוקריו יותר משפחד מאותו ילד קטן שבו החליט לנקום, במכות, את עלבון בנו.

אין כאן המקום לשאול אם על אלוהים להאמין באלוהים, אבל אין ספק שליברמן מאמין בעצמו. ואולי בן צלמו של אלוהים הוא דווקא היהודי מסוגו של מיכאל בן ארי ושל המתנחלים (הם טוענים שמדובר בקומץ) עוקרי הזיתים, זורקי האבנים והיוצאים למסעות תג מחיר?

כל אלה נוטלים לעצמם את תפקידו של אלוהים שהרי נאמר "לי נקם ושילם" (דברים ל"ב), כלומר, לאלוהים ולא לבני האדם הלוקחים לעצמם את תפקידו.

דמות האלוהים כפי שהיא עולה מההגדה של פסח מעוררת אימה ושאט נפש, אבל אילו באמת היתה הנקמה נשארת רק אצל אלוהים ולא אצל מי שמינו את עצמם לנציגיו עלי אדמות, אילו במקום לצאת למסעות מלחמה, גזל ונקם מטעם עצמנו היינו מסתפקים פשוט בשלוש קריאות "כיפאק הי" לאלוהים, מסתפקים בפנטזיות, ואת המימוש היינו משאירים בידי אלוהים, אילו היתה הנקמה נשארת רק אצל האלוהים ולא בנו - כי אז אולי היה אצלנו שלום בין גוי לגוי ויכולנו אולי אפילו להתכוון באמת ל"בשנה הבאה בירושלים הבנויה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו